۱- ترسیم تصویری بزرگ از شرکت بسیار مهم است

جف بزوس در نخستین نامه‌اش برای سهامداران آمازون در سال ۱۹۹۹ چنین نوشته است: «من هیچ‌گاه نتایج و سودآوری سه ماهه و حتی سالانه شرکت را به تصویرسازی بلندمدت آن مقدم نخواهم دانست. تصویری که من می‌خواهم از آمازون در ذهن جهانیان ترسیم کنم تصویر مشتری محورترین شرکت دنیاست جایی که در آن، مشتریان از هر جای دنیا و در هر زمان می‌توانند وارد آن شوند و هر آنچه که می‌خواهند را به‌صورت آنلاین خریداری کنند. در اینجا اگر مشتریانی وجود نداشته باشند که از ما خرید کنند دیگر آمازونی هم وجود نخواهد داشت.»

۲- تفکرتان را بهبود دهید و پیام‌تان را به ساده‌ترین شکل ممکن بیان کنید

یکی از شباهت‌های موجود بین بزرگانی همچون ایلان ماسک، استیو جابز، بیل گیتس یا جف بزوس این است که آنها توانسته‌اند پیام‌های مورد نظرشان را به ساده‌ترین شکل ممکن به مخاطبان پرشمارشان در جهان منتقل کنند. بزوس معتقد است بهترین و ارزشمندترین ایده‌ها و پیام‌ها اگر به شکلی پیچیده و مبهم بیان شوند خاصیت شان را از دست می‌دهند و کسی به آنها توجه نخواهد کرد. او بر این نکته تاکید فراوان دارد که در زمان پیام‌رسانی باید حتما خود را جای گیرنده پیام و مخاطب هدف فرض کرد و از دیدگاه او به پیام ارسالی نگاه کرد.

۳- باید همیشه متعهد و پایبند باقی ماند

در بخش دیگری از نخستین نامه ارسالی جف بزوس برای سهامداران شرکت آمده است: «به نظر من آمازون شرکتی است که با سرمایه فراهم آمده توسط سهامداران برای خدمت‌رسانی بهینه به مشتریان تاسیس شده است و من برای تحقق این آرمان مبارزه‌ خستگی‌ناپذیری را شروع کرده‌ام و با کمک شما ادامه خواهم داد.» او تا به امروز که شرکت آمازون به بزرگ‌ترین شرکت تجارت الکترونیک جهان و خودش به‌عنوان ثروتمندترین فرد روی زمین تبدیل شده است همچنان به این قول و قرار پایبند بوده است.

۴- بازارهای هدف تان را به خوبی بشناسید

جف بزوس در زمینه بازارشناسی و بازاریابی به یک اصل ساده اما بسیار کاربردی باور داشت: اینکه اگر شما محصول فوق العاده‌ای داشته باشید اما بازاری برای آن وجود نداشته باشد کسب‌وکارتان هیچ گاه رونق نخواهد گرفت، اما اگر محصول متوسطی داشته باشید که بازار بزرگ و خوبی برای آن وجود داشته باشد، آن گاه خود آن بازار باعث ارتقای محصولتان خواهد شد. جف‌بزوس به‌خاطر درک درستی که از خاصیت و نقش‌آفرینی بازارها در رونق پیدا کردن کسب‌وکارها داشت توانست برای اولین بار وارد بازارهایی شود که تا قبل از آن اصلا وجود نداشت و در بسیاری موارد، این شرکت آمازون بود که موجب ایجاد و توسعه بازارهای جدیدی در دنیا شد و به یاد داشته باشید که شرکت آمازون در دوره‌ای وارد بازار فروش الکترونیکی کتاب شد که به‌طور کلی چنین بازاری اصلا وجود خارجی نداشت.

۵- هیچ‌گاه نباید هیچ فرصتی را برای پیشرفت از دست داد

جف بزوس هم به مانند سایر بزرگان دنیای کسب‌وکار مدرن معتقد است که فعالیت در دنیای کسب‌وکار مانند دوچرخه سواری است که اگر شرکتی برای لحظه‌ای از رکاب زدن و حرکت به جلو غافل شود به‌طور حتم به زمین خواهد خورد و این همان چیزی است که بزوس از همان ابتدای کارش در آمازون به‌خاطر سپرد و به همین دلیل هم هست که نمی توان شرکت آمازون امسال را با شرکت آمازون سال قبل همسان دانست و هر ماه و هر سال باید در انتظار نوآوری و ابتکار جدیدی در آمازون بود.

alavitarjomeh@gmail.com