۱- تغییر را به‌صورت فرآیندی تدریجی و پیوسته تعریف کنید

مدیریت تغییر هنگامی به اوج موفقیت و اثرگذاری‌اش می‌رسد که به‌صورت فرآیندی تدریجی و پیوسته تعریف شود تا موجب شود رفتار و افکار کارکنان به‌صورت گام‌به‌گام بازسازی شده و به وضعیت جدیدی درآید. تجربه نشان داده افرادی که در کسب‌وکارهای کوچک و در قالب تیم‌های کاری چند نفره فعالیت می‌کنند بلافاصله پس از اینکه مطمئن شوند تغییرات در حال رخ دادن به‌صورت آهسته و پیوسته اتفاق می‌افتند با آغوشی باز از آن استقبال می‌کنند و به حامیان تغییر و نه مخالفان آن تبدیل می‌شوند. پس، حرکت آهسته و پیوسته برای ایجاد تغییرات موردنظرتان را هیچ‌گاه فراموش نکنید.

۲- برقراری ارتباط با افراد را به اولویت شماره یک خود تبدیل کنید.

فقدان یا کمرنگ بودن ارتباطات درون گروهی یکی از مهم‌ترین دلایل به شکست انجامیدن فرآیند مدیریت تغییر به حساب می‌آید که مقصر اصلی وقوع آن کسی نیست مگر خود مدیران. متاسفانه اغلب مدیران کسب‌وکارهای کوچک به دلایل مختلفی همچون تلاش برای حفظ اسرار شرکت یا بی‌تجربگی در زمینه برقراری ارتباط با کارکنان‌شان در زمینه تغییرات آتی بسیار منفعلانه و کند عمل می‌کنند و همین مساله موجب می‌شود تا کارکنان خود را در یک نوع وضعیت مبهم و خلأ احساس کنند و در نتیجه از همراهی با فرآیند تغییر سازمانی خودداری می‌کنند. بعضی از مدیران کم تجربه نیز در این زمینه دچار افراط می‌شوند و با ارائه حجم بیش از اندازه‌ای از اطلاعات حاشیه‌ای و غیرضروری، موضوع تغییر را لوث و بی‌ارزش می‌سازند. بنابراین مدیران باید در زمینه اطلاع‌رسانی و برقراری ارتباط با افراد در این زمینه از افراط و تفریط پرهیز کنند.

۳-به هر شکل ممکن استفاده حداکثری از تکنولوژی را تشویق کنید

در اغلب شرکت‌های کوچک اهمیت و حیاتی بودن استفاده بهینه و حداکثری از تکنولوژی برای تحریک فرآیند تغییر به اندازه کافی موردتاکید قرار نمی‌گیرد حال آنکه در عصر تمام دیجیتالی امروز آگاهی کارکنان از مزیت‌های پرشمار تکنولوژی‌های جدید، مهم‌ترین مزیت رقابتی کسب‌وکارهای کوچک در میدان رقابت با غول‌ها و ابرشرکت‌ها به حساب می‌آید. در واقع، تکنولوژی می‌تواند به بهبود ارتباطات درون سازمانی، شفافیت بیشتر، صرفه‌جویی در زمان و انرژی، کاهش هزینه‌ها، افزایش بهره‌وری و کارآیی منتهی شود و گره از پیچیدگی‌های موجود در مسیر موفقیت کسب‌وکارهای کوچک باز کند.

۴- از تکنولوژی‌های درست و مناسب استفاده کنید

وجود تکنولوژی‌های جدید فراوان و به‌کارگیری همه آنها نه امکان‌پذیر است و نه معقول. به‌طور کلی شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک از توان و سرمایه کافی برای سرمایه‌گذاری در بسیاری تکنولوژی‌ها برخوردار نیستند پس لازم است پس از بررسی دقیق گزینه‌های موجود و رسیدن به اتفاق نظر در مورد بهترین و مناسب‌ترین گزینه ممکن در جهت سرمایه‌گذاری مادی و معنوی روی آن گزینه اقدام کرد که ناگفته پیداست این وظیفه خطیر بر دوش مدیران و نه کارکنان، قرار دارد. البته این بدان معنا نیست که کارکنان در مورد انتخاب گزینه تکنولوژیک آتی طرف مشورت قرار نگیرند، بلکه برعکس باید نظرات و پیشنهادهای آنها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین فاکتورهای اتخاذ تصمیم نهایی مدنظر مدیریت قرار گیرد.

۵-بر سر تصمیمات تان در مورد مدیریت تغییر محکم بایستید

اگر به‌عنوان مدیر یک کسب‌وکار کوچک به‌گونه‌ای عمل کرده‌اید که مطمئن هستید بهترین و مناسب‌ترین گزینه تکنولوژیک موجود را شناسایی و برگزیده‌اید و شرکت‌تان را وارد عرصه تکنولوژیک جدیدی کرده‌اید و چنانچه به درست بودن تصمیم‌تان اطمینان کامل دارید حالا زمان پابرجا بودن و صلابت مدیریتی تان است. در این زمان شما باید مثل کوه در برابر انتقادات و خرده‌گیری‌های عوامل بیرونی مقاومت کنید و اجازه ندهید تا تردید‌ها و هراس‌های بی‌مورد در ارتباط با چشم‌اندازهای آینده تکنولوژیک شرکت‌تان شما را دچار تزلزل و سستی کند.

به هر حال، تغییرات به‌ویژه تغییرات تکنولوژیک، بخشی گریزناپذیر از دنیای امروز ما به حساب می‌آیند و این تغییرات در مورد شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک از اهمیت و تعیین‌کنندگی بیشتری برخوردار است و در واقع «راز بقای کسب‌وکارهای کوچک» در میدان رقابت به حساب می‌آید. پس بهتر است که تغییر و تحولات به‌صورت حساب شده و هدفمند و فارغ از تقلید و اقدامات کورکورانه صورت پذیرد.

alavitarjomeh@gmail.com