سلامت کارکنان، اولویت اصلی در بحران کرونا

 اطلاع‌رسانی موثر

واحدهای منابع انسانی باید اطلاعات مربوط به این بیماری را جمع‌آوری کنند و به‌صورت یک راهنمای آموزشی در اختیار کارکنان بگذارند. ارتباطات و اطلاع‌رسانی باید از چندین کانال ارتباطی انجام شود. آدریان تن، کارشناس منابع انسانی می‌گوید: «منظورم خبرنامه، پوسترهای روی دیوار، ایمیل، چت‌های گروهی، اینفوگرافیک‌ها و هر شکل دیگری از رسانه است که بتوانند پیام و اطلاعات مربوط به این بیماری را به کارکنان برسانند.» و فراموش نکنید که اطلاعات باید فقط از منابع موثق جمع‌آوری شوند.

 ساعات کاری انعطاف‌پذیر

در مورد کشورهایی که بیش از بقیه درگیر این بیماری هستند، بهترین روش برای جلوگیری از انتقال بیماری این است که به کارکنان اجازه دهید از خانه برایتان کار کنند.

آدریان می‌گوید: «با اعمال این سیاست، نه‌تنها از گسترش این ویروس در محل کار جلوگیری می‌کنید، بلکه احتمال ابتلای کارکنان در مسیر نیز به صفر می‌رسد، به‌خصوص در شهرهای پرجمعیتی مثل هنگ‌ کنگ که در ساعات شلوغی و پر رفت‌و آمد، شما عملا با صورت بقیه فقط چند اینچ فاصله دارید.»

به لطف زیرساخت‌ها و تکنولوژی، این روزها ما راحت‌تر از قبل می‌توانیم از خانه، کارهای خود را طبق روال همیشگی انجام دهیم، با کمک پیام‌رسان‌ها، داشبوردهای مدیریت پروژه و سایر پلت‌فرم‌های آنلاین.

البته در مورد مشاغلی که «وابسته به مکان» هستند، این روش ممکن نیست اما وب‌سایت‌های CDC و WHO روش‌هایی را برای جلوگیری از ابتلای کارکنانی که مجبورند به سر کار بروند منتشر کرده‌اند؛ از جمله استفاده از ماسک، محلول‌ها یا ژل‌های ضدعفونی الکلی و رعایت بهداشت فردی.

 تجدید نظر در سیاست‌های مرخصی

آخرین چیزی که ممکن است یک شرکت بخواهد این است که یک کارمند مبتلا، سر کار بیاید، فقط به این خاطر که به اندازه کافی مرخصی با حقوق ندارد. این نه تنها به خود او آسیب می‌زند بلکه تمام همکارانش و تمام کسانی را نیز که در مسیر با آنها در تماس بوده درگیر می‌کند.

آدریان می‌گوید: «اگر برای شرکت شما نتیجه مهم است، مادامی که کارمند کارش را تحویل دهد، اینکه از خانه کار کند یا در اداره، برایتان فرقی نخواهد داشت. به لطف تکنولوژی، راه‌های بسیاری هست که با کمک آنها بتوانید جلسات، گفت‌وگوها و کارهای روزانه را طبق روال همیشگی پیش ببرید.»

سایر ابتکاراتی که واحدهای منابع انسانی می‌توانند به کار ببرند، عبارتند از:

* علاوه بر تامین ماسک و ژل ضدعفونی رایگان، تعداد دفعات نظافت محل کار باید افزایش یابد.

* مدیران ارشد از نظر حفظ بهداشت باید الگوی بقیه باشند، مثلا در استفاده از ماسک.

* دمای بدن کارکنان باید به‌طور منظم چک شود تا همه خیالشان راحت باشد و دچار پارانویا نشوند که نکند همکارشان، بیمار باشد.

* برای جلوگیری از حضور کارکنان در جاهای شلوغ مثل رستوران‌ها، می‌توانید در این مدت برای آنها ناهار تهیه کنید.

