حرکت به سمت دیجیتال: طبق تحقیقات و بررسی‌های انجام شده درباره فعالیت شرکت‌ها در همه‌گیری ویروس کرونا، پیش‌بینی می‌شود شرکت گوگل در زمینه «کسب درآمد از تبلیغات سفر» در فصل اول امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش ۱۵ درصدی و در فصل دوم امسال نیز نسبت به مدت زمان مشابه در سال قبل افت ۲۰ درصدی را شاهد باشد. اما همچنان اخبار خوبی نیز وجود دارد. کارشناسان کاهش بودجه را به‌عنوان یک راه‌حل مطرح نمی‌کنند. تیم جنسن، مدیر شرکت بازاریابی شرکت Clix، می‌گوید: «هرچه دامنه نمایشگاه‌های تجاری کاهش می‌یابد، برخی از غرفه‌داران راه‌های دیگری را برای مسیرهای فروش خود جست‌وجو می‌کنند. مشتریان به‌جای نمایشگاه‌‌های تجاری لغو شده، درنظر دارند برای جبران بازدیدهای از دست‌رفته، از طریق «دیجیتال» فعالیت و سرمایه‌گذاری کنند.»  حرکت دیگر بازاریابی به سمت رویدادهای مجازی است، به حدی که شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت بزرگ‌ترین رویداد سال یعنی کنفرانس «Build Developer Conference» را به رویدادی مجازی تبدیل کند. این روند فرصتی را برای استارت‌آپ‌های رویدادهای مجازی مانند «Hopin» فراهم می‌کند تا با ترکیبی از «ویدئوکنفرانس به سبک Zoom» زمینه گفت‌وگوهای گروهی و تک‌به‌تک را مهیا کنند. حتی صنعت بانکداری درحال حرکت به سوی دیجیتالی‌تر شدن است که نمونه‌ای از آن «Nedbank» آفریقای‌جنوبی است. ندبانک در نظر دارد روند استراتژی‌های دیجیتالی را برای مشتریان خود در سراسر آفریقا گسترش دهد و به‌منظور کاهش شیوع ویروس کرونا از بانکداری چهره به چهره جلوگیری کند. هدف بلندمدت بانک این است که ۷۵ درصد فروش از طریق کانال‌های دیجیتال انجام شود و ۷۰ درصد از کل مشتریان این بانک به‌صورت دیجیتال فعال باشند. به هرحال حرکت به سوی دیجتال شدن گسترده‌تر و قوی‌تر خواهد شد، همان‌طور که «استوارت مکی» مدیرکل شرکت «Reprise Dubai» این موضوع را چنین بیان می‌کند: «ویروس‌ کرونا بزرگ‌ترین بحران قابل ملاحظه در حوزه سلامت است که خوشبختانه در عصر دیجیتال اتفاق افتاده است. در زمان تاریک و مبهم اکنون، ضروری است که سازمان‌ها به سرعت هماهنگ شوند و برای رشد خود در جست‌وجوی فرصت‌های جدید باشند.» واقعیت‌های دنیای امروز مانند تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در عصر دیجیتال فرصت بسیار مناسبی برای خرده‌‌فروشان فراهم می‌کند. بهینه‌سازی و ساده‌‌سازی خطوط تولید، مدل‌های کسب‌وکار، جذب مشتری و کانال‌‌های فروش تماما می‌توانند از طریق تکنولوژی‌های دیجیتال و تجارت الکترونیک قابل دستیابی باشند. استفاده بهینه از داده‌ها و فناوری‌ها به‌منظور هدایت بیشتر مصرف‌کنندگان، نقطه‌ای است که برنده یا بازنده این نبرد را مشخص خواهد کرد.

