صاحبان کسب‌وکار در سراسر جهان به انعطاف‌پذیری خود در بحران ادامه می‌‌دهند: ایجاد مسیر‌های یک طرفه مخصوص مشتریان در فروشگاه‌ها، ماسک‌ زدن همه کارکنان و رعایت فاصله۵/ ۱ تا ۲ متر بین همه افراد در تمام زمان‌ها. آیا برای همیشه این‌طور خواهد بود؟ زمان به ما خواهد گفت، اما باید در هر صورت آماده باشیم. اگر نتوانیم از این بیماری همه‌گیر درس بگیریم، یک فرصت یک‌باره در زندگی را از دست داده‌ایم. تجربه‌ها، تخصص ایجاد می‌کنند و بحران کووید-۱۹ همه ما را قوی‌تر و باهوش‌تر کرده‌ است. کارآفرینان و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در سراسر جهان مسیرهای کسب‌وکار را دوباره تدوین می‌کنند تا در کسب‌وکار بمانند و برخی راه‌حل‌های پویا در طول مسیر ایجاد کردند.

در اینجا چهار اقدام مهم که مدیران کسب‌وکار باید به هنگام ادامه فعالیت‌ها در بحران‌های بزرگ اولویت‌بندی کنند ارائه شده‌ است:

1- در یک بحران فرصت‌های طلایی وجود دارد و این پاندمی متفاوت نیست. رستوران‌ها نوآوری‌های زیادی را در بخش تولید و ارائه خدمات مدیریت می‌کنند تا مغازه‌های خود را باز نگه دارند. نکته کلیدی این است که چطور می‌توانید به روش‌های جدید و مفید به مشتریان خود خدمت‌رسانی کنید.

رستوران لومباردی در ایالت واشنگتن به سرعت پس از بسته شدن سالن‌های غذاخوری، به سرویس خواربار تبدیل شد. اقلام ویژه‌ای هر هفته به لیست کالاهای موجود اضافه می‌شوند. لومباردی این تغییر ظاهری را ساده کرد و در صفحه اختصاصی خود در وب‌سایت خواربارفروشی بیان کرد که «یک شرکت غذایی ویژه است که در مورد تهیه و ارائه آنچه که مشتریان ما به شکلی شخصی و دوستانه می‌خواهند اعلام آمادگی می‌کند. برآورده کردن نیازهای غذایی اولیه مشتریان ما در این دوران پرتلاطم، ادامه مسیر فعالیتی است که ما به بهترین نحو انجام می‌دهیم.»

زمانی که این بحران به اتمام برسد و رستوران‌ها بتوانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند، این محصولات جدید و خدمات تازه ظهور کرده و نیز غذاخوری ایجاد شده در فضای باز، احتمالا باقی خواهند ماند. این یک جریان درآمدی است، اما راهی خوب برای تقویت ارتباط با مشتریانی است که به‌دنبال ساده کردن زندگی خود هستند. کسب‌وکارها همیشه باید به‌دنبال هدایت مشتریان به سمت روش‌های جدید برای دسترسی به خدمات خود باشند.