 توصیه‌هایی از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC)

هنوز چیزهای زیادی در مورد بیماری کووید-۱۹ برای ما ناشناخته است و تحقیقات همچنان ادامه دارد. اما با توجه به یافته‌های فعلی‌مان، به کسب‌وکارها (البته به‌جز سازمان‌های پزشکی) توصیه می‌کنیم که:

* کارکنان را به ماندن در خانه تشویق کنند

اگر کارمندی دارای علائم بیماری تنفسی حاد است، توصیه می‌شود که ۲۴ ساعت در خانه بماند تا تبش قطع شود، البته بدون استفاده از داروی تب‌بر یا سایر داروهایی که علائم این بیماری را کاهش می‌دهند.

سیاست‌های مرخصی استعلاجی شرکت خود را مطابق توصیه‌های بهداشت عمومی، تغییر و کارکنان را در جریان این تغییرات قرار دهید.

اگر یکی از اعضای خانواده کارمندتان دچار بیماری است، کارمندتان باید اجازه داشته باشد در خانه بماند تا از او مراقبت کند. این روزها نسبت به گذشته، تعداد بیشتری از کارکنان به مرخصی برای مراقبت از اعضای خانواده خود نیاز دارند.

* کارکنان بیمار را از بقیه جدا کنید

CDC توصیه می‌کند کارکنانی که به محض ورود به محل کار یا طی روز کاری، از خود علائم بیماری تنفسی حاد نشان می دهند باید از سایر کارکنان جدا و بلافاصله به خانه فرستاده شوند. کارکنان بیمار باید هنگام سرفه یا عطسه، جلوی دهان و بینی خود را با دستمال کاغذی بگیرند (در صورت عدم دسترسی به دستمال کاغذی، آرنج یا شانه خود را جلوی دهان و بینی خود بگیرید).

* نصب پوسترهایی در ورودی ساختمان و سایر نقاط سازمان برای تشویق کارکنان بیمار به ماندن در خانه و رعایت اصول سرفه و عطسه کردن و بهداشت دست‌ها

* آموزش کارکنان برای شستن دست‌ها با محلول‌ها یا ژل‌های الکلی ۶۰ تا ۹۵ درصد یا شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون به مدت دست کم ۲۰ ثانیه

* تامین تجهیزات بهداشتی از جمله صابون، ژل، دستمال کاغذی، سطل زباله‌های غیرلمسی و آب در محیط کار

* نظافت محل کار به‌طور روتین

تمامی نقاطی که دائما با دست‌ها لمس می‌شوند باید تمیز شوند، مثل کانترها، دستگیره‌ها و میزها. از شوینده‌هایی استفاده کنید که معمولا برای نظافت این نقاط استفاده می‌شوند و راهنمای استفاده از آنها را بخوانید.

دستمال‌های مرطوب یک‌بار مصرف باید همه‌جا در دسترس کارکنان باشند تا این نقاط را قبل از هر استفاده، تمیز کنند.

* از کارکنان بخواهید قبل از سفر، این نکات را رعایت کنند:

قبل از سفر باید ببینند آیا علائم بیماری حاد تنفسی دارند یا نه. اگر بیمار هستند، باید مدیر خود را در جریان بگذارند و در خانه بمانند.

از کارکنان بخواهید که اگر در طول سفر، مریض شدند حتما مدیر خود را در جریان قرار دهند و در صورت نیاز از یک پزشک، راهنمایی بگیرند.

از هرگونه رفتار تبعیض‌آمیز غیرقانونی با کارکنان مبتلا یا مشکوک به این بیماری بپرهیزید. با آنها با احترام رفتار کنید، نه مثل یک قربانی.

علاوه بر سلامت جسمی، از سلامت روان کارکنان غافل نشوید. با ارائه آخرین اطلاعات و راهنمایی‌های لازم و ارتباطات شفاف با کارکنان، می‌توانید به آنها اطمینان خاطر بدهید هر خطری که ممکن است آنها را تهدید کند تحت کنترل دارید و برای انجام اقدامات لازم، آماده هستید.

