روبات‌ها در نقش سپر بلا

 سلام آقای ریسیجر. ممنون که بخشی از وقت امروز خود را به مصاحبه با ما اختصاص دادید. صحبت با شما فرصت مغتنمی برای ما است. برای شروع صحبت، از برنامه معمول روزهای کاری خود به ما می‌گویید؟

معمولا صبح زود از خواب بیدار می‌شوم و برنامه‌هایم را با ورزش کردن روی دوچرخه ثابت در خانه شروع می‌کنم. در همان زمان آخرین اخبار کسب‌وکار را در تلویزیون می‌بینم. پس از آن به بررسی ایمیل‌هایی می‌پردازم که در طول شب برای من فرستاده شده است. به‌طور معمول تا زمان ناهار، به پروژه‌های بزرگ شرکت که اهمیتی استراتژیک دارند، رسیدگی می‌کنم. پس از ناهار، جلسات داخلی با مدیران یا جلساتی با تیم کاری خود داریم که موضوع این جلسات مرتبط با روبات‌های مختلف خودمان است. در همین بازه زمانی است که به مصاحبه با روزنامه‌نگاران و شرکت در جلسات شبکه‌ای گوناگون می‌پردازم. آخرین جلسه کاری، معمولا ساعت ۶ یا ۷ بعدازظهر و با همکاران دیگر در مناطق مختلف آمریکا انجام می‌شود. پس از آن معمولا به پاسخگویی دوباره ایمیل‌ها و انتشار اتفاقات جذاب روز در رسانه‌های مجازی می‌پردازم.

 به سختی می‌توان تصور کرد که حوزه دیگری از کسب‌وکارها به اندازه روباتیک هیجان‌انگیز و امیدوارکننده باشد. می‌توانید در مورد شیوه شکل‌گیری شرکت بلواوشن اطلاعاتی به ما بدهید؟

من از سال ۱۹۸۸، روی روبات‌ها کار می‌کردم. در سال ۲۰۱۲ تصمیم گرفتم که بلواوشن روباتیکز را راه‌اندازی کنم و آن را با کمک دو شریک دیگر بنیان‌گذاری کردم. اول فوریه ۲۰۱۳، شرکت ما راه افتاده بود. هدف‌نهایی شرکت، ساخت روبات‌هایی است که با افزایش بهره‌وری کار انسان‌ها به آنها کمک کنند. این افزایش بهره‌وری هم از طریق بالا رفتن کیفیت، افزایش سلامتی و ایمنی یا موارد مشابه دیگر اتفاق می‌افتد. ما همچنین می‌خواهیم که روبات‌های متحرک و ماشین‌های خودکاری بسازیم که بتوانند در صنعت خدمات به یاری انسان‌ها بیایند. به‌طور کلی نیز، تمرکز خود را روی حوزه‌هایی گذاشته‌ایم که کمترین بهره‌وری در آنها دیده می‌شوند. حوزه‌هایی مانند بهداشت و درمان، گردشگری، ساخت‌وساز و کشاورزی از این موارد هستند. به نظر ما، بهبود در این حوزه‌ها می‌تواند کمک بزرگی به فعالان آنها باشد. به همین دلیل است که شعار «برای بشر» را هم در لوگوی خود تعبیه کرده‌ایم.

 شرکت شما مدرک کسب‌وکار خاصی در پیش گرفته است. شما هر کدام از روبات‌های خود را به‌عنوان یک مدل زیرمجموعه و تقریبا مستقل برندسازی می‌کنید. در صورتی که به‌طور معمول، تمام محصولات یک شرکت با نامی مشابه بازاریابی می‌شوند و تعلق آنها به یک شرکت مادر مشخص است. دلیل‌تان چه بوده است؟

