۱- در انجام چند کار به‌طور همزمان استاد هستند

زنان بنا به طبیعت‌شان قادرند چند کار مختلف را به‌طور همزمان انجام دهند و روی همه آنها هم تمرکز کافی داشته باشند و این چیزی است که از عهده مردان بر نمی‌آید. بنابراین طبیعی است که اجرای پروژه‌های پیچیده‌ای که دارای فرآیندهای متنوع و مختلفی است که باید همراه با هم انجام شوند به مدیران زن واگذار شود.

۲- به میزان بسیار زیادی منظم و قاعده‌مند هستند

هنگامی که صحبت از نظم و انضباط در برنامه‌ریزی و اجرا به میان می‌آید زنان دارای قابلیت‌های فراوانی هستند که این امکان را به آنها می‌دهد تا ضمن انجام برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیش‌بینی پارامترهای مختلف، فرآیند هماهنگی و همراه ساختن عوامل گوناگون با برنامه‌های پیشنهادی‌شان را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانند.

۳- تشویق‌کنندگان فوق‌العاده‌ای هستند

زنان به این دلیل می‌توانند در دنیای مدیریت موفق و موثر باشند که هم تشویق‌کنندگان و تهییج‌کنندگان خیلی خوبی هستند و هم به دیگران احترام می‌گذارند و به‌کارکنان به‌عنوان انسان و نه روبات‌هایی فاقد احساسات و عواطف نگاه می‌کنند. امروزه، بهترین مدیران و رهبران جهان کسانی نیستند که با قلدری و روش‌های دیکتاتوری بر دیگران تسلط پیدا می‌کنند، بلکه کسانی هستند که بلدند چگونه دیگران را تشویق کنند، به دیگران نزدیک شوند و به خوبی بدانند دیگران به چه چیزی نیاز دارند و چه چیزهایی آنها را خوشحال می‌کند. و به همین دلیل هم هست که مدیران زن در زمینه مدیریت انسان‌گرایانه که در سال‌های اخیر موردتوجه جهانیان قرار گرفته موفق ترند.

۴- کمتر چیزی را به شانس و احتمال واگذار می‌کنند

یکی دیگر از ویژگی‌های مدیران و رهبران زن این است که آنها پیش‌بینی‌کنندگان خوبی هستند و همیشه گزینه‌های جایگزین خوبی را در چنته دارند و در صورت نیاز از آنها بهره می‌برند. آنها به خوبی می‌دانند که خیلی چیزها آن‌طور که برنامه‌ریزی شده پیش نخواهد رفت و به همین دلیل از قبل به گزینه‌های دیگری نیز فکر می‌کنند و در شرایط اضطراری آنها را به‌کار می‌بندند و به همین دلیل کمتر پیش می‌آید که یک مدیر زن راضی شود تا یکسری موارد را به شانس و احتمال واگذار کند که این ویژگی مدیران زن به خصوصیات ذاتی زنان در ارتباط با توجه به جزئیات و ظرافت‌های کاری مربوط می‌شود.

۵- استاد برقراری ارتباط با دیگران هستند

 مدیران زن از دوران جوانی به خوبی می‌آموزند که چگونه می‌توانند به بهترین شکل ممکن خود را به دیگران نشان دهند و آنچه در ذهن دارند را بیان کنند. آنها می‌توانند به خوبی بر زیردستان یا همکاران خود تاثیر بگذارند و دانسته‌های خود را به خوبی به آنها منتقل کنند. از سوی دیگر آنها شنوندگان فوق‌العاده خوبی هستند که با صبر و حوصله فراوان به صحبت‌های دیگران گوش فرا می‌دهند و جزئیات مختلفی را از لابه‌لای گفتار و کردار دیگران استخراج می‌کنند که این کار به آنها در شناخت افراد و درک بهتر شرایط کمک فراوانی می‌کند. بر همین اساس هم هست که مدیران و رهبران زن قادرند تا از طریق گوش کردن به دیگران، ایده‌های ارزشمند نهفته در سخنان دیگران را استخراج کرده و به‌کار ببندند.

۶- بسیار صبور و الهام‌بخش دیگران هستند

 صبوری و علاقه‌مند بودن به‌کار از جمله خصیصه‌های مشترک در اغلب مدیران زن به‌شمار می‌آید که آنها را قادر می‌سازد تا پس از آغاز یک پروژه آن را تا پایان و رسیدن به نتیجه نهایی پیگیری کنند. زنان از نیمه کاره گذاشتن پروژه‌ها به‌دلیل بروز موانع و مشکلات مختلف بیزارند و تا زمان حصول اطمینان از نهایی شدن پروژه آرام نمی‌نشینند. از سوی دیگر مدیران زنی که چنین خصوصیت‌هایی دارند بهترین و قابل اعتمادترین الگو و نمونه برای کارکنان و همچنین همکاران‌شان محسوب می‌شوند و به خوبی به آنها پشتکار و صبوری در اجرای کارها را می‌آموزند.

۷- روی شکل‌دهی به روابط درست با دیگران سرمایه‌گذاری می‌کنند

زنان به خوبی می‌توانند افراد را دور هم جمع کنند و روابط صمیمانه‌ای بین اعضای تیم‌های کاری برقرار سازند. آنها برای شناخت کامل کارکنان و اعضای تیم‌های کاری تحت رهبری‌شان وقت و انرژی زیادی صرف می‌کنند. آنها همچنین برای برانگیختن و انگیزه بخشی به‌کارکنان‌شان برنامه‌ریزی مفصلی دارند و به‌گونه‌ای به افرادشان توجه می‌کنند که به این اطمینان می‌رسند که برای مدیر مافوق‌شان مهم هستند و او به آنها و شخصیت‌شان احترام می‌گذارد و این یکی از شاه‌کلیدهای موفقیت رهبران تیم‌های کاری در ایجاد روحیه کار تیمی به حساب می‌آید.

alavitarjomeh@gmail.com