بخش سیزدهم

در بخش‌های قبلی این سلسله مطالب به ۱۲ نمونه از شرکت‌های بزرگ اشاره شد که توانسته‌اند از طریق پیاده‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر تناسب حداکثری شغل با توانایی‌ها و مهارت‌های فردی، تمرکز ویژه بر ترویج شادکاری و افزایش بهره‌وری از طریق ارائه مشوق‌های شادی‌آور به کارکنان، توجه ویژه به سلامت و رفاه کارکنان، یکسان دیدن کارکنان و مدیران در زمان پرداخت حقوق و مزایا، آزادی عمل در مورد مرخصی رفتن کارکنان، توجه به علایق خاص مشتریانشان، به چالش کشیدن و برانگیختن توانایی‌های کارکنان، محور قرار دادن رعایت اصول اخلاقی همیشه و همه جا، برگزاری جشن‌های کاری متعدد و ایجاد حس مالکیت در میان کارکنان به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند. در بخش سیزدهم این مطلب به فرهنگ سازمانی در شرکت سولستیس (Solstice) اشاره خواهد شد که فرهنگ سازمانی موفقی را با محوریت مربیگری درون‌سازمانی و کمک کارکنان به هم شکل داده است.

شرکت سولستیس در زمینه مشاوره دادن به شرکت‌های دیگر و ارائه راه‌حل‌های دیجیتالی برای مسائل و مشکلات کاری‌شان فعالیت می‌کند. این شرکت در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته و کارکنان جدید بسیاری جذب کرده است. سولستیس سالانه هزاران دلار صرف آموزش و به‌روزرسانی دانش کارکنانش می‌کند که از این جهت، تفاوت چندانی با سایر شرکت‌ها ندارد اما آنچه باعث متفاوت و متمایز شدن فرهنگ سازمانی این شرکت شده است، تاکید بسیار زیاد مدیران شرکت بر تقویت حس مربیگری در میان کارکنان است. در واقع در شرکت سولستیس، مفهوم تیم‌های کاری و کمک کردن اعضای تیم‌های کاری به هم در بهتر انجام دادن کارها و آموزش به هم کاملا جا افتاده و پذیرفته شده است. در نتیجه حاکم بودن چنین جوی در میان اعضای تیم در سولستیس است که روند یادگیری سازمانی در این شرکت هیچ‌گاه متوقف نشده و به‌طور مستمر تداوم پیدا می‌کند.

نقطه اوج ایجاد و تقویت حس مربیگری در میان کارکنان شرکت سولستیس در زمانی شکل می‌گیرد که فردی جدید به مجموعه کارکنان شرکت اضافه می‌شود. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در این شرکت این است که به محض شروع به کار یک کارمند جدید در شرکت یکی از کارکنان باسابقه و دارای روابط‌عمومی قوی و برخورد درست با دیگران به‌عنوان مربی تمام وقت او انتخاب شده و وظیفه راهنمایی کردن و به عبارت روشن‌تر «مربیگری» بازیکن جدید را بر عهده می‌گیرد و در مدت زمان انجام وظایف مربیگری از انجام وظایف دیگر خود معاف می‌شود و فردی دیگر به‌طور موقت کارهای او را انجام می‌دهد. معمولا در زمان انتخاب مربیان مخصوص تازه‌وارد‌ها در شرکت سولستیس سعی می‌شود افرادی انتخاب شوند که عاشق راهنمایی کردن و آموزش دادن به دیگران هستند و همین انتخاب درست مربیان کاربلد و علاقه‌مند است که شرایط را برای تازه‌وارد‌ها و کلیت شرکت مطلوب‌تر می‌سازد.

البته فعالیت‌های مربیگرانه در شرکت سولستیس فقط به زمان ورود نیروهای جدید به شرکت محدود نشده و پس از گذشت زمان و جا افتادن افراد تازه‌وارد نیز رابطه مربیان با آنها ادامه پیدا می‌کند. در مجموع به واسطه سرمایه‌گذاری هنگفت شرکت سولستیس در زمینه تقویت فرهنگ مربیگری در میان کارکنان نیاز چندانی به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت یا دوره‌های آموزشی بدو خدمت در این شرکت احساس نمی‌شود و هزینه‌ای که قرار است صرف برگزاری این دوره‌ها شود به‌عنوان پاداش به کارکنان باتجربه‌ای می‌رسد که وظیفه مربیگری و راهنمایی نیروهای جدید یا سایر اعضای تیم‌های کاری را به خوبی به انجام می‌رسانند.