اما با توجه به افزایش شکاف مهارت‌ها و سخت شدن پر کردن برخی پست‌های شغلی، ارتقای سطح اتوماسیون کارخانه‌ها برای شرکت‌هایی که به‌دنبال افزایش سود، بهره‌وری و فاصله رقابتی خود هستند، بسیار مهم است. تحقیقات نشان می‌‌دهد سازمان‌هایی که استراتژی تحول دیجیتال ندارند، همین الان هم از رقبای خود عقب هستند. امروز شاهدیم که یک بحران سلامت جهانی چگونه میزان تقاضا را در کل یک صنعت تغییر داده است. واضح است در چنین شرایطی، بخش تولید باید آن‌قدر کارآمد و چابک باشد تا سرعت تولید را بالا ببرد. وقتی عدم حضور نیروهای انسانی اجتناب‌ناپذیر است، خطوط تولید کاملا اتوماتیک‌سازی شده می‌توانند بخشی از راه‌حل موجود باشند تا این صنعت بدون پایین آمدن بازدهی، از این بحران عبور کند. اتوماسیون متصل، با استفاده از سیستم‌های وایرلس، بخشی از چشم‌انداز کارخانه‌ها است. ولی وایرلس تا به حال برای عملیاتی که به حرکت آنی و دقیق ماشین‌ها نیاز دارد، به اندازه کافی سریع نبوده است. درحال‌حاضر، تکنولوژی ۵G می‌تواند جایگزین نصب کابل‌های گران قیمت شود و ماشین‌ها را از کابل‌بندی‌های محدودکننده رها و چارچوب کارخانه را منعطف‌تر کند.  در نهایت، اتوماتیک‌سازی کارخانه‌ با اتصال ۵G می‌تواند به تولیدکننده‌ها کمک کند توان عملیاتی خود را افزایش دهند، هزینه‌های عملیاتی را پایین بیاورند و بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشند. علاوه بر افزایش بهره‌وری، ایمنی کارخانه و کیفیت محصولات هم بهبود می‌یابد. حوزه‌هایی که ۵G شیوه کار در آنها را متحول خواهد کرد، عبارتند از:

لجستیک و مدیریت انبارداری: روزی می‌رسد که کامیون‌های حمل بار از طریق یک شبکه ۵G جزئیات دقیق و زمان رسیدن بار را دم کارخانه چک می‌کنند تا مطمئن شوند کالاها به موقع‌ به خط تولید می‌رسند یا کنترل موجودی را با کمک پهپادهایی که با۵G کار می‌کنند، انجام می‌دهند. داخل انبار هم کارها با استفاده از وسایل نقلیه کنترل اتوماتیک که قابلیت همکاری با هم و با دیگر واحدهای خط تولید را دارند، صورت می‌گیرد.

اتوماسیون کارخانه: انواع ابزارها می‌توانند به شبکه۵G کارخانه متصل شوند. در محیط‌های خطرناک، یا در جاهایی که کارکنان ماهر در دسترس نیستند، عملیات اختصاصی را می‌توان با یک روبات برای تنظیم حرکات یک اپراتور انسانی با کمترین میزان تاخیر، پیش برد.

واقعیت افزوده: در آینده، تکنولوژی‌های ۵G و هوش مصنوعی می‌توانند با همکاری هم تجربیات عمیقی در اختیار کارکنان قرار دهند و به تسهیل کار آنها کمک کنند. به‌عنوان مثال، اضافه کردن اشیای شبیه‌سازی شده به یک محیط واقعی، می‌تواند آموزش و طراحی محصول را ارتقا دهد و اپراتورها را در آن دسته از رویه‌های کارخانه که همچنان به دخالت دستی نیاز دارند، راهنمایی کند.

کاهش مصرف انرژی: کارخانه‌های آینده که به ۵G مجهز شوند، فرصتی برای اعمال قوانین بیشتر برای کم کردن رد پای کربن ایجاد می‌کنند. کنترل بیشتر فرآیندهای کارخانه می‌تواند مصرف انرژی را به حداقل برساند، چون می‌توان در هر مرحله از تولید، مصرف را نظارت و بهینه‌ترین راه‌‌حل‌های مصرف انرژی را شناسایی کرد.

منبع: IEB.today