سینمای روابط عمومی

 اما اجازه دهید تا قبل از معرفی فیلم‌ها یادداشت قبلی را به‌صورت مختصر مرور کنیم. در فیلم  «The Social Dilemma» که هراس‌انگیزترین تجزیه و تحلیل درباره رسانه‌های اجتماعی است به سه موضوع اصلی اشاره دارد، کسب‌و‌کارهایی که مشتریانش محصول آن کسب‌و‌کار هستند و این کسب‌و‌کارها کاربران و اطلاعات‌شان را به فروش گذاشته‌اند. علاوه‌بر این با طراحی الگوریتم‌های محتوایی اطلاعات شخصی‌سازی شده به کاربران ارائه می‌دهند و اینکه به‌نظر می‌رسد متهم اصلی این مستند شرکت فیس‌بوک است. البته شرکت فیس‌بوک در مواجهه با این بحران با واکنشی از جنس روابط عمومی وارد ماجرا شد و به‌موقع به ادعاهای مطرح شده پاسخ داد. آنها در بیانیه‌ای هفت بخشی تلاش کردند تا به ادعاهای مطرح شده پاسخ دهند.

در ادامه این یادداشت به معرفی فیلم‌های سینمایی پرداخته شده است که در برخی از آنها می‌توان داستان‌های واقعی از عملکرد و نفوذ روابط عمومی دید. اگرچه به روابط عمومی در میان رسانه‌های جمعی مانند سینما آنچنان که باید پرداخته نشده، اما این فهرست سینمایی می‌تواند برای کسانی که علاقه‌مند به حوزه روابط عمومی هستند یا در این حوزه دستی بر آتش دارند جذاب باشد.

- Wag The Dog: این فیلم به کارگردانی بری لوینسون در سال ۱۹۹۷ ساخته شده و داستین هافمن، رابرت دنیرو و... در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم درباره یک مشاور روابط عمومی است که برای پوشش رسوایی اخلاقی یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری یک جنگ ساختگی را طراحی و اجرا می‌کند. قدرت روابط عمومی را در این فیلم به‌خوبی می‌توان دید.

- Jerry Maguire: یک کمدی رمانتیک استثنایی درباره رستگاری و عشق به کارگردانی کامرون کرو و بازی تام کروز. او یک مشاور موفق در حوزه ورزش است که با چالش‌های جدی‌ای مانند درگیری با مشاوران دیگر که می‌خواهند مشتریان او را قاپ بزنند و... روبه‌رو شده است. سختکوشی این مشاور و مهارت‌های ارتباطات بازاریابی او می‌تواند نکات آموزنده‌ای برای مخاطب داشته باشد.

- All the President’s Men: فیلم در سال ۱۹۷۶ با بازی رابرت ردفورد و داستین هافمن به کارگردانی آلن جی پاکولا اکران شد. فیلم درباره نقش واشنگتن پست در رسوایی واترگیت است. فیلم نکات قابل استفاده‌ای برای فعالان حوزه روابط عمومی در زمینه بحران دارد.

- Thank You For Smoking: فیلم در سال ۲۰۰۵ به کارگردانی جیسون رایتمن و بازی آرون اکهارت ساخته شده و داستان یک کارآفرین در صنعت دخانیات است. فیلم با یک جمله درخشان به ‌پایان می‌رسد: «مایکل جوردن با توپ بازی می‌کند، چارلز منسن مردم را می‌کشد، من صحبت می‌کنم. هر کسی یک استعدادی دارد.» برندسازی، مدیریت بحران و... را در این فیلم می‌توانید تماشا کنید.

- The Social Network: روابط عمومی دیجیتال امروز نقش پررنگی را ایفا می‌کند. The Social Network به کارگردانی دیوید فینچر درباره داستان شکل‌گیری فیس‌بوک و مارک زاکربرگ است. فیلم راوی یک داستان جذاب تجاری است و به شبکه‌های اجتماعی و جنبه‌های سنتی روابط عمومی می‌پردازد.

- Sweet Smell of Success: «بوی خوش موفقیت» در سال ۱۹۵۷ با کارگردانی الکساندر مکندریک ساخته شده و در سال ۱۹۹۳ توسط کتابخانه کنگره آمریکا در فهرست فیلم‌های ملی آمریکا ثبت شده است. این درام داستان ارتباط میان یک روزنامه‌نگار زردنویس و مدیر یک آژانس روابط عمومی را روایت می‌کند.

- Jersey Girl: روابط عمومی حرفه‌ای است که زمان ندارد و بی‌وقفه می‌شود کار کرد. این فیلم را کوین اسمیت با بازی بن افلک کارگردانی کرده است. در آغاز این فیلم بن‌افلک در یک کنفرانس مطبوعاتی از کوره در می‌رود و بعد از آن شغلش را از دست می‌دهد. در پایان فیلم او بدل به ستاره روابط عمومی در شهر خود می‌شود.

- Phone Booth: فیلمنامه این فیلم را لری کوهن نوشته و پیشنهاد ساخت آن را به آلفرد هیچکاک داده بود اما در نهایت جوئل شوماخر این فیلم را ساخت. درست است که فقط در ابتدای فیلم به شخصیت استو شفرد (کالین فارل) اشاره می‌شود اما این فیلم کاملا درباره کسی است که در حوزه روابط عمومی فعال است و همین برای پیشنهاد کردنش کافی است.

- The Candidate: یک فیلم جذاب درباره اینکه یک متخصص روابط عمومی چطور می‌تواند از کسی با ویژگی‌هایی بسیار محدود تصویر یک کاندیدا را بسازد. داستان اینکه روابط عمومی چطور می‌تواند حقیقت را برگرداند. فیلم قدرت این صنعت را برای اهداف خوب و بد نشان می‌دهد. فیلم را مایکل ریچی در سال ۱۹۷۲ با بازی رابرت ردفورد ساخته است.

- Primary Colors: قصه این فیلم هم درباره نقش روابط عمومی در عرصه سیاست است. مشاوران روابط عمومی‌ای که به سیاستمداران در مسیرشان کمک می‌کنند. فیلم را مایک نیکولز کارگردانی کرده و جان تراولتا در آن ایفای نقش کرده است.