سایر نکات:

* کارکنانی که خودشان سالم هستند اما یکی از اعضای خانواده‌شان به ویروس کووید-۱۹ دچار شده باید مدیر خود را در جریان بگذارند و برای ارزیابی ریسک ابتلای خود به وب‌سایت CDC رجوع کنند.

* اگر تست ابتلای یک کارمند به این بیماری مثبت شد، کارفرما باید به سایر کارکنان در مورد احتمال ابتلا هشدار دهد، اما طبق قوانین رازداری هر کشور، از افشای اطلاعات محرمانه کارمند بیمار جلوگیری کنند. کارمندی که در کنار یک بیمار کرونا کار می‌کرده، باید ریسک و احتمال ابتلای خود به بیماری را طبق دستورات وب‌سایت‌های معتبر، اندازه‌گیری کند.

* از آنجا که احتمالا غیبت کارکنان بیشتر از قبل خواهد بود، باید برای کنترل و واکنش به این غیبت‌ها، برنامه داشته باشید. برنامه‌هایی اعمال کنید که اگر غیبت‌ها بیشتر از حد معمول شد، عملیات‌ اصلی سازمان، ادامه پیدا کنند.

* به کارکنان هر واحد، مهارت‌های کلیدی دیگر را آموزش دهید که اگر کارکنان کلیدی غایب بودند، آنها بتوانند عملیات‌ اصلی سازمان را پیش ببرند.

* عملیات‌ اصلی و میزان اتکای دیگران، از جمله جامعه محلی روی خدمات و محصولات خود را مورد ارزیابی قرار دهید. خودتان را برای ایجاد تغییر در بعضی از رویه‌ها آماده کنید تا عملیات‌ مهم و اصلی، ادامه پیدا کنند. مثلا به‌دنبال تامین‌کنندگان جایگزین بگردید، مشتریان را در اولویت قرار دهید یا در صورت لزوم، برخی عملیات را به حالت تعلیق درآورید.

* کارفرمایانی که در چند منطقه شعبه دارند، باید برای هر منطقه یک مدیر محلی در نظر بگیرند و به آنها اختیارات کافی بدهند تا هر مدیر بتواند اقدامات متناسب با منطقه خود را انجام دهد.

 واکنش شرکت‌های مطرح جهان

مجله Forbes ابتدا به این سوال پاسخ داده که «چقدر درباره ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی صحبت می‌شود؟» طبق گزارش این مجله، در شبکه اجتماعی توییتر درباره این ویروس بیشتر صحبت شده است تا بیماری «ابولا». علاوه بر این، در ژانویه ۲۰۲۰ استفاده از واژه «شیوع» افزایش چشمگیری داشته است؛ گرچه هنوز برای بررسی گزارش‌های فصلی زود است، اما بسیاری از شرکت‌ها در گزارش‌های خود، واژه ویروس کرونا را ذکر کرده‌اند. یکی از این شرکت‌ها، «استارباکس» است:

استارباکس (کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای):

این شرکت موقتا تعداد زیادی از شعبه‌های خود را در چین تعطیل کرده است. آنها یک فاکتور ریسک جدید به گزارش خود که در ۲۸ ژانویه منتشر شد، اضافه کرده‌اند. طبق گفته آنها، هر برنامه احتمالی‌ ممکن است سرمایه‌گذاران را نیز تحت تاثیر قرار دهد، حتی اگر اثرات فوری، هنوز ناشناخته باشند.

وست‌راک (بسته‌بندی):

آنها می‌گویند: «ما از کارکنانمان حمایت می‌کنیم. به آنجا ماسک فرستاده‌ایم و فعلا داریم موقعیت آنجا را با دقت نظارت می‌کنیم.»

مسترکارت (پرداخت مالی):

ما در ابتدای امر، به کارکنان خود گفتیم که دو هفته به خانه بروند و از خانه برایمان کار کنند تا کمکی به آنها کرده باشیم که بتوانند به خود و خانواده‌های خود برسند.