ما می‌خواستیم ارتباطی بسیار روشن با مشتریان خود داشته باشیم. هر روبات ما با نام و لوگویی خاص، قابلیت‌های ویژه خود را دارد و کارکردهایش با دیگر روبات‌ها متفاوت است. به عبارت دیگر، هر کدام از آنها ارزش‌آفرینی منحصربه‌فردی برای مشتریان دارند و نام خاصشان نیز این موضوع را بهتر نشان می‌دهد (هرچند محصولاتی که با یک نام و لوگوی مشترک بازاریابی می‌شوند، با سرعت بیشتری می‌توانند توسط مشتریان شناخته شوند). با این حال، به‌دلیل تفاوت‌های اساسی روبات‌های ما، اگر از لوگو یا نام بلواوشن در آنها استفاده می‌کردیم، منجر به سردرگمی مشتریان می‌شدیم. علاوه بر آن، شرکت و کارخانه ما مانند یک مرکز تحقیقاتی و شروع اولیه تولید است. زمانی که مشکلات یک محصول جدید برطرف شد و تولید آن روی غلتک افتاد، شرکت‌های دیگر می‌توانند در تولید انبوه آن و رساندنش به سطوح بالاتر، بهتر از ما عمل کنند. به همین دلیل، پس از به نتیجه رسیدن کار، به‌دنبال یک شرکت باصلاحیت می‌گردیم و امتیاز تولید روبات را به آنها می‌فروشیم. هر کدام از روبات‌های ما این مسیر منحصربه‌فرد خود را طی می‌کنند و با قابلیت‌ها و کارکردهای متفاوتشان مشتریان خاص خود را دارند. در کنار این موارد، به‌دلیل متفاوت بودن تولیدکننده‌های آنها، استفاده از نام‌های کاملا متفاوت را بهتر دانستیم.

 سیستم تحقیق و توسعه شرکت شما چگونه کار می‌کند؟ آیا منتظر راه‌حل و ایده‌ای توسط دیگران می‌مانید یا آنکه فعالانه راهکار و محصول جدیدی تولید کرده و آن را با بازاریابی به فروش می‌رسانید؟

واقعیت آن است که روش ما، ترکیبی از هر دو مورد است. اغلب، مشتریان یا همکاران و ذی‌نفعان دیگری از بازار با یک مشکل و پیشنهاد سراغ ما می‌آیند که می‌توان براساس آن راهکار و محصول جدیدی ارائه کرد. گاهی نیز خودمان با توجه به درک عمیق‌مان از کارکردهای فناوری‌های روباتیک و مشکلاتی که هنوز در بازار جهانی حل نشده‌اند، به یک ایده و طرح می‌رسیم. ما روشی بسیار ساختاریافته برای تحلیل و مرتب‌سازی این ایده‌ها داریم. همچنین فرآیندی گام‌به‌گام ما را از طراحی به توسعه و تجاری‌سازی محصولاتمان می‌رساند. حتی زمان و موقعیت تقریبی پایان تولید را هم از همان ابتدا مشخص می‌کنیم.

 در شرایط کنونی بحران کرونا، توجه ما بیش از هر چیز روی کاربرد روباتیک در حوزه بهداشت و درمان است؛ توجهی که شاید به‌دلیل مصون بودن روبات‌ها در مقابل ویروس است. روبات‌های ویژه شما در این حوزه که با نام یووی‌دی (UVD) نام‌گذاری شده‌اند، در کشورهایی مانند چین به موفقیت‌های فراوانی رسیده‌اند. ممکن است اندکی درباره تاریخچه این محصول صحبت کنید؟

