نجات از تصادف‌های مرگبار به کمک یکی از جوان‌ترین میلیاردرهای جهان

راسل ۲۵ ساله، در یک مصاحبه ویدئویی از دفترش در پالو آلتو، کالیفرنیا، به مجله فوربس توضیح داده: «هر کاری که هر روز انجام می‌دادیم تا این کسب‌وکار را رشد دهیم، بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. و البته داشتن فرصتی که بتوان از آن فضا بیرون آمد و وارد بورس شد، بسیار ارزشمند است. من هنوز جوان هستم، اما خون دل زیادی در این کار خورده‌ام و عرق‌های زیادی ریخته‌ام. و به اندازه کافی هم خوش‌شانس بوده‌ام که بتوانم سهم خوبی داشته باشم.»

سهم او واقعا هم به اندازه کافی خوب بوده است. سهام شرکت لومینار در روز ۳ دسامبر، با ظرفیت بازار ۱/ ۸ میلیارد دلار، عرضه اولیه شد و ارزش سهام ۷/ ۱۰۴ میلیون دلاری راسل که حدود یک سوم ارزش کل سهام در دست سهامداران شرکت لومینار را تشکیل می‌دهد، در این عرضه، به ۴/ ۲ میلیارد دلار رسید. این افزایش ارزش، به دلیل ادغام با یکی از واحدهای شرکت مالی و سرمایه‌گذاری TGG بود. سرمایه‌گذاران بزرگی در لومینار سرمایه‌گذاری کردند؛ از جمله پیتر‌تیل میلیاردر، صندوق سرمایه‌گذاری شرکت ولوو، میلیاردر دیگری که خودش عضو هیات مدیره لومینار است و همچنین دین متروپولس، رئیس هیات مدیره.

پیتر‌تیل که از هم‌بنیان‌گذاران شرکت پی‌پال است و انجمنی درست کرده که به جوانان مستعد ۱۰۰ هزار دلار کمک می‌کند تا کالج را رها کنند و رویاهای خود را دنبال کنند، یکی از مشاوران اصلی راسل در زمانی بود که او استنفورد را ترک کرد و شرکت لومینار را در سال ۲۰۱۲ تاسیس کرد. تیل به‌عنوان یک مربی، به‌شدت تحت تاثیر این نخبه میلیاردر نوظهور عرصه تکنولوژی و توانایی‌های او برای پیش بردن لومینار از یک مفهوم خانگی به بورس نزدک، قرار گرفته است.

او می‌گوید: «می‌توانید کسب‌وکار میلیارد دلاری بسازید، اما این به معنای آن نیست که خودتان هم می‌توانید به یک میلیاردر تبدیل شوید. از چشم‌انداز مالی، بسیار مهم است که سهم مالی در آن ابعاد به دست آورید.»

راسل که در لیست نابغه‌های زیر ۳۰ سال فوربس هم آمده، به دنبال پشت سر گذاشتن رقبایی مثل غول‌های خودران وایمو الفبت (Waymo) یا کروز تحت حمایت جنرال موتورز نیست، بلکه می‌خواهد سنسورهایی را به تکامل برساند که به اتومبیل‌های خودران کمک می‌کنند اطراف خود را با نور افکندن روی اشیایی که در مسیر آنها است، ببینند و تشخیص دهند. این تکنولوژی که «لیدار» نام دارد برای اتومبیل‌های خودران، بسیار اساسی است. با تکنولوژی لیدار، اتومبیل‌های خودران می‌توانند به کمک سنسورهایی پیشرفته، لحظه‌به‌لحظه نقشه‌های سه بعدی از محیط اطراف خود داشته باشند و بر اساس اطلاعاتی که از این نقشه به دست می‌آید، مسیر خود را طی کنند. لومینار در این فضا با شرکت ولادین (Velodyne) رقابت می‌کند که از پیشتازان اولیه تکنولوژی لیدار برای اتومبیل‌های خودران بوده است. اخیرا شرکت Aeva نیز به این میدان رقابت وارد شده است. راسل در چند سال اخیر، نمونه سنسورهای خود را به شرکت‌های خودروسازی بزرگی فروخته، اما اخیرا سفارش‌هایی از شرکت‌های ولوو، دایملر و Intel’s Mobileye داشته است که رشد درآمد شرکت او را تا چند سال تضمین می‌کند.

فروش لومینار تا پایان امسال فقط به ۱۵ میلیون دلار می‌رسد، اما پیش‌بینی‌ها حاکی از آن هستند که تا سال ۲۰۲۶ این شرکت حداقل ۳/ ۱ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت.

راسل که در سال ۱۹۹۵ در آمریکا متولد شده، مدت‌ها قبل از وارد شدن به جمع میلیاردرهای دنیا، دستاوردهای قابل توجهی داشته است. او جدول تناوبی را وقتی فقط ۲ سال داشت، حفظ کرده بود و وقتی کلاس ششم دبستان بود، کنسول بازی نینتندو DS خود را به یک گوشی موبایل خام، تغییر کاربری داد، چون والدینش او را از داشتن گوشی منع کرده بودند. در ۱۳ سالگی، اولین اختراع خود را ثبت کرد: یک سیستم زیرزمینی بازیافت آب که آب اضافه جمع‌آوری شده بعد از آبیاری گیاهان را می‌گیرد و برای آبیاری‌های آینده ذخیره می‌کند تا از هدررفت آن جلوگیری کند. به جای رفتن به دبیرستان، راسل سال‌های نوجوانی خود را در موسسه لیزر «ایرواین بکمن» گذراند و پس از آن، برای تحصیل در رشته فیزیک دانشگاه استنفورد، پذیرفته شد. اما در آنجا دوام نیاورد و در همان سال اول، بعد از بردن کمک هزینه ۱۰۰ هزار دلاری تیل، به مفهوم تکنولوژی لیدار خود چسبید و شرکت لومینار را تاسیس کرد. خودش می‌گوید مبنای موفقیتش، همین رها کردن دانشگاه بوده است.

اگر میلیاردرهایی که ثروت خود را به ارث برده‌اند در نظر نگیریم، راسل یکی از معدود افراد کره زمین است که قبل از ۳۰ سالگی توانسته میلیاردر شود. تکنولوژی لیدار یکی از اولین دلبستگی‌های راسل بوده و او معتقد است که پتانسیل این را دارد که هم بخشی از اتومبیل‌های خودران باشد و هم جزئی از سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته که شرکت‌های ولوو و دیگر خودروسازها ظرف چند سال آینده، وارد بازار می‌کنند.

به‌عنوان جوانی از نسل Y، راسل به اثری که از خود به جای می‌گذارد هم فکر می‌کند و این اثرگذاری، تولید تکنولوژی امنی است که تصادف‌های مرگبار اتومبیل را برای همیشه حذف کند.