افزایش ثروت  با اختلال در زنجیره تامین جهانی

بارات رام، فارغ‌التحصیل رشته مهندسی صنعتی از دانشگاه میشیگان و همچنین دانش‌آموخته دانشگاه فنی دارمشتات آلمان است. ثروت خالص او به پشتوانه سهام SRF که از ۲۵ مارس امسال و تعطیلی‌های سراسری دهلی در تلاش برای محدود کردن شیوع ویروس کرونا، حدود ۶۳ درصد افزایش ارزش داشت، به ۱/ ۱ میلیارد دلار رسید.  

شرکت SRF پیشرو بازار در چند بخش مختلف کسب‌وکار در هند است و حضوری جهانی در برخی بخش‌ها دارد؛ از جمله مواد شیمیایی مورد استفاده در کولرها و نیز مواد اولیه آفت‌کش‌ها و داروها. بخش دیگری از کسب‌وکار بارات رام، به تولید منسوجات برای مصارف صنعتی اختصاص دارد؛ از جمله موادی که در تایرها، تسمه و برزنت استفاده می‌شود. بخش سوم این کسب‌وکار هم، مواد شیمیایی مورد استفاده در بسته‌بندی‌های کالاهای پرمصرف مثل شکلات، چیپس و بیسکوییت را تولید می‌کند. 

شرکت SRF به کمک نیروی کار قوی که تعداد آنها به بیش از 7 هزار نفر می‌رسد، 11 کارخانه تولیدی در خود هند و چند کارخانه در کشورهای دیگر، از جمله تایلند و آفریقای جنوبی دارد. همچنین دو مرکز تحقیق و توسعه (R&D) در هند با حدود 400 نیرو فعالیت می‌کنند که کار اصلی آنها تحقیق و توسعه و مهندسی و توسعه مقیاس است.  

به گفته آبهیجیت آکلا، معاون واحد مومبای شرکت و تحلیلگر ارشد خدمات مالی، در اوایل امسال، سهام شرکت‌های شیمیایی به بالاترین نقطه صعود خود نزدیک شدند. 

یک دلیل این موضوع، تغییراتی بود که در رویکرد کشورها نسبت به چین پیش آمد. وقتی پاندمی کووید- 19 خیلی از کسب‌وکارها را وادار کرد تا زنجیره تامین خود را که عمدتا وابسته به چین بود، مورد بازنگری قرار دهند، سرمایه‌گذاران امیدوار شدند که شرکت‌های هندی در خیلی از بخش‌ها، از جمله مواد شیمیایی، سهم بازار خود را افزایش دهند، چرا که خیلی از مشتریان جهانی به دنبال جایگزین‌های کم‌هزینه بودند. 

به گفته آکلا، همه فکر می‌کردند هند از سهم بازار گسترده‌ای که ایجاد شده، منتفع خواهد شد. اما اهالی صنعت، محتاط‌تر از این هستند و هند تاکنون سرمایه‌گذاری‌های درستی در زیرساخت‌ها نداشته است. آشیش بارات رام، پسر آرون و مدیر عامل SRF می‌گوید: «دوران بعد از کووید- 19 را فرصتی بزرگ برای صنعت مواد شیمیایی در هند می‌بینم تا رشد قابل توجهی را نشان دهد. صحبت در مورد اینکه این موضوع به عهده خود شرکت‌های هندی است تا بدانند چگونه از این فرصت بهره‌برداری کنند، به اضافه خیلی از مسائل دیگر، بستگی دارد به اینکه چطور می‌توانیم سرعت فرآیندهای تاییدیه‌های قانونی را هم بالا ببریم. در SRF سرمایه‌گذاری‌‌های درستی کرده‌ایم تا فرصت‌های بازار را برباییم.» 

آکلا می‌گوید SRF کارهای زیادی برای این موضوع انجام داده است. این شرکت کار خود را با تولید گاز کولر شروع کرد و با شروع قرن جدید، متوجه شد به خاطر قواعد جدید انتشار گازهای گلخانه‌ای، تولید خیلی از این نوع گازها در بازارهای جهانی ممنوع است. بنابراین، این شرکت تیم جدیدی تشکیل داد تا نسخه‌های پیشرفته‌تری از این گازها را تولید کند و امروز به خاطر قیمت‌گذاری پایین، یک رقیب اصلی برای شرکت‌های جهانی مثل دایکین (Daikin) و هانی‌ول (Honeywell) محسوب می‌شود، به‌طوری که به گفته آکلا، درآمد شرکت از کسب‌وکار کولر و دستگاه‌های خنک‌کننده، از 5/ 6 میلیارد روپیه در سال مالی 2015 به 15 میلیارد روپیه در سال مالی منتهی به مارس 2020 رسید. این شرکت همچنین همان تیم را برای راه‌اندازی یک لابراتوار تحقیق و توسعه به کار گرفت، تا مواد شیمیایی ویژه جدید تولید کند. حدود 75 تا 80 درصد محصولاتی که از این واحد به دست آمده‌اند، برای تولید آفت‌کش‌هایی به کار می‌روند که به شرکت‌های جهانی بزرگ مثل بایر، دوپونت، سینگنتا و... فروخته می‌شوند و بقیه آن هم در تولید دارو مصرف می‌شود. این کسب‌وکار در 10 تا 12 سال گذشته افزایش مقیاس داشته و انتظار می‌رود در سال مالی جدید، 15 میلیارد روپیه (200 میلیون دلار) درآمدزایی داشته باشد.

اقدام اولیه برای سرمایه‌گذاری در تکنولوژی، توسط خود بارات‌رام که اشتیاق ویژه‌ای به آن دارد، مدیریت شد. تا حدود سال‌های 2008-2007 پسرش آشیش، نقشی کلیدی در تغییر تمرکز کسب‌وکار به سوی تولید آنچه مشتریان می‌خواستند، داشت. او می‌گوید: «این یک تحول اساسی بود. به جای اینکه تیم R&D کاری را که کسب‌وکار باید انجام دهد هدایت کند، تیم بازاریابی R&D را هدایت می‌کرد.»   بارات رام که دستی در گلف و موسیقی هم دارد، به همراه خانواده‌اش، نقش برجسته‌ای در زمینه آموزش، هنر، فرهنگ و ورزش دارند. آقای بارات رام، رئیس یک کالج بانوان و یک مدرسه در دهلی است. او همچنین ریاست بنیاد SRF را بر عهده دارد که سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی برای شد فراگیر و پایدار در هند دارد. «برنامه آموزش روستایی» این بنیاد، 269 مدرسه با بیش از 78 هزار دانش‌آموز را در نقاط مختلف هند، پوشش می‌دهد. به جز آموزش باکیفیت، این بنیاد در حوزه‌های مرتبط با سلامت و بهداشت، مدیریت منابع طبیعی و فعالیت‌های محیط‌زیست آگاهی ایجاد می‌کند. 

Untitled-1 copy