مزیتی به نام اندازه

از قدیم گفته‌اند: پول، پول می‌آورد. در مورد گوگل هم می‌توان گفت: کاربر، کاربر می‌آورد یعنی اینکه هر کدام از کاربران پرشمار گوگل به‌عنوان تبلیغ‌کنندگان و بازاریابان گوگل عمل می‌کنند و بسیاری دیگر را به جمع کاربران گوگل اضافه می‌کنند و این بازاریابی شبکه‌ای، گوگل را از پرداخت هزینه‌های بازاریابی بی‌نیاز می‌کند و در عوض این امکان را به شرکت می‌دهد تا سرمایه بیشتری را به بخش تحقیق و توسعه خود اختصاص دهد. در حال‌حاضر صدها نفر از نخبه‌ترین مهندسان جهان در بخش R&D گوگل مشغول فعالیت هستند و دانش گسترده خود را در خدمت گوگل قرار داده‌اند و این یکی از مزیت‌های رقابتی بی‌نظیر گوگل است که توانسته با به خدمت گرفتن بهترین‌ها، خود بهترین باشد. طبق آمار معتبر، روزانه بیش از ۵/ ۳ میلیارد جست‌وجوی اینترنتی از طریق گوگل انجام می‌شود که رقمی اعجاب‌انگیز و دست‌نیافتنی برای رقبای گوگل به حساب می‌آید. به این اضافه کنید تبلیغات بیکران اینترنتی که با محوریت گوگل انجام می‌شود و در اغلب موارد جریان‌ساز و پولساز است و هر شرکتی آرزو دارد گوگل برای آن تبلیغ کند.

 برند باشکوه گوگل

امروزه جست‌وجوی اینترنتی با نام گوگل پیوندی ناگسستنی دارد به‌طوری‌که عبارت «جست‌وجو کردن در گوگل» را در بسیاری موارد می‌توان جایگزین «جست‌وجو کردن در اینترنت» کرد. در واقع این برند گوگل است که کاربران را وسوسه می‌کند تا برای انجام جست‌وجوهای اینترنتی شان بر روی گوگل کلیک کنند و همین برند مشهور است که شرکت‌ها را وادار می‌سازد تا خودشان را با کمک گوگل تبلیغ کنند. در اینجا هم باز باید به‌خاطر داشت که سرویس‌های پرطرفداری همچون نقشه گوگل و جیمیل و البته اندروید چه تاثیر شگفت‌انگیزی بر جهانیان داشته و دارند. در واقع رابطه بین برند گوگل و محصولات این شرکت رابطه‌ای دوطرفه است؛ به‌طوری‌که هم محصولات این شرکت با لوگوی گوگل به شهرت رسیده‌اند و هم لوگوی دوست‌داشتنی گوگل با کمک این محصولات محبوب‌تر و شناخته‌تر شده است.

 الگوریتم‌های منحصربه‌فرد گوگل

تیم زبده و غنی مهندسانی که گوگل به خدمت گرفته توانسته‌اند الگوریتم‌هایی را طراحی کنند که سریع‌ترین و کامل‌ترین جست‌وجوهای مورد نیاز کاربران را برای آنها انجام می‌دهند. در واقع، دانش انباشته و بانک اطلاعاتی بی‌نظیری که گوگل طی سالیان اخیر به دست آورده با ارزش‌ترین گنجینه‌ای است که بشر تاکنون به آن دست یافته و روز به روز در حال گسترده‌تر و غنی‌تر شدن است. شاید به همین دلیل هم باشد که شرکت گوگل به‌دنبال اجرای پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای همچون مغز گوگل رفته است که پس از تکمیل می‌تواند دنیا را تکان دهد.

alavitarjomeh@gmail.com