باید متناسب با شرایط کرونا عمل کرد

 در ماه‌های اخیر، شرکت شما رشد خوبی را تجربه کرده است. از یک طرف تعداد کاربران اسنپ‌چت افزایش یافته (افزایش ۲۰ درصدی کاربران فعال نسبت به سال گذشته) و از طرفی میزان استفاده هر کاربر از نرم‌افزار شما هم بیشتر شده است و شما اکنون ۲۲۹ میلیون کاربر فعال دارید. به نظر شما چه میزان از این رشد به دلیل افزایش زمان مردم به دلیل قرنطینه ناشی از ویروس کرونا بوده و تا چه مدت می‌توانید به این رشد ادامه دهید؟

ما براساس برنامه‌ریزی‌ها و بازاریابی‌ها و طرح‌هایی که از ابتدای سال ۲۰۲۰ و پیش از شیوع ویروس کرونا داشتیم، افزایش کاربران خود را پیش‌بینی می‌کردیم. اوضاع جدید، فقط این رشد را تسریع کرد. اما به هر حال، هدف شرکت ما، نزدیک‌ کردن مردم به یکدیگر و امکان‌پذیر ساختن تعاملات آنها با خانواده و دوستان است.

  روز گذشته، شرکت تلویزیون اشتراکی نت‌فلیکس اعلام کرد که با پایان قرنطینه و خروج مردم از خانه‌هایشان، میزان استفاده آنها از خدمات این شرکت، سقوط خواهد کرد. آیا شما هم نگران چنین موضوعی هستید؟

به نظر من، در هر صورت ایجاد جهانی نزدیک‌تر اهمیت دارد. مردم چه در خانه‌هایشان باشند و چه در محل کار یا نقاط دیگری از جهان، به ایجاد ارتباط با خانواده و دوستان خود نیاز دارند. البته میزان استفاده آنها از خدمات ما کاهش خواهد یافت و از رشد سریع این مدت خبری نخواهد بود. اما همچنان امیدواریم که نقشی در آینده آنها و تامین نیازهایشان داشته باشیم. در نهایت، مردم تصمیم می‌گیرند که چه اولویت‌هایی در زندگی خود دارند.

  درآمدهای شما هم نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد افزایش یافته است. با این حال، رشد آن در حال کاهش است و هر هفته رشد کمتری نسبت به هفته پیش از آن دارید. به نظر شما این کند شدن رشد درآمدها، تا چه زمانی و چه سطحی ادامه خواهد داشت؟

شرایط مبهم بسیاری در بازار وجود دارد و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی ارائه داد. با این حال، ما بر روش‌هایی مانند تبلیغات مستقیم برای کاربران خود تکیه کرده‌ایم و امیدواریم که درآمدهای خود را افزایش دهیم. از طرف دیگر، حتی در شرایط موجود هم برای ما و بسیاری از کسب‌وکارها فرصت‌هایی موجود است. درست است که بسیاری از مردم در قرنطینه به سر می‌برند اما هنوز خدمات بسیاری می‌توان به آنها ارائه داد. به‌عنوان مثال، شرکت‌هایی که اقدام به ارائه خدمات ارتباطاتی، سرگرمی، آموزش، زیبایی یا تناسب اندام در خانه می‌کنند، می‌توانند از این شرایط نفع ببرند. ما هم با توجه به ویژگی‌های این سه ماه قرنطینه سبک کار و بازاریابی خود را اندکی تغییر داده‌ایم تا تناسب بیشتری با محیط داشته باشیم. با این حال، باز هم نمی‌توان گفت که چه میزان موفق خواهیم شد.

