در گذشته بسیاری از خانواده‌ها تمایل داشتند که فرزندانشان پزشک شوند اما امروز بیشترین تمایل افراد تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق است. به‌طوری‌که ۵۱ درصد آمریکایی‌ها آرزوی کارآفرین شدن در سر می‌پرورانند. حال از خود می‌پرسید کارآفرینی چیست و چرا کارآفرینی؟

کارآفرینان فقط دکترهایی جدید نیستند. آنها نسل جدیدی از حرفه‌های مختلف مثل ورزشکاران حرفه‌ای، ستارگان موسیقی و سینما هستند. آنها کسانی هستند که تمایل دارند با کسب دانش و مهارت‌هایی مفید برای خودشان کار کنند، درآمد کسب کنند و با برطرف کردن مشکل و نیازی در جامعه به دیگران کمک کنند و وقتی از آنها می‌پرسید چرا؟ جملاتی مانند زیر می‌گویند:

«من می‌خواهم سرنوشتم را کنترل کنم.»

«من می‌خواهم زندگی شخصی خودم را طراحی کنم.»

«من می‌خواهم جهان را مکان بهتری کنم.»

«من می‌خواهم کاری را که عاشق آن هستم انجام دهم.»

«من می‌خواهم یک کسب‌وکار داشته باشم.»

با مروری مختصر بر کارآفرینان موفق امروز شاهد آن هستیم که آنها کودکان کارآفرین دیروزی بودند که توانسته‌اند رویا‌های خودشان را به واقعیت تبدیل کنند. نمونه‌هایی از آن به شرح زیر است:

ایلان ماسک (Elon Reeve Musk)، بنیان‌گذار شرکت‌هایی همچون تسلا موتورز و اسپیس‌ایکس است که در ژانویه سال ۲۰۲۱ با ۲۰۹ میلیارد دلار آمریکا دارایی ثبت شده، از جف بزوس پیشی گرفت و به‌عنوان اولین فرد ثروتمند جهان شناخته شد. در سن ۱۰ سالگی اولین کامپیوتر شخصی خود، کمودور وی‌آی‌سی-۲۰ را خرید. ایلان به برنامه‌نویسی علاقه‌مند شد و به تنهایی شروع به یادگیری برنامه‌نویسی کرد. در ۱۲ سالگی با فروش بازی کامپیوتری Blastar که شخصا آن را طراحی کرده بود، ۵۰۰ دلار به‌دست آورد.

لیانا آرچر هنگامی که فقط هشت سال داشت از ایده فرمول کرم طبیعی که مادر بزرگش به او گفته بود، استفاده کرد و فروشگاه اینترنتی محصولات بهداشتی و آرایشی ارگانیک خود را راه‌اندازی کرد. وی در حال حاضر مدیرعامل برند Leanna’s Essentials بوده و نام وی به‌عنوان کارآفرین برتر در مجله‌های فوربس و Success ثبت شده است. نکته جالب در مورد لیانا اقدام وی برای تاسیس موسسه خیریه Leanna Archer Education به منظور ساخت مدرسه در مناطق مختلف جهان است.

رابرت نی(Robert Nay) با ۱۴سال سن و بدون هیچ‌گونه تجربه قبلی در زمینه برنامه‌نویسی در سال ۲۰۱۰ بازی Bubble Ball را برای گوشی‌های آی‌فون طراحی کرد. با عرضه این بازی، وی توانست رکورد یک تیم مجرب برای بازی انگری برد را جابه‌جا کند. این بازی تا به امروز بیشتر از ۱۶ میلیون بار دانلود شده و یکی از محبوب‌ترین بازی‌های موبایل است.

کمرون هرولد(Cameron Herold) از ۷ سالگی با فروش چوب لباسی‌های بلااستفاده در زیرزمین خانه‌شان به یک خشکشویی کار خود را آغاز کرد و امروز یکی از کارآفرینان موفق دنیا و جزو سخنرانان برتر کارآفرینی از منظر MIT محسوب می‌شود که سخنرانی انگیزشی وی در کنفرانس TEDx درخصوص شکوفا شدن کارآفرینان بالقوه به‌ویژه در دوران کودکی، میلیون‌ها بازدید‌کننده داشت. در ادامه برخی از نظرات او را در یکی از سخنرانی‌های تاثیرگذارش می‌خوانیم:

«ما از همان ابتدا عادات غلطی را به کودکان‌مان آموزش می‌دهیم، ما همواره به آنها یاد می‌دهیم تا با انتخاب یک شغل به انتظار حقوق ثابت باشند. به‌عنوان مثال دادن پول توجیبی همین حس را در آنها ایجاد می‌کند.

ویژگی‌های کارآفرینی از قبیل رهبری، درون‌نگری، نتیجه‌گرایی، پشتکار و ... باید از همان ابتدا در کودکان تقویت شوند. به کودکان خود بیاموزید که چگونه فرصت‌ها را کشف و از آنها بهره‌برداری کنند. برای مثال از آنها بخواهید در خانه بچرخند و چیزهایی را نیاز به تعمیر دارد بیابند. سپس با آنها مذاکره کنید و به‌جای پول توجیبی به ازای یافتن هر فرصت به آنها دستمزد بدهید. به کودکان خود مسوولیت دهید و آنها را با پس‌انداز آشنا کنید. آموزش مسوولیت‌پذیری بزرگ‌ترین هدیه‌ای است که والدین می‌توانند به کودکان خود

بدهند. ما باید بچه‌ها را کارآفرین تربیت کنیم. چرا که دنیای کنونی بیش از پزشک و وکیل و مهندس به افراد کارآفرین نیاز دارد.»

حال سوالی که پیش می‌آید این است که والدین چه کاری باید انجام دهند؟

 بالطبع رفتارهای والدین و فرهنگ حاکم در خانواده تاثیر بسزایی در کارآفرین شدن کودکان دارد. بسیاری از تحقیقات این موضوع مهم را تایید می‌کند با این حال برخی از مهم‌ترین اقداماتی که والدین می‌توانند انجام دهند به شرح زیر است:

بگذارید فرزندانتان آزادانه رویاپردازی کنند و قدرت خلاقیت‌شان را بارور کنند. فرصت دهید که تصمیم‌گیری و اقدام کنند و مسوولیت کارهایی خودشان را بپذیرند. کارهای را که باید خودشان انجام دهند به خودشان بسپاریم تا استقلال‌طلبی در آنها تقویت شود.

 فرصت تجربه اشتباه را به فرزندان خود بدهید. بگذارید وسایل بازی‌اش را خراب و دوباره بازسازی کند. کمک کنیم که خودشان را باور داشته باشند و بدانیم که آنها قبل از اینکه به خود‌باوری برسند نیاز به باور والدین خود دارند.

و در نهایت کمک کنید کودکانتان کارآفرین باشند چراکه کارآفرینان سخت برای رسیدن به هدفشان تلاش می‌کنند. همه مسائل سخت و غیرقابل حل دنیا برای آنها یک چالش محسوب می‌شود و باور دارند که ذهنشان توانایی حل هر مساله‌ای را دارد و هیچ غیرممکنی در دنیا وجود ندارد.