سازگارپذیری یک مزیت رقابتی جدید

 AQ چیست؟

از منظر کسب‌وکار، AQ یعنی «توانایی تنظیم مسیر، محصول، خدمات و استراتژی در واکنش به تغییرات پیش‌بینی نشده بازار.» در سطح شخصی، AQ توانایی یک فرد را برای تطبیق دادن خود با تغییرات به‌صورت آنی می‌سنجد. این قابلیت انطباق برای کارمندانی که می‌خواهند موفقیت مستمری در محیط حرفه‌ای خود داشته باشند، ضروری است. برای برخی افراد، این یعنی توسعه مهارت‌های جدید یا روش‌های جدید تعامل با دیگران.  وقتی پای افراد به میان می‌آید، باید بگوییم کسانی که AQ بالایی دارند:

• ذهن بازی دارند و دنیا را با نگاهی تازه می‌بینند و نسبت به احتمالات پذیرا هستند.

قلب بازی دارند، بنابراین سعی می‌کنند هر موقعیتی را از چشم یک فرد دیگر ببینند.

• اراده بازی دارند و اجازه می‌دهند هویت و خویشتن آنها در برابر ناراحتی ناشی از ناشناخته‌ها قرار بگیرد.

به علاوه، افرادی که AQ بالایی دارند، با کنجکاوی و جست‌وجو برای کشف دنیای اطرافشان انگیزه می‌گیرند. کارمندان سازگارپذیر به دنبال اطلاعات و مجموعه مهارت‌های متنوعی هستند که می‌دانند آمادگی آنها را برای مدیریت کردن رویدادهای ناشناخته آینده بیشتر می‌کند. به‌طور طبیعی، این ذهنیت با تفکر رو به جلو به آنها امکان می‌دهد نیازهای کسب‌وکارشان را همزمان با تغییر و رشد آن، برطرف کنند.

 چرا باید به AQ اهمیت داد؟

ممکن است فکر کنید بهره هوشی (IQ) و بهره احساسی (EQ) برای فرآیند استخدام افراد کافی باشند، اما AQ یک معیار ضروری برای ارزیابی عملکرد کارکنان آینده است. حتی ناسا سازگارپذیری را برای تربیت نسل بعدی فضانوردان، مورد توجه قرار داده است. اما این موضوع برای استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای کوچک و متوسط چه معنایی دارد؟

با ادامه تغییرات تقاضای مشتری، رویدادهای بازار و تکنولوژی، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط فقط در صورتی می‌توانند به عملکرد خود ادامه دهند که قابلیت انطباق و سازگاری با تغییر را داشته باشند. نشریه HBR در سال ۲۰۱۱ اعلام کرد سازگارپذیری مزیت رقابتی جدید است و این موضوع از آن زمان به بعد، بیشتر به واقعیت نزدیک می‌شود.

بنابراین، افرادی بیشتر رشد می‌کنند و باعث موفقیت استارت‌آپ‌ها می‌شوند که به راحتی با موقعیت‌های در حال تغییر منطبق می‌شوند. سازگارپذیری راحت برای رهبران کسب‌وکار مهم‌تر است، چون شکل واکنش آنها بر واکنش تیم‌هایشان اثرگذار است.

 چگونه AQ را بالا ببریم؟

اصولی وجود دارند که با کمک آنها می‌توان AQ تیم‌ها را بالا برد:

• رفتاری را که نشان‌دهنده AQ بالا است، الگوسازی کنید تا کارکنان ببینند. برای انجام موثر این کار، باز بودن ذهن، قلب و اراده را در خودتان و تیم مدیریتی شرکت‌تان تمرین کنید. مدیرانی که الگوی سازگارپذیری و روشنفکری می‌شوند، کارمندانی علاقه‌مند برای کشف ایده‌های خودشان خواهند داشت. این موضوع کمک می‌کند محیطی ایجاد کنید که مشوق واکنش‌های مناسب نسبت به استرس یا تغییر باشد.

• هنگام استخدام، علاوه بر بررسی قابلیت‌های کلیدی افراد، نشانه‌های سازگارپذیری را در رزومه آنها بررسی کنید. مهارت‌هایی را در یک متقاضی کار در نظر بگیرید که در لیست توانایی‌های کلیدی افراد مورد نظرتان نیست. مثلا اینکه آیا این فرد تاکنون برای سازماندهی رویدادهای غیرانتفاعی داوطلب شده است؟ ممکن است این موضوع به وظایف روتین او در نقشی که می‌خواهید استخدامش کنید، ربطی نداشته باشد، اما این تجربیات نشان می‌دهند آن متقاضی کار چقدر می‌تواند خودش را با شرایط جدید و متغیر سازگار کند.

• ارزیابی‌های مربوط به سازگارپذیری را در فرآیند استخدام بگنجانید. تحقیقی انجام دهید و سوالاتی طراحی کنید که می‌توانند میزان سازگارپذیری افراد را بسنجند. وقتی با متقاضیان کار مصاحبه می‌کنید، توجه کنید چگونه در مورد تجربیات گذشته خود صحبت می‌کنند. به‌عنوان مثال، اگر در مورد زمانی سوال می‌کنید که چیزی به‌صورت غیرمنتظره تغییر کند یا بر سر یک تصمیم با همکاری اختلاف نظر پیش بیاید، افراد سازگارپذیر با اشتیاق و به‌صورت مثبت در مورد عبور از این چالش‌ها صحبت خواهند کرد.

البته، کار مفیدی که هر کسب‌وکاری می‌تواند انجام دهدتا AQ جمعی سازمان را بالا ببرد، این است که خطوط ارتباط را باز نگه دارد و افراد را به ریسک کردن و دنبال کردن ایده‌هایشان درون سازمان تشویق کند. این کار باعث می‌شود مدیریت سازمان هنگام مواجه شدن با تغییرات یا حل یک مشکل، راحت‌تر کارکنان را با خود همراه سازد.  رامان چادرا از موسسه جانتو (Junto)، می‌گوید: «در استارت‌آپ‌ها، برای مدیران بسیار مهم است که بر سازگارپذیری اثر بگذارند. سازگارپذیری یک شرکت وقتی هنوز کوچک است، تحت‌تاثیر بنیان‌گذاران و مدیران آن است.»  سازگاری یک مهارت گسسته یا یک ویژگی که بتوان با شرکت در یک دوره کلاس‌های آخر هفته به دست آورد نیست. واکنش متفکرانه نسبت به چالش‌هایی که ظاهر می‌شوند، به سال‌ها تمرین نیاز دارد. شما به‌عنوان مدیران کسب‌وکار، برای تاثیرگذاری بر تیم‌تان و پیش بردن کسب‌وکارتان به جلو قدرت زیادی دارید.

کسب‌وکارهای کوچک و استارت‌آپ‌هایی که با هدف پذیرش و تطبیق خود با تغییر کارشان را شروع می‌کنند، احتمال دوامشان بیشتر است و در دنیای ما که همه چیز در آن به سرعت تغییر می‌کند، موفق خواهند شد.