  شما اشاره کردید که شرایط رشد مناسبی برای خدمات دیجیتالی مانند ارتباطات، سرگرمی، آموزش و تناسب‌اندام در خانه وجود دارد. من دوست دارم بپرسم که کدام انواع کسب‌وکارها از شرایط قرنطینه ضرر خواهند کرد؟

خب، علاوه بر حوزه‌های نام‌برده شده، کسب‌وکارهایی هم که در حوزه کالاهای مصرفی روزانه (کالاهای اساسی) فعالیت می‌کنند، با شرایط دشواری مواجه نخواهند شد و به نظر من با تمام مشکلاتی که ممکن است در زنجیره‌های تامین خود با آنها مواجه شده باشند، هنوز فرصت‌های رشد و تسریع فعالیت‌هایشان وجود دارد. با این حال، شیوه رفتار مصرف‌کنندگان تا حدی فرق کرده است و کسب‌وکارها باید به این موضوع توجه داشته باشند. به‌عنوان مثال، کمپین تبلیغاتی اخیر شرکت داو که با همکاری اسنپ‌چت منتشر شد، همین موضوع را مدنظر داشته است. به‌عنوان مثال دیگر، می‌توان به حوزه سفر و گردشگری اشاره کرد. در این مدت، میل به سفر از بین نرفته اما مردم به دلیل محدودیت‌ها و ملاحظات موجود سفر نکرده‌اند. شرکت‌های گردشگری می‌توانند با افزایش ظرفیت و آماده‌سازی خود برای دوران پس از قرنطینه، آینده خود را تضمین کنند. اسنپ‌چت هم می‌تواند در همکاری با چنین شرکت‌هایی به موفقیت دست یابد.

  در طول فعالیت اسنپ‌چت، همواره نوجوان و جوانان بخش عمده کاربران شما بوده‌اند. اما با نگاهی به کاربران جدیدی که در این مدت به دست آورده‌اید، این مساله تغییر کرده است. به نظر شما، دلیل گسترش دامنه سنی کاربران شما چیست؟

در شرایط کنونی، هر کسی با هر سنی از خدمات مکالمه تصویری استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، شاهد آن هستیم که یک کودک دو ساله با مادربزرگ یا مادر مادربزرگ خود گفت‌وگوی تصویری می‌کند و حتی استفاده از جلوه‌های بصری در مکالمه، برای آنها جذاب است.

  دو سوال از شما دارم. یکی اینکه برای مدیریت هزینه‌ها در نیمه دوم سال جاری میلادی چه برنامه‌ای دارید؟ دوم، آیا حاضر هستید در صورت نیاز کشور (آمریکا) از فناوری‌های خود برای شناسایی و ردیابی مبتلایان به ویروس کرونا استفاده کنید؟

در حال حاضر، شرکت‌های سطح بالای بازار مانند اپل و گوگل موقعیت بسیار بهتری برای شناسایی و ردیابی مبتلایان به بیماری دارند و این کار را هم شروع کرده‌اند. آنها همچنین روی تضمین حریم شخصی کاربران هم کار می‌کنند. شرکت ما هم آمادگی دارد در هر کدام از این زمینه‌ها به همکاری با این شرکت‌ها و دولت بپردازد. از نظر مدیریت هزینه‌ها و مسائل مالی هم دغدغه خاصی نداریم. خوشبختانه در ۲ سال گذشته به خوبی هزینه‌هایمان را مدیریت کرده‌ایم و با بهره‌وری و کارآیی مناسبی وارد دوران کرونا شده‌ایم. در این دوره هم با میزانی از رشد درآمد مواجه بودیم و فعلا اوضاع بر وفق مراد است. در حقیقت در حال توسعه، استخدام نیروی کار جدید و طراحی محصولات جذاب دیگری هستیم و امیدواریم سال جاری را به خوبی به اتمام برسانیم.

