۱- خوردن یک سیب در روز: یک رژیم غذایی سالم از نظر علمی اثبات شده است که بر وضعیت جسمی افراد تاثیر می‌گذارد، بنابراین افراد باید مراقب تغذیه باشند. اما مشکل این است که اکثر افراد نسبت به این موضوع بی‌توجه هستند. یعنی با وجود آنکه تاثیر تغذیه سالم را می‌دانند، باز هم نسبت به خوردن تغذیه سالم بی‌توجهی می‌کنند. بنابراین در این زمینه، برای کمک به‌کارکنان خود در رژیم غذایی، محصولاتی را که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، تهیه کنید. به‌عنوان مثال یک فنجان چای سبز، قهوه و میوه‌های تازه می‌تواند برای ایجاد تمرکز در افراد مفید باشد.

۲- داشتن محل کار سالم: اما سلامت به عوامل بسیار بیشتری از تغذیه بستگی دارد. برای تحریک کارکنان و ایجاد انگیزه و برای حفظ سبک زندگی سالم در آنها، از روش‌های ساماندهی مانند یک محل کار مناسب مانند تنظیم درجه حرارت، تهویه، نور، مبلمان اداری مراقبت کنید. همه این عوامل بر وضعیت جسمی تاثیر می‌گذارد، روحیه را تقویت می‌کند، از بروز مشکلات در کمر و گردن و... جلوگیری می‌کند. کاری کنید که کارمندان در محل کار احساس راحتی کنند.

۳- سازماندهی محل کار: برای افزایش بهره‌وری، به محل کار کارمندان خود توجه کنید. یک میز مناسب، رایانه شخصی، صندلی راحت، دفترچه یادداشت برای پیش‌نویس و... باید در دسترس آنان باشد؛ زیرا این امر بر عملکرد کارمندان در محل کار تاثیر می‌گذارد. محل کار باید الهام‌دهنده باشد مثلا عکس‌ها، نقل‌قول‌های انگیزشی، تصاویر خنده‌دار یا جملات انگیزشی به‌کارمندان کمک زیادی می‌کند. سازماندهی فضای کاری، امری زمانبر است. ممکن است به راهنمایی‌ها و توصیه‌های متخصصان نیاز داشته باشید. کارمندان خود را باانگیزه‌تر کنید، بدون شک آنها نیز سخت‌تر تلاش خواهند کرد.

۴- تیم‌سازی: فیل جکسون (Phil Jackson) می‌گوید: «‌قدرت تیم در هر عضو آن است. قدرت هر عضو، سازنده تیم است.»

تیم‌سازی، روابط اجتماعی بین کارمندان را تقویت می‌کند و باعث ایجاد فضای کاری مثبت بین آنها می‌شود. همکاری و مسوولیت‌پذیری منجر به بهره‌وری بهتر و انجام کارهای بیشتر طی روز می‌شود. روحیه تیمی دستاوردهایی را که کارمندان در راستای رسیدن به آن تلاش می‌کنند، تشویق می‌کند. اما چگونه آن را حفظ کنیم؟ بیشترین تکنیک‌های تیم‌سازی شامل مواردی از قبیل: رویدادهای شرکتی، میهمانی‌های اداری، ارتباطات آنلاین با همکاران و کارهای مشترک است. اطمینان حاصل کنید که کارمندان شما یکدیگر را به خوبی می‌شناسند، مشکلی برای همکاری با یکدیگر ندارند، به اعضای تیم خود و تیم‌های دیگر احترام می‌گذارند و با یکدیگر همکاری سازنده‌ای دارند.

۵- رشد شغلی: خودسازی برای رشد شغلی ما ضروری است. برای ماندن در رقابت، باید روی بهبود مهارت‌های خود کار کنید. همچنین کارمندان خود را برای انجام همان کارها از طریق سمینارها، کنفرانس‌ها و دوره‌ها برای رشد حرفه‌ای‌تر آماده کنید.

