نگاهی به فعالیت برخی برندهای بزرگ در مواجهه با ویروس کرونا

استارباکس در چین: بنا بر گزارش این برند، در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۰ درصد از درآمد آن را بازار چین به خود اختصاص داده است. اما با شیوع ویروس کرونا در چین، استارباکس مجبور شد تا نیمی از فروشگاه‌های خود یعنی تعدادی برابر با ۴۳۰۰ فروشگاه را در این کشور تعطیل کند. اما در راستای مسوولیت اجتماعی و از آنجا که همواره کارمندان خود را به‌عنوان شرکای خود می‌نامد و نه‌تنها یک کارمند، اعلام کرد در طول مدت تعطیلی فروشگاه‌هایش حقوق و مزایا پرسنل خود را پرداخت کرده و حتی مزایای بیمه مربوط به آنها و خانواده‌هایشان را نیز افزایش خواهد داد. نکته قابل تامل در چگونگی فعالیت برخی از فروشگاه‌های استارباکس در چین است، روشی ساده اما نوآورانه در پاسخگویی به نیاز مشتریان در شرایط خاص: «تجربه بدون تماس» (Contactless Experience). رویکرد آنها طبق رفتار اکثریت مصرف‌کنندگان چینی به این ترتیب است، آنها ابتدا سفارش خود را به‌صورت آنلاین ثبت کرده، سپس برای دریافت آن سراغ فروشگاه می‌روند. در استارباکس پس از اینکه سفارش مشتری ثبت شد، از طرف فروشگاه پیغامی به مشتری ارسال و در آن زمان دریافت سفارش به وی اعلام می‌شود، اما از آنجا که این برند در شرایط طبیعی فعالیت خود در چین به سر نمی‌برد، این پیغام ساده را به پیغام‌های انگیزشی تغییر داد مثلا: «فردا بهار خواهد آمد.»

زمانی که مشتری برای دریافت سفارش خود سراغ فروشگاه می‌رود، یکی از پرسنل استارباکس در جلوی در ورودی دمای بدن وی را می‌سنجد و در صورت متعادل بودن به وی اجازه ورود به فروشگاه را می‌دهد، سپس کارمند دیگری سفارش مشتری را در مکان از پیش تعیین شده مربوط به سفارش‌های آنلاین قرار داده و آنجا را ترک می‌کند، مشتری به سادگی سفارش خود را دریافت می‌کند و از فروشگاه خارج می‌شود. خبر خوش برای طرفداران چینی برند استارباکس این است که به تازگی اکثر فروشگاه‌های آن در چین درحال بازگشایی هستند. اما به تازگی ویروس کرونا سراغ آمریکاییان نیز رفته است، بازاری که ۶۵ درصد درآمد این برند را در ۳ ماه اول سال ۲۰۲۰ به خود اختصاص داده است. استارباکس به تازگی دستورالعملی به‌صورت آنلاین برای شعب آن در آمریکا منتشر شده که نحوه عملکرد آنان را شرح داده است. استارباکس حتی جلسه سالانه خود را نیز کنسل و اعلام کرد که آن را به‌صورت آنلاین برگزار خواهد کرد.

شبکه پخش فیلم آنلاین Netflix: همان‌طور که مشهود است در وضعیت کنونی، بسیاری از برندها امروزه در سراسر دنیا دچار ضررهای جبران‌ناپذیری شده‌اند ولی هستند شرکت‌هایی که برخلاف بقیه حتی شاهد سود و افزایش سهام خود هستند تا حدی که از ابتدای تاریخ شکل‌گیری خود به چنین جایگاهی از سود دست نیافته‌اند. یکی از این برندهای موفق، شبکه آنلاین پخش فیلم یعنی «نتفلیکس» است. در روزهایی که بسیاری از افراد در قرنطینه خانگی به‌سر می‌برند، تنها در آمریکا ۴۱ میلیون کاربر عضو این شبکه هستند و حتی پیش‌بینی کرده است طبق شرایط موجود، حدود ۵/ ۷ میلیون مشترک جدید در سراسر دنیا عضو این شبکه خواهند شد. همچنین سهام برند نیز شاهد رشد فزاینده‌ای در هفته‌های گذشته بوده است. دوچرخه‌های خانگی Peleton: بسیاری از دوستداران ورزش و کسانی که روزانه وقت خود را در باشگاه‌های ورزشی می‌گذراندند با شرایط موجود ترجیح می‌دهند که در منزل بمانند و اینجاست که بازار فروش دوچرخه‌های ورزشی خانگی برند Peleton در آمریکا با درخواست‌های فراوانی از طرف بسیاری از مردم روبه‌رو شده است و باعث شد تا ارزش سهام آن ۱۴ درصد افزایش یابد.

سرویس‌های ارائه وبینار و ویدئو کنفرانس Zoom: همان‌طور که روزانه اخباری از لغو رویدادهای مهم در سراسر دنیا می‌شنویم، این اتفاق باعث شده است تا استفاده از وب‌سایت‌هایی که خدمات وبینار و ویدئو کنفرانس آنلاین برگزار می‌کنند بیش از پیش داغ شود. شرکت‌هایی همچون «گوگل»، «ادوب»، فیس‌بوک و «شاپیفای» از جمله برندهایی هستند که تمامی جلسات حضوری خود را به‌دلیل ویروس کرونا کنسل کرده‌اند. تولید‌کننده‌های محصولات غذایی: به تازگی موسسه نیلسون، گزارشی را منتشر کرده است مبنی بر اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا اغلب مصرف‌کنندگان به سراغ چه کالاهایی رفته‌اند. بدون شک کنسروها و غذاهایی با ماندگاری بالا در صدر جدول قرار دارند و پیشتاز این محصول در بازار آمریکا برند قدیمی Campbell است. برندهای صنایع‌غذایی همچون «کمپبل» شبانه‌روز درحال فعالیت هستند تا بتوانند پاسخگوی درخواست‌های مصرف‌کنندگان خود باشند. اما نکته جالب‌توجه، صدرنشینی محصولی مانند «شیر جوی دو سر» و برندی همچون Oatly است، افزایش چشمگیر اقبال مصرف‌کنندگان آمریکایی به این محصول که باعث شد تا پایان ۲۲ فوریه ۲۰۲۰ محصولات لبنی رشدی برابر با ۳۰۰ درصد را شاهد باشند.

و در انتها، می‌توان به این نتیجه رسید که فضای تجارت آنلاین و به بیانی دیگر E-commerce بیش از پیش در دنیا طرفدار پیدا کرده است و با نگاهی به رفتار مصرف‌کنندگان در سراسر جهان نیز می‌توان به سادگی اذعان داشت که کدامین برندها، تهدید‌های جاری را تبدیل به فرصت کرده‌اند و کدامین درحال از دست دادن روزانه سهم بازار خود هستند. شما جزو کدام دسته هستید؟