روبات‌های یووی‌دی، محصول همکاری بین بلواوشن روباتیکز و مجموعه‌ای از بیمارستان‌های دانمارک در سال ۲۰۱۴ است. هدف ما از این همکاری، پیشگیری از ابتلای بیماران به بیماری‌ها و عفونت‌های جدید در بیمارستان‌ها بود. این مساله به قدری جدی است که در دانمارک به تنهایی ۵۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها به بیماری یا عفونت جدیدی دچار می‌شوند و هزار نفر نیز در پی آن زندگی‌شان را از دست می‌دهند. نسل نخست روبات‌های یووی‌دی در سال ۲۰۱۵ ساخته شد و تولید انبوه و تجاری ‌شدن آن در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت. امروزه ما در ۶۰ کشور جهان حضور داریم و با دارا بودن ۷۵ درصد از سهم بازار روبات‌های متحرک ضدعفونی‌کننده (با اشعه یووی)، رهبر مطلق بازار جهانی هستیم. به‌طور کلی، روبات‌های یووی‌دی ما برای مقابله با هر گونه سرایت باکتریایی و ویروس ساخته شده و طبیعتا برای کووید-۱۹ هم کارآیی دارد.

 آیا اعتقاد دارید که در آینده روبات‌ها به دیگر حوزه‌های بهداشت و درمان هم وارد می‌شوند؟

بله، قطعا. کاربردهای بسیاری در حوزه بهداشت و درمان وجود دارد که باعث دیده شدن تعداد بیشتری روبات در آن خواهد شد. همین الان، شرکت ما درحال توسعه و ساخت دو روبات دیگر اختصاصی برای حوزه بهداشت و درمان است. روبات‌های گوبی (GoBe Robots) روبات‌هایی برای حضور مجازی پزشکان و متخصصان است. به واسطه این روبات، پزشکان می‌توانند فارغ از فاصله جغرافیایی خود، به دیدار و معاینه بیماران رفته و حتی با کنترل روبات به مداوای آنها بپردازند. روبات‌های پی‌تی‌آر برای نگهداری و توان‌بخشی بیماران پس از سکته یا بیماری‌های محدودکننده دیگر است که نیاز به افزایش توان و قدرت خود دارند و در عین حال باید به خوبی از آنها مراقبت شود.

 گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره جهان پس از کرونا صورت می‌گیرد. آیا شما بحران کنونی را یک نقطه عطف در جهان روبات‌ها می‌دانید؟

از چند نظر، واضح است که اکنون جایگاه روبات‌ها تغییر کرده است. همان‌طور که پیش از این هم صحبت کردیم، از روبات‌ها برای ضدعفونی کردن و پیشگیری از ابتلا به بیماری استفاده می‌شود. از روبات دیگر ما به‌عنوان دستیار پزشک استفاده می‌شود و با رفع کردن نیاز به حضور فیزیکی او، سفرهای غیرضروری را کاهش می‌دهد. به این صورت، حتی برای مصرف سوخت و همراستایی با محیط‌زیست هم عالی است. کاربردهای دیگر، جابه‌جایی کالاها از نقطه الف به ب بدون دخالت انسان است و به این صورت هم می‌توان مانع از ابتلای افراد بیشتری به باکتری‌ها و ویروس‌ها شد. در حوزه‌های خطرناک دیگر، مانند آتش‌سوزی و برخورد با مواد شیمیایی نیز استفاده از روبات‌ها می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد.

 چگونه برای کارکنان خود توازن بین کار و زندگی ایجاد می‌کنید؟

ما به‌دنبال آن هستیم که تمام کارکنانمان از توازن خوبی بین کار و زندگی‌شان برخوردار باشند. راهکارهای مختلفی در این زمینه داریم و می‌دانیم که هیچ دو فردی مانند هم نیستند. به همین دلیل، به افراد آزادی عمل داده‌ایم تا براساس شرایط و ویژگی‌های خود به برنامه‌ریزی و سازماندهی کارهایشان بپردازند. البته این آزادی تا جایی ادامه می‌یابد که به برنامه‌ها و اهداف شرکت آسیب نزند. ما به جای آنکه مدیر برای کارکنان خود انتخاب کنیم، مشاورانی در نظر گرفته‌ایم که به راهنمایی و حمایت از کارکنان پرداخته و باعث موفقیت بیشتر آنها در کار و زندگی‌شان شوند. همچنین برنامه‌های اجتماعی مختلفی برگزار می‌کنیم و همسران کارکنان را به گردهمایی و شام دعوت می‌کنیم.