دوران دیجیتال دسترسی آسان به هر حرفه‌ای را آسان می‌کند، زیرا می‌توانیم مهارت‌هایی را کسب کنیم یا دانش جدیدی را به‌صورت آنلاین به‌دست آوریم. همه این موارد نه تنها به رشد شما و کارمندانتان کمک می‌کند بلکه یک محیط کاری مثبت نیز در دفتر شما ایجاد می‌کند. ایجاد اعتماد به نفس در خود و کسب دانش برای افزایش انگیزه، بهره‌وری و نگرش بهتر نسبت به ‌کارهایی که انجام می‌دهید، قابل‌توجه است.

۶- پشتیبانی از ابتکار عمل: همه ما به انگیزه لازم برای عملکرد بهتر نیاز داریم. با این حساب، سعی کنید با ایجاد یک سیستم پاداش‌ که باعث الهام بخشیدن به‌کارمندان می‌شود، از آنان برای ابتکار عمل حمایت کنید. آنها را ترغیب کنید تا در معرض چالش قرار بگیرند، نیازهای شرکت را در اولویت قرار دهند و برای دستیابی به نتایج بهتر در محل کار خود تلاش کنند. یک کارمند، ابتکار عمل واقعی برای کسب‌وکار شما است، زیرا چنین افرادی همیشه به شکوفایی کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. بنابراین در پاداش دادن، سخاوتمند باشید. به‌عنوان مثال هدیه دادن، مرخصی تشویقی به ‌کارمندان و استراحت مطلق در روزهای تعطیل، ایده‌های خوبی برای ایجاد انگیزه در کارمندان شرکت برای پیشرو بودن آنان است.

۷- ارتباطات باز: انسان موجودی اجتماعی است و به همین دلیل ارتباطات نقش مهمی در آسایش ما ایفا می‌کند. با تشویق کارمندان خود به معاشرت، خلاقیت و بهره‌وری آنها را در محل کار تقویت می‌کنید. یک محیط کاری می‌تواند، همکاری آزاد، اشتراک ایده‌ها، انتقادات و پیشنهادات، مشاوره و هر آنچه کارمندان می‌خواهند در یک فضای اتفاقی در مورد آن بحث کنند را تسهیل کند. آنها را در ابراز افکار و به اشتراک گذاشتن برداشت‌هایشان آزاد بگذارید. این کار باعث رشد اعتماد به نفس و وحدت کارمندان می‌شود. این امر می‌تواند خوب باشد اگر شما یک فضای آزاد در دفتر ترتیب دهید، مکانی که در آن افراد می‌توانند در اوقات فراغت با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

۸- کار کردن خارج از دفتر کاری برای یک یا چند روز: تغییر محیط کار برای یک یا دو روز می‌تواند الهام‌بخش باشد و انگیزه را تقویت کند. چرا به‌ کارمندان خود فرصتی نمی‌دهید که یک روز را در خارج از دفتر بگذرانند و یک فضای کاری جایگزین برای آن زمان انتخاب کنند؟ این کار باعث می‌شود کارکنان شادتر شوند، اعتماد به نفس بیشتری داشته باشند و تیم‌سازی را تقویت کنند. کار کردن برای یک روز در خانه یا کافی‌نت، می‌تواند فراتر از تصور شما بر کارآیی و بهره‌وری آنان تاثیر بگذارد.

۹- اتحادیه برند: روان‌شناسان در مورد انگیزه اساسی انسان مانند نیاز به تعلق، موافق هستند. این نیاز عاطفی برای پذیرش اعضای گروهی است که بر رفتار ما تاثیر می‌گذارند. احساس تعلق، یک انگیزه عالی است. سلسله مراتب نیازهای مازلو، آن را بخشی از نیازهای اجتماعی ما تعیین می‌کند. مازلو بیان می‌کند که احساس تعلق به افراد کمک می‌کند تا روابط، همنشینی و پذیرش را تجربه کنند. با توجه به این نکته، اطمینان حاصل کنید که کارمندان، خود را از اعضای تیم و شرکت شما می‌دانند. همچنین آنها برای رسیدن به اهداف خود و سازمان تلاش می‌کنند.