استارت‌آپی که با تبلیغ اینفلوئنسرها میلیاردی شد

یکی از این اینفلوئنسرها دوون لوسک ۲۸ ساله است که با انجام حرکات ورزشی خارق‌العاده در نیویورک، توجه ۵۰۰ هزار فالوور خود را در اینستاگرام جلب کرد. بن فرانسیس، بنیان‌گذار ۲۸ ساله جیم‌شارک که بودجه محدودی دارد، رویکرد بازاریابی چریکی را انتخاب کرده و با پرداخت فقط ۵۰۰ هزار دلار در ماه به اینفلوئنسرها، لباس‌های خود را در گوشی‌های هوشمند تبلیغ می‌کند. مطمئنا نایک و آدیداس فالوورهای بیشتری در اینستاگرام دارند، اما جیم‌شارک با این شیوه تبلیغات، توانسته خریداران کم‌سن‌تر لباس ورزشی را جذب کند. او می‌گوید: «جوان‌ها فقط می‌خواهند برندهای جامعه‌محوری را که با ارزش‌های آنها همراستا است بخرند و ما جامعه‌ای هستیم که چیزی هم برای فروش داریم.»

فرانسیس از طریق پیوند دادن بازاریابی اینفلوئنسری با شورت‌های ورزشی باکیفیت ۲۵ دلاری، در واقع نایک نسل Z (متولدین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰) را تولید کرده، بدون اینکه بخواهد با تبلیغاتی که مایکل جوردن‌ها به آن اعتبار می‌دهند، میلیاردها دلار خرج کند. در طول یک سال گذشته، درآمد شرکت جیم‌شارک ۴۰ درصد افزایش یافته و به ۳۳۰ میلیون دلار رسیده است. در ماه اوت، یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی ۲۱ درصد سهام این برند را به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار خریداری کرد. این قرارداد، فرانسیس را که قبلا پیک ارسال پیتزا در یک شهر کوچک انلگستان بوده، در آستانه میلیاردر شدن قرار داده است. طبق ارزیابی‌های مجله فوربس، سهام باقی مانده جیم‌شارک برای او، بیش از ۹۰۰ میلیون دلار ارزش دارد.

تولید لباس ورزشی یک کسب‌وکار بزرگ است و کل فروش آن در سال ۲۰۱۹ با پیشتازی نایک و آدیداس به ۱۷۶ میلیارد دلار رسیده است. پاندمی کرونا هم به بهتر شدن این کسب‌وکار کمک کرده، به‌طوری‌که فروش جیم‌شارک در فصل گذشته دو برابر شد. دلیل این موضوع جلب توجه بیشتر به لباس‌های ورزشی در باشگاه‌های مجازی در دوران قرنطینه و متمرکز شدن چشم‌ها بر گوشی‌های هوشمند است. علاوه بر اینها، چون جیم‌شارک فقط یک فروشگاه فیزیکی در لندن دارد، مشکلاتی را که خیلی از خرده‌فروش‌ها امسال با آن مواجه شدند، ندارد.

منبع: IEB.today