  در مورد آینده کسب‌وکار خود و به ویژه ابزارهای واقعیت مجازی چه نظری دارید؟

در حال حاضر ابزارها و تجهیزات واقعیت مجازی محدود به سرگرمی و بازی شده است و البته در همین سرگرمی‌ها توانسته‌اند پیشرفت زیادی بکنند. هدف ما آن است که کاربرد آنها را گسترش داده و در دنیای واقعی استفاده بیشتری از آنها کنیم. به‌عنوان مثال، در حوزه‌هایی مانند شناسایی مبتلایان به کرونا که پیش از این نیاز به تماس فیزیکی بود و با خطر انتقال ویروس مواجه بودیم، اکنون می‌توان با ابزارها و فناوری‌های واقعیت مجازی، وضعیت سلامت کاربران را تشخیص داد و اقدامات کارآتری در پیش گرفت. مثال دیگر، خرید آنلاین است. کاربران امروزی به راحتی می‌توانند بدون مراجعه به فروشگاه‌ها، از روی وب‌سایت‌ها به انتخاب لباس و کفش اقدام کرده و برای بررسی بیشتر، آن لباس یا کفش را به‌صورت مجازی بپوشند. شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر هم می‌توانند از چنین ابزارها و فناوری‌هایی استفاده کنند و با یکدیگر به سمت آینده پیش برویم.

  در شهرهایی مانند لس‌آنجلس، شرکت‌ها آماده بازگشایی دوباره می‌شوند. برای کارآفرینان دیگر چه توصیه‌هایی دارید و آیا شرکت شما حاضر است برای از سرگیری فعالیت‌های شرکت‌ها به آنها کمک کند؟

ما در حال حاضر روی برنامه «تسریع‌گر زرد» کار می‌کنیم که هدفش کمک به بازگشایی و راه‌اندازی دوباره فعالیت شرکت است. با این حال، هیچ شرکتی به‌صورت جداگانه فعالیت نمی‌کند و باید به شرکا و تامین‌کنندگان خود هم کمک کنیم. در این بین، در همکاری با دولت محلی هم هستیم تا شرایط بازگشایی دوباره و الزامات و ملاحظات ضروری را بررسی کنیم. همچنین آمادگی داریم با هر شرکت دیگری که برای برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری اقدامات خود مشکلی دارد، به همکاری بپردازیم.

  با وجود آغاز تدریجی فعالیت کسب‌وکارها، به نظر می‌رسد ممکن است برخی از رفتارهای مردم به هیچ وجه مانند گذشته نشود. به نظر شما، می‌توان از تجربه کشورهایی مانند ایتالیا و آلمان و دانمارک که از اوج بحران کرونا عبور کرده‌اند، بهره برد؟

بله، فعالیت‌ها به تدریج آغاز می‌شوند اما هنوز بسیاری از مردم، از حضور در جمع و ارتباط فیزیکی با دیگران راحت نیستند. ما باید به آنها نشان دهیم که به خوبی ملاحظات و تمهیدات بهداشتی را در نظر گرفته و آنها را اجرا می‌کنیم. جامعه کسب‌وکار باید همکاری نزدیکی با یکدیگر داشته باشد تا بتوانند حس اعتماد را یک بار دیگر به مردم بازگردانند تا آنها بتوانند مثلا با خیال راحت به سینما بروند.در شرکت ما هم چنین اقداماتی شروع شده است. برخی از کارکنان به تدریج به دفتر کار خود بازمی‌گردند و البته هنوز عده‌ای از آنها ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند که از نظر ما مشکلی وجود ندارد. در این زمان باید به مسائل بسیاری توجه کنیم: اینکه شیوه فعالیت‌ها چگونه باید باشد، تعاملات به چه شکلی صورت پذیرد، چگونه افراد مورد نظارت پزشکی و مثلا اندازه‌گیری منظم دمای بدنشان باشند و در مورد تجهیزات و لوازم عمومی مانند دستگاه قهوه‌ساز و یخ‌ساز چه تصمیماتی باید گرفت. تمام این مسائل باید در نظر گرفته شوند، همکاری‌های جمعی صورت گیرند و شرکت‌ها هم به همکاری با دولت‌ها اقدام کنند.