بخش نخست

سال ۲۰۲۰ برای همه ما سال خیلی سختی بود. ویروس‌کرونا جان بیش از ۶/ ۱ میلیون نفر را در سراسر دنیا گرفت و باعث تعطیلی‌هایی شد که رکود اقتصادی و بیکاری تعداد زیادی از مردم را به‌دنبال داشت. اما میلیاردرهای دنیا با عملکرد خوبی این سال را پشت‌سر گذاشتند.

بیش از ۶۰ درصد ۲۲۰۰ فرد میلیاردر دنیا، در سال ۲۰۲۰ ثروتمندتر شدند و فقط ۳۶درصد آنها از ثروتشان کم شد. ۵ میلیاردر اول دنیا، به‌تنهایی مجموعا ۵/ ۳۱۰میلیارد دلار ثروتمندتر شدند.

مجله فوربس ثروت ۲۲۰۰ میلیاردر دنیا را از دسامبر ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ بررسی کرده و برندگان و بازندگان را مورد توجه قرار داده که در این بخش برندگان و هفته آینده، بازندگان را بررسی می‌کنیم.

 ایلان ماسک

p23- (6)

* کشور: آمریکا

* افزایش ثروت: 3/ 110 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 9/ 136 میلیارد دلار

سال 2020 برای هیچ‌کدام از میلیاردرهای دنیا به اندازه ایلان ماسک، خوب نبود و او بیشترین افزایش ثروت در طول یک سال را از زمانی که مجله فوربس میلیاردرهای دنیا را رتبه‌بندی و بررسی می‌کند، ثبت کرد. مدیر‌عامل شرکت تسلا، سال 2020 را با ثروت خالص 6/ 26 میلیارد دلار آغاز کرد. پس از آن، شرکت خودروی برقی او به‌طور مداوم رکورد انتظارات تحلیلگران را در مورد عرضه خودروها شکست و سرمایه‌گذاران را با تکنولوژی همواره درحال رشد، هیجان‌زده کرد. ارزش سهام تسلا در یک دوره یک ساله، بیش از هفت‌برابر افزایش یافت و ثروت ماسک را به 9/ 136 میلیارد دلار رساند و او را به سومین فرد ثروتمند روی کره زمین تبدیل کرد.

 جف بزوس

p23- (3)

* کشور: آمریکا

* افزایش ثروت: 5/ 67 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 2/ 182 میلیارد دلار

جف بزوس در طول یک سال، 5/ 67 میلیارد دلار ثروت بیشتری به‌دست آورد و کل ثروت خالص او به 2/ 182 میلیارد دلار رسید. دلیل آن هم قرنطینه‌های خانگی و روی آوردن بیشتر مردم به خرید اینترنتی کالاهای ضروری در دوران پاندمی بود که قیمت سهام آمازون را به میزان قابل‌توجهی افزایش داد. در ماه اوت، بزوس به اولین فرد تبدیل شد که ثروتش به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است. درست است که سهام آمازون از این تاریخ به بعد حدود 10 درصد کاهش ارزش پیدا کرده، اما همچنان 69 درصد بالاتر از سال گذشته است و خیلی بیشتر از میانگین شاخص S&P 500 و داوجونز است.

 ژونگ شانشان

p23- (7)

* کشور: چین

* افزایش ثروت: 5/ 60 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 5/ 62 میلیارد دلار

ژونگ به کمک دو عرضه اولیه بسیار موفق در سال 2020 توانست جهشی موشکی در رتبه‌بندی میلیاردرهای دنیا داشته باشد. او شرکت «نانگفو اسپرینگ»

(Nongfu Spring) را بنیان‌گذاری کرده و ریاست آن را بر عهده گرفته است؛ یک شرکت آب‌معدنی که ظاهرا حدود یک‌پنجم بازار آب معدنی چین را تامین می‌کند. ژونگ همچنین بر شرکت داروسازی وانتای که تولید واکسن را در دستور کار دارد و در ماه آوریل سهام آن عرضه شد، نظارت دارد. این شرکت نوعی واکسن کووید که در بینی اسپری می‌شود تولید کرده که ماه نوامبر، در فاز دوم آزمایش بود.

 دان گیلبرت

p23- (5)

* کشور: آمریکا

* افزایش ثروت: 1/ 37 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 9/ 43 میلیارد دلار

گیلبرت که از ‌‌بنیان‌گذاران شرکت «کوییکن لونز» (Quicken Loans)، وام‌دهنده آنلاین است، امسال از یک عرضه اولیه موفق بهره برد. سهام راکت کامپنیز که شرکت مادر کوییکن لونز است، در ماه اوت عرضه شد. گیلبرت 95 درصد سهام راکت را در اختیار دارد که ارزش آن در ابتدای ماه دسامبر، بیش از 41 میلیارد دلار بود. در نتیجه، ثروت گیلبرت در مقایسه با ابتدای سال 2020 بیش از 6‌برابر شد. گیلبرت با در اختیار داشتن بیشتر سهام باشگاه «کلولند‌کاوالیرز» NBA یکی از ثروتمندترین صاحبان باشگاه ورزشی در آمریکا محسوب می‌شود.

 برنارد آرنالت

p23- (2)

* کشور: فرانسه

* افزایش ثروت: 35 میلیارد دلار

* ثروت خالص: 3/ 146 میلیارد دلار

ثروت برنارد آرنالت، رئیس مجتمع تولیدی کالاهای لوکس LVMH، امسال با افزایش بیش از 30 درصدی مواجه شد و 35 میلیارد دلار به ثروت او اضافه شد. شرکت LVMH در شروع پاندمی، با لغزش در بازار مواجه شد و فروشش کاهش یافت، اما کمی بعد دوباره رونق گرفت. با اینکه فروش کالاهای لوکس امسال به‌طور کلی کاهش پیدا کرده، اما LVMH با اعلام فروش بالای دو برند معروف دیور و لویی‌ویتان، به‌ویژه در کشورهای کره‌جنوبی و چین که پاندمی را به خوبی کنترل کرده‌اند، در پاییز امسال، سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرد و جایگاه آرنالت به‌عنوان دومین فرد ثروتمند دنیا، محکم‌تر شد.