شرکتی که جولیا در آن کار می‌کند، میان‌وعده تولید می‌کند، اسم آن هم از همین برگرفته شده است: ایزی اسنک. در واقع هدف اصلی شرکت، تولید انواع میان‌وعده‌های سالم با استفاده از محصولاتی ساده و طبیعی است.

در جلساتی که جولیا با مدیران شرکت داشت، متوجه شد که اکنون قصد اصلی شرکت، تمرکز بر تولید میان‌وعده‌های طبیعی مخصوصا برای کودکان است. به اعتقاد مدیران ارشد، این بخش از بازار از چشم سایر رقبا پنهان مانده است و در نتیجه یکی از استراتژی‌های اصلی بهره‌گیری از این فرصت بود.

جولیا در طول هفته توانست به بررسی لیستی بپردازد که از سایر شرکت‌های تولید‌کننده میان‌وعده تهیه کرده بود. برای اینکه بتواند اصلی‌ترین رقبا را در این بازار پیدا کند، شرکت‌هایی را که میان‌وعده طبیعی تهیه می‌کردند جدا کرد. سپس به جدا کردن شرکت‌هایی پرداخت که به تولید محصولی برای کودکان تمرکز کرده بودند. در این بین، جولیا متوجه شد که سه شرکت در هر دو گروه وجود دارند. او نتیجه‌گیری کرد که این سه شرکت، اصلی‌ترین رقبای محصولات جدید خواهند بود. سپس با مشورت گرفتن از مدیر فروش، دو شرکت دیگر را نیز در لیست خود قرار داد که یکی در تولید میان‌وعده‌های طبیعی خیلی قدر بود و دیگری در میان محصولات مربوط به کودکان خیلی محبوب.

با این لیست، با خانم گراتن تماس گرفت تا قرار ملاقات بعدی را با او ترتیب دهد. (شما لیست‌تان را برای قرار ملاقات بعدی با خانم گراتن آماده کرده‌اید؟ اگر نه، هنوز فرصت دارید که این کار را انجام دهید!)

جولیا به وب‌سایت این شرکت‌ها سر زده و لیستی از تمام شبکه‌های اجتماعی که آنها در آن حضور داشتند تهیه کرده بود.

خانم گراتن در اولین سوال از او پرسید: «محبوب‌ترین شبکه اجتماعی بین رقبایت کدام هستند؟»

جولیا پاسخ داد: «خوب همه آنها وب‌سایت‌های کاملا بهینه و سرپایی دارند که استفاده از آن برای هر کاربری خیلی ساده و جذاب است. می‌توانم بگویم اصلی‌ترین سکوی همه این شرکت‌ها در اینترنت، وب‌سایت آنهاست. فکر می‌کنم ما در مقابل آنها در این زمینه کمی نقص داریم. هر چند که ما هم محصولات‌مان را به خوبی در وب‌سایت‌مان نشان داده‌ایم اما به گمانم در نظر اول، وقتی مشتری به سایت ما مراجعه کند، متوجه نمی‌شود که ما تمرکزمان را برای تولید و توسعه محصولات طبیعی برای کودکان قرارداده ایم.»

خانم گراتن از اینکه می‌دید جولیا خود به خود به بررسی و مقایسه کم و کاستی‌های شرکت در مقایسه با سایر رقبا پرداخته، خیلی خوشحال شده بود. بارها تجربه کرده بود، که وقتی به یکی از مشتریانش در مورد کاستی وب‌سایت یا شبکه اجتماعی دیگری گوشزد می‌کرد که نتوانسته بود، هدف اصلی شرکت را به خوبی بیان کند، مشتری به جای اینکه این انتقادات را بپذیرد و در پی اصلاح آن باشد، دائم پافشاری می‌کرد که طراحی انجام شده بهترین طراحی ممکن برای هدف آنهاست. چند بار حتی مدیرفروشی که در مقابلش نشسته بود، با چنان اطمینانی حرف می‌زد که حتی خود را الگوی سایر رقبا نیز می‌دانست. در واقع انتظار داشت، بقیه خود را به شکل و شمایل او در بیاورند تا اینکه او خودش را اصلاح کند.

یکی دیگر از نکاتی که به نظر خانم گراتن در عملکرد جولیا به‌عنوان یک مدیر بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی رسیده بود، این بود که او وب‌سایت شرکت را نیز در همین زمره به حساب آورده بود. متاسفانه بسیاری از شرکت‌ها یا مدیران، تعریف یا تصور درستی از شبکه‌های اجتماعی ندارند. آنها شاید فقط مهم‌ترین شبکه‌ها را که خود بهتر می‌شناسند در نظر بگیرند، مانند اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک یا یوتیوب. این در حالی است که تعریف کلی از شبکه‌های اجتماعی، بسته به نوع کاربری آن، خیلی گسترده‌تر است و در واقع از وب‌سایت گرفته تا پیام‌رسان‌ها و سکوهایی نظیر فیس‌بوک و حتی اپلیکیشن‌هایی نظیر راهیاب ویز را نیز شامل می‌شود. شاید تعجب کنید که از ویز به‌عنوان یک شبکه اجتماعی نام ببریم، اما ویز دقیقا با تعریف کلی از یک شبکه اجتماعی همخوانی دارد: در این شبکه اجتماعی، کاربران موقعیت‌ها و مسیرهای خود را از طریق جی‌پی‌اس به اشتراک می‌گذارند تا سایرین از آن استفاده کنند. همان‌طور که شما از طریق اینستاگرام، عکس‌ها و ویدئو‌هایتان را با سایرین به اشتراک می‌گذارید.

بر این اساس، لازم است بر اساس فعالیتی که دارید، نگاهتان را نسبت به شبکه‌های اجتماعی کامل تر کنید. دقیقا همان کاری که جولیا مشغول انجام دادن آن بود.

در این بین طبیعی است که برخی از شبکه‌های اجتماعی که کاربران و اعضای بیشتری دارند، از سوی تعداد بیشتری از کسب‌وکارها به‌عنوان سکوی معرفی و تبلیغ محصولات انتخاب شوند. بعید است که یک شرکت میان‌وعده طبیعی به دنبال فعالیت در ویز و اشتراک داده در آن باشد!

اما آنچه قصد داشتیم بر اهمیت آن تاکید کنیم این است که وب‌سایت یک کسب‌وکار یکی از اصلی‌ترین ارکان آن برای حضور موفق و طولانی‌مدت در شبکه‌های اجتماعی هستند.

جولیا سپس ادامه داد: «تقریبا همه رقبای ما عضو اینستاگرام و فیسبوک هم هستند. البته دو شرکت در شبکه یوتیوب هم حساب دارند، ولی بقیه نه. جالب این بود که دو تا از شرکت‌ها در تیک‌تاک هم حساب باز کرده‌اند! با اینکه تیک‌تاک هنوز خیلی معروف نشده است، ولی برایم جالب بود که آنها از حالا فعالیت را در این شبکه شروع کرده‌اند. احتمالا یکی از دلایلش این است که تمرکز خاصی برای معرفی محصول به نوجوانان دارند. آنها هم هر روز به دنبال یک شبکه جدید هستند!»

در انتهای گفت‌وگوی تلفنی، قرار بر این شد که تا روز ملاقات جولیا تک‌تک حساب‌های این رقبا را در شبکه‌های اجتماعی مختلف بازدید کند و تا جایی که می‌تواند اطلاعات جمع کند. شما هم همین کار را انجام دهید تا نتایج را مقایسه کنیم.