فرصت تجارت الکترونیک: فروشندگان بزرگ مانند اپل، استارباکس و نایک به‌طور موقت فروشگاه‌های خود را تعطیل کردند، درحالی‌که فروشندگان کوچک‌تر کمتر مورد آسیب قرارگرفتند و با حجم مشتریان بیشتری روبه‌رو شدند. در سراسر جهان، کاهش فعالیت فروشگاهی موجب افزایش فعالیت تجارت الکترونیک شده است. به‌طور مثال مصرف‌کنندگان در چین به خرید آنلاین مواد غذایی روی ‌آورده‌اند. به گفته شرکت‌ فرانسوی کارفور، فروش و تحویل میوه و سبزیجات تازه طی این دوره، ۶۰۰ درصد افزایش داشته ‌است. فروش روزانه کالاهای خانگی روزمره «JD.com» بزرگ‌ترین خرده‌فروشی آنلاین چین، چهار برابر دوره مشابه سال گذشته بوده است. باتوجه به اینکه بیشتر مصرف‌کنندگان به اجتناب از حضور در اماکن عمومی پرجمعیت ادامه می‌دهند، بنابراین به‌منظور رفع نیازهای خود به‌طور جهشی و فزاینده‌ای به سمت فروشگاه‌های آنلاین حرکت خواهند کرد. البته این امر ممکن است به مشاغلی که به‌دلیل تقاضای فزاینده با تحویل‌های توام با تاخیر یا کالاهای به اتمام رسیده مواجه هستند، فشار وارد کند. به‌عنوان مثال اگر شما کالاهایی را برای فروش در آمازون دارید، نباید موجودی کالاهایتان تمام شود تا در جست‌وجوی طبیعی آمازون و الگوریتم‌های تبلیغاتی جریمه نشوید. زیرا اگر کالایی بیش از ۳۰ روز موجودی نداشته باشد، به‌دلیل بازگرداندن به انبار، با آن مانند کالای «بدون سابقه فروش» رفتار خواهد شد. به‌عبارت دیگر رده‌بندی کالا برای مهم‌ترین کلید واژه‌های آن به‌طور قابل محسوسی افت خواهد کرد و در نتایج جست‌وجو کمتر مشاهده می‌شود. نکته کلیدی برای صاحبان کسب‌وکار این است که محصولات را در انبار نگه دارید و اگر هرگونه تاخیری رخ دهد با مصرف‌کنندگان شفاف باشید.

ورزش‌های الکترونیک تکمیل‌کننده فضای خالی: با تاکید کارشناسان بر فاصله‌گذاری اجتماعی به‌منظور مبارزه با شیوع ویروس کرونا، رویدادهای ورزشی یکی از حوزه‌های متاثر از این ویروس است. عدم فروش بلیت‌ و درآمدهای تبلیغاتی، تلنگر بزرگی به بازاریاب‌ها و تبلیغ‌کنندگان است. به‌منظور جلوگیری از رشد همه‌گیری ویروس کرونا، تمام لیگ‌های مهم ورزشی آمریکا، طی یک روز، مسابقات خود را برای چندین هفته به تعویق انداختند. با لغو لیگ قهرمانی کره (LCK) ورزش‌های الکترونیک (Esports) موردتوجه زیادی قرار گرفتند؛ زیرا موارد بسیاری از مبتلایان به ویروس کرونا در کره‌جنوبی تایید شد. سمت دیگر این قضیه ممکن است این باشد که ورزش الکترونیک نیز بتواند گام بزرگ و کمکی جهت تکمیل فضاهای خالی باشد. به‌عنوان مثال شروع فصل ۲۰۲۰ «فرمول یک» به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد. همچنین اواخر هفته قبل«Grand Prix» ‌استرالیا لغو و مسابقات بحرین و ویتنام نیز به آینده‌ای نزدیک موکول شد. اما فعالیت‌های «لاندو نوریس» راننده فرمول یک، متوقف نشد و به‌منظور رفع احتیاجات خود به ورزش الکترونیک روی آورد. «نوریس»، «تیبو کورتوایس» فوتبالیست و «استوفل واندورن» راننده فرمول E، در برابر حرفه‌‌ای‌های ورزش الکترونیک و ستارگان یوتیوب در یک جایزه بزرگ مجازی استرالیا رقابت کردند.