پارمیندر باسران: شش توصیه برای جهانی کردن کسب‌وکار

او با تمرکز صرف بر کار کردن روی پیچیده‌ترین مدل‌های مالی وارد این دوره شد و طی آن سرمایه‌گذاری بر مبنای «معامله با معامله» را یاد گرفت؛ به این صورت که در معامله سرمایه‌گذاری، یک محصول سرمایه‌گذاری اختصاصی با هدف سرمایه‌گذاری دیگر در یک فرصت خاص ایجاد می‌شود. سه سرمایه‌گذاری اول باسران به این صورت بود.  یک سال بعد از تمام شدن دوره MBA، باسران شرکت سرمایه‌گذاری VGC را راه‌اندازی کرد. این شرکت بعد از چند دور سرمایه‌گذاری بسیار موفق، به سرعت رشد کرد. اولین سرمایه‌گذاری او در یک استودیو ضبط بود که بعد از یک سال، سهام اولیه خود را که بیش از ۴ برابر شده بود، فروخت. یکی دیگر از اولین سرمایه‌گذاری‌های او در شرکت آرشیو عکس Iconic Images بود که ظرف ۱۵ ماه سرمایه اولیه او دو برابر شد. هشت سال بعد از تاسیس شرکت، میزان دارایی‌ها در قالب صندوق‌ها و محصولات سرمایه‌گذاری به ۱۰۰ میلیون پوند رسید. شرکت VGC به‌عنوان یک سرمایه‌گذار رشد، حداقل سهام شرکت‌های خصوصی را در بخش‌های محصولات مصرفی، رسانه و تکنولوژی به دست می‌آورد و سپس به آنها کمک می‌کند به نقطه‌ای برسند که سهام خود را به صندوق‌های سهام اختصاصی بفروشند. باسران معتقد است استعداد ویژه کسب‌وکارش، در استفاده از شبکه‌ای از شرکای شرکتی مثل نایک، آمازون، WPP و آدیداس نهفته تا به رشد شرکت‌های پورتفولیو (شرکت‌هایی که انواع سرمایه‌گذاران در آنها سرمایه‌گذاری می‌کنند)، کمک کند.

باسران شش توصیه به سرمایه‌گذاران دارد تا بتوانند کسب‌وکار خود را جهانی کنند:

۱- بدانید کارآیی تکنولوژی برای شما چیست

نفوذ دیجیتال در خیلی از بازارهایی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم، هنوز بسیار پایین است. به‌عنوان مثال، در بریتانیا ۴۹ درصد کل فروش لوازم برقی بزرگ به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. اما اگر لوازم آرایشی و بهداشتی را در نظر بگیرید، این رقم فقط به ۸ تا ۱۰ درصد می‌رسد. بنابراین، برخی بخش‌ها هنوز کاملا نوظهور هستند. کسب‌وکارهایی که در این عرصه پیروز می‌شوند، آنهایی هستند که از فعالیت‌های فیزیکی برای رشد دیجیتال استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، وقتی ما برند فروش لباس WIT را در پاریس افتتاح کردیم، به مدت ۱۰ روز در یکی از خیابان‌های تجاری معروف این شهر تبلیغات کردیم که شرکت نایک سرمایه آن را تامین کرده بود. در این تبلیغ یکی از مدل‌های جدید کفش نایک را معرفی کردیم. سپس داده‌هایی را که از مشتریانی که به فروشگاه ریختند تا این مدل کفش را امتحان کنند جمع‌آوری کردیم تا بخش دیجیتال فعالیت‌مان را رشد دهیم.

۲- شرکای استراتژیک مناسبی انتخاب کنید

اگر یک شراکت سرمایه‌گذاری استراتژیک را شروع می‌کنید، هم می‌تواند با صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی باشد و هم با شرکت‌ها. پیدا کردن شریک مناسب فقط به پول مربوط نمی‌شود. اگر با تعداد کافی از افراد روبه‌رو شوید، به یک فرآیند خودگزینی می‌رسید، چون به تدریج با سرمایه‌گذارانی وارد کار خواهید شد که بیشترین تناسب را با کسب‌وکار شما دارند. من برای دومین دور تامین سرمایه، با ۵۵۰ سرمایه‌گذار بالقوه تماس گرفتم که منجر به پیدا کردن ۲۰ تا ۳۰ سرمایه‌گذار شد.

۳- یک مدیر غیراجرایی یا رئیس هیات مدیره خوب داشته باشید

ایان اسلاتر، رئیس هیات‌مدیره شرکت ما، قبلا یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی بسیار بزرگ را مدیریت می‌کرد. این ارتباط برای من خیلی ارزشمند است، چون علاوه بر اینکه از دانش و تجربه او استفاده می‌کنم، حمایت معنوی او را هم دارم. وجود افراد درست، اثر به ‌شدت مثبتی بر کسب‌وکار شما دارد و این موضوع نه فقط در کسب‌وکار من، بلکه شرکت‌هایی که با سرمایه‌گذاری خودمان از آنها حمایت می‌کنیم، کاربرد دارد. باید افراد درستی را در اطرافتان انتخاب کنید. کار سختی است، اما اهمیت زیادی دارد.

۴- متمرکز باشید

حتی اگر هدفتان این است که فراتر از مرزها رشد کنید، باید تلاشی متمرکز داشته باشید. در کشورهایی که جابه‌جایی سرمایه محدود است، باید آهسته و پیوسته رشد کنید.

۵- تحقیق کنید

خیلی فوری سرتان را شلوغ نکنید. در مورد بازارهایی که می‌خواهید وارد شوید، تحقیق اساسی کنید. اما همزمان، اگر دیدید یک جای کار می‌لنگد، سریع بیرون بیایید و در سرمایه‌گذاری‌ای که امیدی به موفقیت آن نیست، جلوی ضرر بیشتر را بگیرید.

۶- آمیخته بازاریابی درستی داشته باشید

اگر پایگاه مشتریان شما لوکس است، دیگر بازاریابی در فیس‌بوک به درد شما نمی‌خورد. اگر بیشتر با سبک زندگی سروکار دارید، فعالیت‌های فیزیکی در بازارهای محلی می‌تواند عامل رشد دیجیتال هم باشد. آمیخته بازاریابی برای خیلی از شرکت‌ها در مقایسه با سه تا پنج سال گذشته، تفاوت زیادی کرده است. در آن زمان، همه چیز در فیس‌بوک خلاصه می‌شد. در برخی کسب‌وکارها، شاهدیم که بازاریابی در فیس‌بوک به صفر رسیده، چون ترکیب جمعیتی مدنظر آنها اصلا در فیس‌بوک حضور ندارند. برای برندهایی که بر بازارهایی با مشتریان جوان‌تر متمرکزند، پلت‌فرم‌های دیگری مثل اسنپ‌چت پتانسیل بیشتری دارند.