پذیرفتن دورکاری:  پیش از شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها درحال بررسی نقاط مثبت و منفی دورکاری بودند. طبق بررسی‌هایی که سال گذشته بر روی ۲هزار کارمند انجام شد، دورکاری انتخاب یک‌سوم از کارمندان بود. اکنون، به بسیاری از سوالاتی که مدیران مدت‌ها درگیر پاسخگویی به آنها بودند، یک‌شبه پاسخ داده شده است. آیا کسب‌وکارها را می‌توان از راه دور مدیریت کرد؟ می‌توان به‌کارمندان اعتماد داشت تا از خانه کار کنند؟ آیا در این صورت، بازده خوبی خواهد داشت؟ نظرسنجی‌های بسیار نشان می‌دهد که پاسخ به تمام این سوالات مثبت بوده است. کارکنان باور دارند که عملکردشان در هر دو محیط یعنی خانه و دفتر، خوب و یکسان است. طبق تحقیقات انجام شده، مدیران و ۷۰ درصد از کارمندان از شرایط موجود راضی هستند. کارمندان قبول دارند با دورکاری نه‌تنها در زمان صرفه‌جویی می‌شود بلکه دیگر مجبور نیستند روزانه مسافت زیادی را طی کنند. همچنین می‌توان به‌جای هزینه رفت و آمد و تهیه غذا در محل کار، مبالغی را پس‌انداز کرد و انعطاف‌پذیری بیشتری داشت. هرچند که این موارد تنها بخشی از نکات مثبت دورکاری است.

 بالا بردن سلامت روحی و اجتماعی: کارمندان بیشتر از اینکه درباره مزایای دورکاری صحبت کنند، به احساس تنهایی و انزوا اشاره می‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد بیش از نیمی از کارمندان در حدود ۵۱ درصد در شرایط دورکاری احساس تنهایی می‌کنند. این احساسات بدون شک با اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی کنونی، تشدید می‌شود اما حتی پیش از شروع همه‌گیری کرونا، احساس تنهایی از گرفتاری‌های معمول مشترک کارمندان دورکار بود که تاثیرات منفی بر عملکرد آنها داشت. کارمندان، دلتنگ حضور یافتن در محل کار، صحبت کردن دوستانه با همکاران، همچنین گشتن و تفریح در شهر هستند. هنگامی که در دفتر مشغول به‌کار هستید، ایجاد تفکیک سالمی بین کار و اوقات فراغت به مراتب آسان‌تر است اما این تمایز زمانی که از منزل کار می‌کنید نامشخص و سخت است. درصد کمی از کارمندان دفتر لوکس و خصوصی برای دورکاری در منزل دارند و برای بسیاری هم دفتر کار، مرکز اجتماعی مهمی است. سازمان‌ها تلاش کرده‌اند تا جنبه‌های اجتماعی کار را از طریق روش‌های مجازی و انجمن‌های کتاب آنلاین حفظ کنند، اما این روش‌ها هیچ‌کدام جایگزین ارتباطات عمیق رودررو نخواهند بود.

ارتباط، همکاری و خلاقیت پیشرفته: روش‌های همکاری آنلاین در دوران بحران، بسیار حیاتی است و این امکان را فراهم کرده‌اند تا کسب‌وکارها به ارتباط و همکاری خود ادامه دهند. جلسات مجازی همانند جلسات حضوری بی‌واسطه نیستند. برقراری و ایجاد ارتباط رودررو بسیار آسان‌تر است. کارمندان ترجیح می‌دهند تا روابط بهتری را به‌طور مستقیم و حضوری با یکدیگر و مشتریان برقرار کنند. زمانی که رودررو با افراد صحبت می‌کنید متوجه منظور دقیق، زبان بدن، نشانه‌های غیرکلامی و حالات روحی و عاطفی طرف مقابل می‌شوید و می‌توانید شرایط را ارزیابی کرده و پاسخ‌های مناسب بدهید. ارتباط نزدیک همچنین باعث افزایش خلاقیت می‌شود. در دنیای تبلیغات، بسیاری از همکاری و در کنار یکدیگر بودن رشد و پیشرفت می‌کنند بنابراین هنوز به دفاتری برای انجام کار، نیاز خواهیم داشت. عالی‌ترین ایده‌ها اغلب زمانی که انتظار ندارید به ذهن خطور می‌کنند. برای مثال، حضور در بخش‌های مختلف و برخورد با کارکنان در محل کار بیشتر موجب شکوفایی خلاقیت می‌شود تا برقراری مکالمات ویدئویی برنامه‌ریزی شده. هیچ جایگزینی برای مطرح کردن سوال از همکاران به‌صورت حضوری وجود ندارد که بسیار سریع‌تر و موثرتر از ارسال پیغام از طریق اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی تلفن‌همراه یا کامپیوتر است.

ارتقای سطح تولید:  اکثر کارمندان می‌توانند از خانه به‌طور مفید دورکاری کنند. هر چند که، همه از وضعیت مناسبی برخوردار نیستند. طی بررسی‌های انجام شده بر روی تعداد بسیاری از کارمندان تمام‌وقت در کشورهای استرالیا، آلمان، ژاپن، انگلستان و آمریکا، بیش از نیمی از افراد میز اختصاصی، کامپیوتر یا لپ‌تاپ و ارتباط اینترنتی معتبر و حتی محل مناسبی در خانه به‌عنوان محل کار در اختیار ندارند. در صورتی که در محیط دفتر، به احتمال زیاد به شرایط پیشرفته‌تر و ارتباط سریع‌تر با پشتیبانی فنی دسترسی دارند. در بسیاری موارد، کار در دفتر به معنی اختلال کمتر و کارآیی بیشتر است. یافتن فضایی دنج برای داشتن تمرکز ذهنی و جسمی برای انجام کارها برای برخی از افراد به‌ویژه والدین شاغل چالش جدی و مهمی به‌شمار می‌رود.

آینده ترکیبی: جای شک نیست که همه‌گیری ویروس کرونا، مفهوم کار کردن را تغییر داده است و تاثیرات ناشی از آن در جوامع برای سال‌ها بر جای خواهد ماند. البته این به معنای از بین رفتن دفاتر کاری نیست زیرا براساس تجربه چندین ماهه، نداشتن دفتر به‌نظر ایده شتابزده و کوتاه‌بینانه‌ای است. تجربیات نشان می‌دهد که دورکاری به نفع اکثر کسب‌وکارها است و احتمالا بیشتر افراد به دورکاری در آینده روی خواهند آورد. از طرفی هم این روش کار جدید برای هر فرد یا کسب‌وکاری مناسب نیست. در این وضعیت، عده‌ای از کارمندان دورکار، پیشرفت قابل‌ملاحظه‌ای داشته درحالی‌که بعضی از کارمندان اصلا دورکاری را نمی‌پسندند و به هیاهو و روابط انسانی موجود در محل کار عادت دارند. گروهی از کسب‌وکارها خود را با شرایط جدید به آسانی وفق داده‌اند اما مشاغلی که بیشتر در زمینه مشتری مداری و فروش فعالیت دارند به دلیل عدم وجود ارتباط مستقیم، انرژی لازم برای ادامه فعالیت را نخواهند داشت. در آینده، بیشتر افراد تمایل به ماندن در خانه و دورکاری خواهند داشت. دفاتر هر چند در شکل جدید، شاید کوچک‌تر یا انعطاف‌پذیرتر از فضای گذشته فعالیت خواهند کرد و کسب‌وکارها ترکیب عالی از همکاری مجازی و حقیقی خواهد بود.