2- در بیشتر صنایع پس از پاندمی ویروس کرونا، محل کار متفاوت خواهد بود و همه ما با تغییرات سال‌های آینده سروکار خواهیم داشت. کارآفرینان و رهبران بازسازی کسب‌وکار، باید فضای دفاتر کاری خود را با این واقعیت جدید انطباق دهند. شاید لازم باشد که طراحی ساختمان‌ها به‌طور کامل بازبینی شود و برای تغییر چیدمان مبلمان اداری و پارتیشن‌ها سرمایه‌گذاری شود که در رعایت فاصله اجتماعی افراد و باز کردن فضای اتاق کمک می‌کند. نکته جالب این است که رویکردهای رهبران سازمانی و کارمندان برای انطباق با سیاست‌های جدید و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که شرکت‌ها درحال‌حاضر انجام می‌دهند، منجر به ایجاد مدل‌های جدید کسب‌وکار می‌شود (رستوران‌ها با ‌ارسال بسته‌های غذایی نیمه آماده، یا باشگاه‌های ورزشی که جلسات مجازی زنده را برای مخاطبان ارائه می‌کنند). مدیریت کردن فرصت‌ها در شرایط جاری و حوزه‌های بالقوه از طریق روش‌های جدید، سبب کسب درآمد می‌شوند. بنابراین نکته مهم این است که از مشتریان یاد بگیریم که در طول این زمان به چه چیزی نیاز دارند و ببینیم که این امر چگونه می‌تواند منجر به نوآوری یا حداقل اقدامات نوآورانه به‌دلیل آن انطباق شود. شرکت جهانی طراحی و معماری «گنسلر» مجموعه‌ای از مقالات مربوط به پاندمی ویروس کرونا را منتشر کرده و تغییراتی که انتظار می‌رود رخ دهد و اینکه شرکت‌ها برای این تغییرات چگونه باید آماده شوند را پیش‌بینی کرده است. این «نقشه راه جامع» پرسش‌های بسیاری درخصوص برنامه‌ریزی، دستورالعمل‌ها و اهداف بلندمدت بازگشایی مجدد شرکت‌ها را بررسی خواهد کرد.

3- فناوری‌های خاص به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا به‌طور متفاوت‌تری عملی کنند و وظایف خود را به‌صورت اتوماتیک‌ انجام دهند. در سال‌های آینده این موضوع تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند. همچنین این امر می‌تواند به آن دسته از کارمندانی که در معرض ریسک هستند و به سادگی نمی‌توانند به‌کار خود بازگردند، کمک کند. این نقطه دقیقا جایی است که اتوماسیون و هوش مصنوعی می‌توانند نقش بزرگی ایفا کنند. شما می‌توانید به راحتی از دستیاران دیجیتال مانند Alexa برای باز کردن درب‌های دفتر، روشن کردن چراغ‌ها، تحویل غذا و... استفاده کنید. مشتریان و کارمندان به‌طور یکسان، بیش از همیشه بر شرایط بهداشتی تاکید می‌کنند. فراتر از تمیزی، از تکنولوژی‌های فعلی برای ایجاد تعاملات تیمی سرگرم‌کننده استفاده کنید. ارتباطات انسانی در طول روز کاری بسیار مهم هستند و شما واقعا می‌توانید این تلاش‌ها را به‌عنوان فرد مسوول رهبری کنید. از ویدئوکنفرانس، ایمیل یا هر ابزار دیگری برای اطمینان از اینکه تیم‌هایتان به ارتباطی که به‌دنبال آن هستند دست پیدا می‌کنند، استفاده کنید.

4- ارائه خدمات محلی خود را از طریق ابزارهای خلاقانه و شخصی، حداکثر کنید. تقاضا برای کالاها و خدمات خود را با تفکر خلاقانه در مورد نحوه جذب مشتری به روش‌های جالب افزایش دهید. با فعال کردن بخش انجمن مشتریان برای کسب‌وکارتان، در آینده حامیان نام تجاری خود را توسعه می‌دهید. از درخواست بازخورد یا ایده‌ها نترسید؛ به مردم نشان دهید که شما پذیرای درک و رفع نیازهای آنها هستید. اغلب مشتریان می‌خواهند از کسب‌وکار کوچک در نزدیک محل زندگی‌اشان بشنوند که بخشی از بافت اجتماعی آنهاست و اینکه چگونه در این زمان درحال تکامل هستند. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچک قبلا به ایجاد یک موقعیت کوچک متکی بودند، اما اکنون که مشتریان می‌توانند در هر جایی باشند و خدمات آنلاین حرف اول را می‌زند، شما می‌توانید یک احساس بومی و محلی را به یک جامعه وسیع‌تر ارائه کنید و مشتریان وفادار بیشتری ‌داشته باشید.