توفان کرونا و فرصت‌ درآمدزایی بیشتر   در مشاغل خدماتی

آنجلا هیکس، بنیانگذار و مدیر ارشد بازاریابی یک وب‌سایت خدمات خانگی آمریکایی به نام Angie’s List است. این سایت فهرست به‌روز شده از مشاغل و پیمانکاران محلی را در اختیار کاربران می‌گذارد. آنجلا هیکس درباره نحوه مقابله مشاغل خدماتی مستقل با توفان ویروس کرونا می‌گوید: متخصصان خدمات خانگی بر انجام تعمیرات اساسی تمرکز دارند. درحال‌حاضر با رعایت ایمنی و بهداشت، کار خود را دوباره شروع کردند. آنها از فناوری‌های آنلاین استقبال کردند ؛ چون می‌توانند از طریق عکس و صحبت آنلاین از مشتریان درباره مشکل به‌وجود آمده اطلاعات کسب کنند و فرصت‌های درآمدزایی بیشتری خواهند داشت. خانم هیکس چند نکته به متخصصان خدماتی پیشنهاد می‌کند. ایجاد تغییر در شیوه‌ بازاریابی و فعالیت آنها ممکن است به ارائه بهتر این خدمات ارزشمند کمک  و تقاضا را بیشتر کند.

خدماتی را انتخاب کنید که در فضای بسته نباشد. در صورت امکان پروژه‌های بیرون از خانه یا محل کار که نیازی به ارتباط مستقیم با مشتری ندارند انتخاب کنید. خدماتی که ارتباط کمتری با مشتری دارد در فصول سرد سال بهتر هستند و باعث می‌شود مشتریان نیز احساس امنیت کنند؛ زیرا بیشتر کارها در بیرون از خانه یا ساختمان انجام می‌شود.

برای ارتباط با مشتری از فناوری استفاده کنید. از مشتریان بخواهید برای درخواست خود از برنامه‌های ارتباط ویدئویی و پیام متنی و عکس استفاده کنند و اطلاعات لازم ر‌ا در مورد جزئیات مشکل‌شان با شما به اشتراک بگذارند. اینگونه می‌توانید تماس فیزیکی با مشتریان خود را به حداقل برسانید. همچنین می‌توانید گزینه پیام متنی یا ارتباط ویدئویی را به وب‌سایت خود اضافه کنید.

پروژه‌ها را ترکیب کنید. اگر برای یک پروژه با مشتری صحبت می‌کنید، ببینید آیا آنها تعمیر یا بازسازی دیگری دارند که بتوانید در همان بازه‌ زمانی آن‌ را انجام دهید. مدیریت چند پروژه در یک محل ایمن‌تر و کارآمدتر است و می‌تواند درآمد بیشتری ایجاد کند.

بازاریابی خود را توسعه دهید. به مشتریان بگویید که شما مسوول ارائه خدمات هستید و می‌توانید به آنها کمک کنید. اگر ایمیل مشتریان را دارید، با در نظر گرفتن پروتکل‌های منطقه‌ای، به آنها بگویید که اکنون می‌توانید چه خدماتی را به مشتریان محلی ارائه دهید.

در رسانه‌های اجتماعی نکات تعمیراتی و نگهداری به مشتریان آموزش دهید. اگر در رسانه‌های اجتماعی فعالیت دارید، می‌توانید پیشنهاد، نکته‌های کمکی و نحوه کار را در این شرایط بحرانی به اشتراک بگذارید. اگر از رسانه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنید، حتما با کسی که در این کار تجربه دارد مشورت کنید و سریع آن را بیاموزید. وبلاگ‌های «خودت انجام بده، DIY» را پیدا کنید که تعمیر برخی لوازم را در خانه به شخص آموزش می‌دهد و آن را با پیوندی به وب‌سایت خود اضافه کنید. این‌گونه نیاز‌ها به حضور تکنسین در موارد غیر ضروری کمتر خواهد شد.

پول نقد دریافت نکنید. اگر از برنامه‌های پرداخت آنلاین استفاده می‌کنید، نیازی به گرفتن پول نقد، چک و کارت اعتباری از مشتریان خود ندارید. در ابتدا از مشتری بپرسید که کدام روش پرداخت را مدنظر دارد و به او بگویید به دلیل رعایت ایمنی و بهداشت ترجیح می‌دهید که پرداخت به صورت دیجیتال یا آنلاین باشد.

قبل و بعد از کار پروتکل بهداشتی را رعایت کنید. شما به‌عنوان یک ارائه دهنده خدمات حرفه‌ای باید برای تمیز و ضدعفونی کردن سطوح موردنظر قبل از شروع کار، در حین انجام کار و همین‌طور در انتهای کار اقدامات دقیقی انجام دهید. حتما سطوح لمسی مانند دستگیره در و کلید چراغ را ضد‌عفونی کنید. باید طبق پروتکل‌های محلی یا CDC از تجهیزات ایمنی اولیه و لوازم بهداشتی شخصی استفاده کنید.

به آینده نگاه کنید. امیدواریم که زودتر از آنچه فکر می‌کنیم از این بحران خارج شویم و شرایط کاری بهبود پیدا کرده و مشتری و تقاضای زیادی برای پروژه‌های مختلف داشته باشید.

درحال‌حاضر برای چگونگی انجام کار برای مشتریانی که تقاضای خدمات ضروری را در اسرع وقت دارند، برنامه‌ریزی کنید. همچنین با سایر پیمانکاران و متخصصانی که ممکن است در آینده نزدیک برای پاسخگویی به تقاضای مشتری از آنها استفاده کنید، ارتباط برقرار کنید. از فرصت پیش‌آمده استفاده کنید و خط‌مشی مناسب کسب‌وکار خود را با توجه به محدودیت‌های اجباری که ممکن است دوباره اتفاق بیفتد، تعیین کنید.

اگرچه اکنون شرایط سخت به‌نظر می‌رسد اما این صنعت از نظر درآمد یک صنعت بزرگ و رو به رشد است. صنعت خدمات خانگی درخواستی در آمریکا در سال ۲۰۱۸ بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کرده و براساس گزارشی از نیویورک‌تایمز به‌طور مداوم درحال رشد است. راه‌هایی را برای تحمل این توفان پیدا کنید و برای رفتن به محل کار خود آماده شوید.