چگونه می‌توان مرزها را درنوردید؟

 بخش نخست

من یکی از مشتریان پر و پا قرص شرکت زوماتا Zomato هستم شرکتی بین‌المللی که در عرصه طراحی پلت فرم معرفی رستوران‌ها و تحویل غذا به مشتریان فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۸ توسط دیپیندر گویال و پانکاج چادا در هند تاسیس شد. اپلیکیشن زوماتا برای افرادی مثل من در سراسر جهان که هیچ سررشته‌ای از آشپزی ندارند و بهترین و راحت‌ترین کار برایشان سفارش دادن غذا هست یک موهبت الهی محسوب می‌شود. من که از سال‌ها پیش عاشق اپلیکیشن‌های شرکت زوماتا شده‌ام یک بار این فرصت و شانس را پیدا کردم تا در اسکایپ گفت‌وگویی با یکی از دو بنیانگذار زوماتا یعنی گویال داشته باشم و همان جا بود که با اشتیاق تمام از تجربیات مثبتم در مورد استفاده از اپلیکیشن‌های شرکت و خدمات ارزنده‌ای که آنها به افراد شکمو و نابلد در آشپزی مثل خود من داده است صحبت کردم. او که با لبخندی بر لب به صحبت‌های من گوش می‌داد ظاهری کاملا شبیه به سایر کارآفرینان موفق و مبتکر دنیا داشت، اما او با سایر کارآفرینان بزرگ دنیا تفاوت‌هایی نیز دارد، چرا که استارت‌آپی که او ابتدا در هند پایه‌گذاری کرد پس از کمتر از یک دهه به شرکتی بین‌المللی تبدیل شده که در ۲۴ کشور دنیا فعالیت مستمر و گسترده‌ای دارد و به برندی موفق و شناخته شده جهانی تبدیل شده است.

گویال و تیمش در سال ۲۰۰۸ شرکت کوچکی را بنیان گذاشتند که امروزه بیش از ۲۰۰۰ کارمند در آن مشغول به کارند و درآمد عملیاتی آن بالغ بر ۵۰ میلیون دلار است. امروز زوماتا خیلی بیشتر از هزینه‌هایی که دارد کسب درآمد می‌کند و این مساله برای استارت آپی که به‌صورت یک اپلیکیشن ساده که با هدف اسکن کردن منوی رستوران‌ها طراحی شده است یک شاهکار محسوب می‌شود. گویال در برابر این پرسش ما که آیا پیش بینی چنین سودآوری و موفقیت خیره‌کننده‌ای را در ابتدای مسیر زوماتا در سال ۲۰۰۸ می‌کرده است گفت: «راستش را بخواهید خیر، چرا که اهداف و ایده آل‌های هر شرکتی به مرور زمان تغییر پیدا می‌کند و اهداف بزرگ تر و مهم‌تری جای اهداف اولیه را می‌گیرند. اهداف ما در زمان تاسیس شرکت شاید یک بیستم آن چیزی بود که الان است و وقتی یک شرکت پیشرفت می‌کند دانسته‌ها و داشته‌هایش گسترش پیدا می‌کند آنچه که می‌خواهد در آینده انجام دهد نیز تغییر پیدا می‌کند و در این زمان است که سازمان‌ها رشد می‌کنند، افراد بیشتر و باکیفیت‌تری جذب آن می‌شوند، تیم‌های کاری رشد کمی و کیفی پیدا می‌کنند و کارهای بیشتری را می‌توان انجام داد.»

سفر زوماتا از روزی شروع شد که گویال و چادا که در دفتر مدیریت و مشاوره‌‌ «Bain & Co» دهلی نو به‌عنوان کارمند کار می‌کردند به کافی شاپ آنجا رفتند و می‌خواستند چیزی برای خوردن سفارش دهند. در آنجا بود که آنها متوجه شدند همه مشتریان کافی شاپ زمان زیادی را صرف بررسی منوی غذاها می‌کنند تا سرانجام چیزهایی را برای سفارش دادن انتخاب کنند که این فرآیند شاید چند دقیقه طول بکشد و بعد از انتخاب نیز این امکان وجود دارد که افراد به این فکر بیفتند که‌ ای کاش چیزهای دیگری را سفارش می‌دادند و انتخاب‌شان به خاطر محدودیت زمانی بوده است. فکری که در آن روز به سر این دو جوان نوآور و مبتکر زد این بود که چه می‌شود اگر منوی غذاهای هر رستوران یا کافی شاپ در کشوی میز همه کارکنان و مشتریان بالقوه آنها باشد و آنها به محض نیاز پیدا کردن و بدون نگرانی بابت از دست رفتن زمان یا نگاه‌های عجولانه پیشخدمت که منتظر گرفتن سفارش است بهترین انتخاب ممکن را انجام دهند. البته آنها می‌دانستند که این امکان وجود ندارد که منوی تمام رستوران‌های شهری مثل دهلی نو را در کشوی میز همه افراد قرار داد! پس چه بهتر که این کار به‌صورت الکترونیک انجام شود و همان جا بود که گویال و چادا تصمیم گرفتند اسکن منوی کافی شاپ شرکت محل کارشان را در پرتال داخلی کارکنان شرکت قرار دهند تا همه بتوانند در اتاق محل کارشان آن را بررسی کرده و غذای مورد علاقه و با قیمت مناسب‌شان را سفارش دهند.

واکنش کارکنان شرکت در برابر این ابتکار پیشنهادی گویال و چادا فوق‌العاده بود و آنها به‌طور مرتب به این بخش از پرتال شرکت مراجعه می‌کردند و آنچه دوست داشتند را سفارش می‌دادند و در همین زمان بود که گویال و چادا دریافتند که دست روی ایده خوبی گذاشته‌اند و در دنیای بیرون از شرکت شان نیز شبیه همین استقبال از منوهای اسکن شده صورت خواهد گرفت. گویال در این باره می‌گوید: «بعد از آن روز رویایی، من و چادا حدود یک هفته را صرف قدم زدن در خیابان‌های دهلی نو کردیم و از منوی غذایی تقریبا تمام رستوران‌ها و کافی شاپ‌های دهلی نو اسکن تهیه کردیم و آنها را به‌صورت آنلاین در وب‌سایت خودمان قرار دادیم. ما این امکان را برای بازدیدکنندگان از سایت‌مان به نام 

(Foodi-ebay) فراهم کردیم تا با کلیک کردن روی هر رستورانی در هر منطقه‌ای از دهلی نو هم از شماره تماس و آدرس آن مطلع شوند و هم تصویر منوی غذاهای آنجا را نیز با خیال راحت رویت کنند و نتیجه کار فوق‌العاده و باورنکردنی بود: این وب‌سایت توانست یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و معضلات مردم دهلی نو و سراسر هندوستان را که علاقه زیادی به سفارش غذا از بیرون دارند حل کند و به همین دلیل هم بود که کاربران بسیار زیادی به این وب‌سایت مراجعه می‌کردند و روز به روز بر رونق آن افزوده می‌شد. (ادامه دارد)