ثروتمندترین فرد ویتنام  سوار بر رونق اقتصاد این کشور

گزارش مالی وین‌گروپ نشان‌دهنده روند اقتصادی فعلی ویتنام است که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۱ با وجود آثار جهانی شیوع کووید-۱۹ رشد آن به ۵/ ۶ درصد برسد. فام نات وونگ در سال ۱۹۶۸ در هانوی متولد شد؛ همان سالی که «حمله تت» (مجموعه عملیات نظامی گسترده و شدید در جریان جنگ ویتنام که بسیار معروف‌شده و هنوز در ویتنام امروزی اثرگذار است) شروع شد. پدرش در نیروی هوایی ویتنام‌شمالی خدمت می‌کرد و مادرش یک چای‌فروشی کوچک کنار خیابانی را اداره می‌کرد. وقتی ویتنام‌شمالی در جنگ پیروز شد و به اتحاد این کشور انجامید، مشکلات اقتصادی شروع شد. خانواده فام حالا فقط با اندک درآمد مادر زندگی را می‌گذراندند. او می‌گوید: «رویای من در آن زمان بزرگ نبود. فقط می‌خواستم حامی خانواده‌ام باشم.»

او به کمک کتاب‌هایش از آن شرایط فرار کرد. هوش ریاضی داشت و برای تحصیل در رشته اقتصاد استخراج مواد‌اولیه در دانشگاهی در مسکو، بورسیه گرفت. همان‌طور که سال تولدش همزمان با یک اتفاق بزرگ بود، سال فارغ‌التحصیلی او، یعنی ۱۹۹۳ با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مقارن شد. این اتفاق علاوه بر اینکه به آشوب و جنایت منجر شد، فرصت‌هایی هم به دنبال داشت. وقتی فام به کشورش برگشت، ویتنام اصلاحات بازار را با ساختار سوسیالیستی موجود شروع کرده بود.

فام بعد از ازدواج با یکی از هم‌کلاسی‌هایش، تصمیم گرفت ویتنام را ترک کند تا از فرصت‌هایی که بعد از فروپاشی شوروی به‌وجود آمده، بهره‌مند شود. زوج جوان راه خود را در کشور دیگری که در ابتدای راه کاپیتالیستی خود بود پیدا کردند؛ یعنی اوکراین. اولین بنگاه اقتصادی فام، ایده‌ای مشابه کسب‌وکار چای مادرش بود. فام و همسرش از این طرف و آن طرف ۱۰ هزار دلار جمع کردند و یک رستوران ویتنامی در اوکراین راه‌اندازی کردند. او که تقاضا را بررسی کرده بود، تولید نودل‌های آماده را با استفاده از خط تولیدی که از ویتنام آورده بود، شروع کرد. مفهوم نودل‌ آماده برای اوکراینی‌ها کاملا جدید بود و فورا جواب داد. فام به‌یاد می‌آورد که: «اوکراینی‌ها خیلی فقیر و خیلی گرسنه بودند.»

فام ریسک کرد: به‌جای اینکه یک فروشگاه کوچک نودل را اداره کند، وام با بهره بالا گرفت و خط تولید نودل‌ را به شیوه‌ای که آشپزهای ویتنامی از قدیم با آنها سوپ می‌پختند، توسعه داد. او با تولید نیم میلیون بسته کوچک نودل آماده، بازاری بکر را مبنا قرار داد و مردم محلی به سرعت از نودل‌های فوری طعم‌دار او استقبال کردند و فام به سلطان غذای فرآوری‌شده در اوکراین تبدیل شد. در سال ۲۰۱۰ فام شرکت نودل تکنوکام را که به درآمد ۱۰۰میلیون دلار رسیده بود، به ارزش ۱۵۰میلیون دلار به نستله فروخت.

این داستان موفقیت در دوران بعد از فروپاشی شوروی، سرآغاز یک تحول بود. فام چند سال بود که پول‌هایی که از امپراتوری نودل در اوکراین به‌دست می‌آورد را وارد پروژه‌هایی در کشور خودش می‌کرد تا یک فرصت بزرگ‌تر ایجاد کند.

در سال ۲۰۰۰ او به یکی از شهرهای ساحلی ویتنام سفر کرد. اقتصاد کشور در ابتدای شکوفایی بود. ویتنام بحران مالی ۱۹۹۷ آسیا را پشت‌سر گذاشته بود، روابطش با آمریکا عادی‌سازی شده بود و به اهمیت نقش بخش خصوصی در اقتصاد پی‌برده بود. بین سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶، تولید ناخالص داخلی ویتنام حداقل ۶ درصد رشد داشت. فام با حس کردن فرصت تازه، یک پروژه کوچک محلی را در دست گرفت. چرا یک شهر ساحلی توسعه‌نیافته را به پاتوقی لوکس تبدیل نکند؟ نتیجه آن ایجاد منطقه گردشگری فوق‌لوکس وین‌پرل (VinpearlResort Nha Trang) با ۲۲۵ اتاق بود.

فام بار دیگر به موفقیتی سریع رسید. سال بعد، او اولین مجموعه برج تجاری وین‌کام سنتر را در هانوی معرفی کرد. سه سال بعد، ۲۶۰ اتاق دیگر به وین‌پرل اضافه کرد. وین‌کام که حالا به یک شرکت بزرگ املاک مسکونی و تجاری تبدیل شده بود، در سال ۲۰۰۷ عرضه عمومی شد و در سال ۲۰۱۲ او مجموعه وین‌پرل را با آن ادغام کرد تا وین‌گروپ را شکل دهد.

با افزایش ثروت، شهرت فام هم بیشتر شد. مجله فوربس، او را با ۷/ ۶ میلیارد دلار ثروت، در جایگاه ۲۸۶ ثروتمندان دنیا در سال ۲۰۲۰ قرار داده است. این ثروت عمدتا ناشی از ۵۳ درصد سهامی است که در وین‌گروپ دارد. او در شرکت وین‌فست که بازوی خودروسازی وین‌گروپ است و اولین خودروی آن در ژوئن ۲۰۱۹ تولید شده، ۵/ ۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده و تولید خودرو و موتورسیکلت‌ برقی، برنامه بعدی این شرکت است. فام بخشی از سرمایه‌گذاری‌های خود را در بنگاه‌های غیرانتفاعی، از جمله بخش بهداشت و درمان، آموزش و ورزش سرمایه‌گذاری کرده است. او همچنین یک مرکز هنرهای معاصر تاسیس کرده است.  تعطیلی کسب‌وکارها در چهار استان ویتنام بعد از شدت گرفتن شیوع کووید-۱۹ در این کشور، برخی مراکز خرید، هتل‌ها و مجموعه‌های تفریحی متعلق به وین‌گروپ را تحت‌تاثیر قرار داد. اما در ماه سپتامبر همه‌چیز به حالت عادی برگشت.

998