افزایش تعداد و ثروت میلیاردرهای چینی

بیشتر این تازه‌واردها، ثروتمندان خودساخته هستند و به یمن عرضه اولیه یا افزایش قیمت سهام شرکت‌شان در هفت ماه گذشته وارد لیست شده‌اند.  ثروتمندترین فرد در میان این تازه‌واردها، لنگ یوبین (Leng Youbin)، مدیر عامل و رئیس هیات مدیره شرکت تولید شیرخشک فیهه (Feihe) است. این شرکت واقع در پکن، در سال ۱۹۶۲ به‌عنوان یک بنگاه دولتی و با نام کارخانه لبنیات هونگوانگ تاسیس و برند فیهه رسما در سال ۱۹۸۴ متولد شد. لنگ که در ژوئیه ۱۹۹۵ از دانشگاه کشاورزی چین فارغ‌التحصیل شده و همچنین مدرک EMBA از دانشگاه پکینگ دارد، در سال ۲۰۰۱ این شرکت را خصوصی‌سازی کرد و در نهایت کسب‌وکار آن را به سوی تولید شیرخشک‌های گران قیمت سوق داد. این شرکت در حال حاضر ۵/ ۲۵ درصد سهم بازار شیرخشک‌ در چین را در اختیار دارد. لنگ که ۴۵ درصد سهام فیهه را در اختیار دارد، ۹/ ۹ میلیارد دلار ثروت دارد.

 دومین چینی ثروتمند تازه‌وارد لیست، چن ژیپینگ (Chen Zhiping)، بنیان‌گذار شرکت اسمور (Smoor) است. هلدینگ بین‌المللی اسمور که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شده، اجزای ابزارهای ویپ یا همان سیگار الکترونیک را برای شرکت‌هایی مثل تنباکوی ژاپن، بریتیش امریکن توباکو و NJOY تامین می‌کند. اسمور همچنین برند سیگار الکترونیک معروف خودش را دارد. این شرکت واقع در شنزن ادعا می‌کند که در سال ۲۰۱۹ بزرگ‌ترین تولیدکننده ابزار ویپ در دنیا بوده و درآمدی بیش از ۱/ ۱ میلیارد دلار داشته است. آقای چن که مدیر عامل و رئیس هیات مدیره اسمور هم هست، در ماه ژوئیه سهام این شرکت را عرضه عمومی کرد و بیش از ۹۰۰ میلیون دلار در بازار سهام هنگ کنگ تامین مالی کرد. این اتفاق ثروت ۵۵/ ۹ میلیارد دلاری را برای او رقم زد.

بعد از چن، برادران روان لیپینگ (Ruan Liping) و روان زوپینگ (Ruan Xueping) به ترتیب با ثروت ۸۶/ ۶ و ۸۵/ ۶ میلیارد دلار، قرار گرفته‌اند. این دو برادر شرکت «گانگنیو گروپ» را در سال ۱۹۹۵ تاسیس کرده‌اند که لوازم برقی مثل کلید و پریز، محافظ برق و لامپ‌های LED تولید می‌کند. سهام شرکت گانگنیو در فوریه ۲۰۲۰ عرضه عمومی شد. لیپینگ از دانشگاه ووهان در رشته مهندسی مکانیک فارغ‌التحصیل شده و ریاست شرکت را بر عهده دارد. او کارش را با فروشندگی لوازم برقی شروع کرد. زوپینگ هم معاون شرکت است. در سالی که اخبار مربوط به کرونا تیتر اصلی رسانه‌ها بوده، تعجبی ندارد که سریع‌ترین مسیر برای ثروتمند شدن، بخش بهداشت و سلامت باشد. تقریبا یک سوم ثروتمندان تازه وارد – یعنی ۲۲ نفر از ۶۸ نفر – ثروت خود را در صنعت پزشکی به دست آورده‌اند؛ از داروسازی و بیوتکنولوژی گرفته تا تجهیزات پزشکی و بیمارستان‌های خصوصی. ثروتمندترین فرد این گروه، هو کان، مدیر شرکت کانتک (Contec Medical System) است که ابزارهایی مثل پالس اکسیمتر (سنجش اکسیژن خون)، دستگاه الکتروکاردیوگراف و مانیتورهای پزشکی تولید می‌کند. قیمت سهام این شرکت در اولین روز عرضه عمومی آن در ماه اوت، بیش از دو برابر شد و ثروت هو حالا ۷۲/ ۴ میلیارد دلار است.

عرضه عمومی شرکت تکنولوژی مالی «انت گروپ»‌ (Ant Group) هم که قرار بود در اوایل ماه نوامبر انجام شود و بزرگ‌ترین عرضه عمومی تاریخ ارزیابی شده بود و از سوی مقامات چینی متوقف شد، به میلیاردر شدن چند مدیر ارشد که در این شرکت سهام دارند، منجر می‌شود، از جمله اریک جینگ، رئیس هیات مدیره.۱۰ ثروتمند تازه‌وارد در لیست میلیاردرهای چینی در زیر معرفی می‌شوند. یوآن لیپینگ تنها زن ثروتمند این لیست است.

31501