جنرال الکتریک:

این شرکت که تولیدکننده طیف وسیعی از محصولات است، تجهیزات پزشکی نیز تولید می‌کند. یکی از مقامات شرکت می‌گوید: «همانطور که حدس می‌زنید، تیم سلامتی ما دقیقا در دل بحران است و هم در ووهان و هم سایر نقاط درحال تعمیر و نگهداری تجهیزات و خدمات‌رسانی است. اولویت آنها رساندن تجهیزات نو به بیمارستان‌های ووهان است. ما کمک‌های قابل توجهی به بخش‌های درمانی آنجا کردیم، از جمله تعداد زیادی دستگاه سونوگرافی و نظارت بر بیمار.»

KONE (تولیدکننده آسانسور):

ما برای برخورد با این بحران، دو اصل را در نظر داریم: اولا، سلامتی و آسایش کارکنانمان. ما ۲۰ هزار کارمند در چین داریم. پس این اولین اولویت ماست. اولویت دوم ما این است: حصول اطمینان از اینکه همچنان بتوانیم به خدمات‌رسانی به مشتریان ادامه دهیم. در این شرایط، بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مشابهی هستند که به آنها خدمات می‌دهیم. به آنها آموزش‌های لازم را می‌دهیم و به کارکنانمان کمک می‌کنیم راه سالم و ایمن ماندن در آن شرایط را یاد بگیرند.

بری گلوبال (بسته‌بندی و تولید مواد تخصصی):

ما در مناطقی در چین و تایلند که به بیماری آلوده شده‌اند، ۱۵ تولیدی داریم. این نقاط، ۵ درصد فروش ما را تشکیل می‌دهند. من به تیممان در چین افتخار می‌کنم. اولویت ما در آنجا، تولید پارچه‌های بافته نشده است (یعنی پارچه‌هایی که از الیاف فشرده ساخته می‌شوند)، به خصوص برای بازار درمانی. از تیممان خواسته‌ایم که با کمک مقامات محلی، ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته کار کنند تا تولید پارچه‌های مخصوص ماسک‌های جراحی و N۹۵ را به حداکثر برسانند. ما همچنان با مقامات پزشکی آنجا همکاری نزدیک خواهیم داشت و اولویت ما این است که کارکنانمان، ایمن باشند. البته از سایر نقاط جهان نیز غافل نیستیم. بنابراین، کسب‌وکارمان به شدت فعال است و بیشتر روی تولید محصولاتی تمرکز داریم که به رفع این بحران کمک می‌کنند، از جمله موادی که در تولید ماسک‌ها و لباس‌های ایزوله به کار می‌روند و پارچه‌های مخصوص دستمال مرطوب برای ضدعفونی کردن لباس‌های جراحی.

سیگنیفای NV (تولیدکننده لامپ، فیلیپس لایتینگ سابق):

درحال حاضر ما دقیقا می‌دانیم کارکنانمان کجا هستند. بیشتر آنها هنوز در خانه‌اند. با تک‌تک آنها هر روز تماس داریم. تجهیزات حفاظتی نیز برایشان ارسال کرده‌ایم، از جمله صابون و ژل و ماسک‌هایی با درصد فیلترینگ بالا، هم برای خودشان و هم برای اعضای خانواده‌شان. خوشحالیم که فعلا هیچ مورد مشکوک یا مبتلا به این بیماری نداشته‌ایم.کرونای جدید یا کووید-۱۹ همچنان به سرعت رو به گسترش است و ابعاد مختلفی از کسب‌وکارها را تحت تاثیر قرار داده. آن‌طور که پیداست بسیاری از کسب‌وکارها سلامت کارکنان را در اولویت قرار داده‌اند. شما برای حفظ سلامت کارکنان خود چه اقداماتی کرده‌اید؟ اگر هنوز اقدامی نکرده‌اید، همین حالا دست به کار شوید چراکه کارکنان، سرمایه‌های ارزشمند هر سازمانی هستند و حفظ سلامت آنها، حفظ سرمایه است.