مدیرعامل جدید آمازون، میلیاردر نیست

جسی متولد ژانویه ۱۹۶۸ در نیویورک است. پدرش از اعضای ارشد یک شرکت حقوقی در نیویورک بود. او که فارغ‌التحصیل مدرسه کسب‌وکار هاروارد است، ایده کسب‌وکار رایانش‌ابری و آمازون وب‌سرویس را مطرح کرد و سپس ۱۴ سال وقت صرف کرد تا آن را به پولسازترین بخش شرکت تبدیل کند. این بخش آمازون در سال ۲۰۲۰ عامل فروش ۴۵ میلیارد دلاری بود که ۳۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل‌تر را نشان می‌داد. این بخش بسیار سودآورتر از کسب‌وکار خرده‌فروشی بزرگ آمازون است و حدود ۶۰ درصد درآمد عملیاتی آمازون را تامین می‌کند.

جسی به‌خاطر تلاش‌هایش در آمازون، پاداش خوبی دریافت می‌کند و درآمدش در سال ۲۰۱۹ به ۳۴۹ هزار دلار رسید. اما تقریبا می‌توان گفت سهام قابل‌توجهی در آمازون ندارد. مدیرعامل تازه معرفی‌شده آمازون، در حال‌حاضر فقط ۸۱۵۰۰ سهم در این شرکت دارد که حدود ۲۷۵ میلیون دلار می‌ارزد. ارزش بقیه دارایی‌های نقد و سرمایه‌گذاری‌های او به ۱۶۲ میلیون دلار می‌رسد که از فروش سهام طی سال‌ها به‌دست آمده و کل ثروت او را به حدود ۴۴۰ میلیون دلار می‌رساند.

این رقم برای یک سبک زندگی راحت کافی است؟ بله. اما نشان می‌دهد جمع‌آوری ثروت به‌عنوان یک بازوی استخدام‌شده، حتی در یکی از موفق‌ترین شرکت‌های روی کره‌زمین که ظرفیت بازار آن ۶۹/ ۱ تریلیون دلار است، چقدر سخت است. جف بزوس از روزهای اول، موضع سختگیرانه‌ای نسبت به مالکیت شرکت داشته و وقتی شرکت را در سال ۱۹۹۷ عرضه عمومی کرد، حدود ۴۲درصد سهام آن را نگه داشت.

حتی بعد از اینکه یک‌چهارم سهامش را بعد از طلاق، به همسر سابقش مک‌کینزی واگذار کرد و بخشی از سهام خودش را فروخت تا در جاهای دیگری (مثل خریدن روزنامه واشنگتن‌پست) سرمایه‌گذاری کند، باز‌هم ۱۱ درصد، معادل ۵۳ میلیون سهم را در اختیار دارد. این میزان سهم، بزوس را با ۱۹۵‌میلیارد دلار، به ثروتمندترین فرد کره‌زمین تبدیل کرده است.

هیچ‌کدام از معاونان و نفر دوم‌های آمازون تاکنون میلیاردر نشده‌اند. جف ویلک، مدیرعملیاتی آمازون را در نظر بگیرید که کارش را دو دهه پیش آغاز کرد و در آن زمان دومین فرد مهم شرکت محسوب می‌شد.

 او حدود ۴۰۰ میلیون دلار ثروت دارد که به واسطه ۴۹ هزار سهم فعلی و حدود ۲۴۵ میلیون دلار دارایی نقد از فروش بخشی از سهامش، آن را به‌دست آورده است. ویلک سال گذشته اعلام کرد که در اوایل ۲۰۲۱ شرکت را ترک می‌کند. او در ایمیلی به کارکنان اعلام کرد: «شغل جدیدی پیدا نکرده‌ام و مثل همیشه از آمازون راضی هستم و به آن افتخار می‌کنم. ما سخت کار کرده‌ایم. روزگار خوشی داشتیم. پس چرا از شرکت می‌روم؟ فقط به‌خاطر وقت. به‌خاطر اینکه برای علایق شخصی‌‌ام که بیش از دو دهه است پشت صحنه بوده‌اند، وقت بگذارم.»

جف بلک‌برن یکی دیگر از مدیران ارشد آمازون است که تعداد سهام نسبتا اندکی دارد. او در سال ۱۹۹۸ به این شرکت پیوست، یک سال بعد از اینکه به عرضه سهام آن کمک کرده بود. او در سال ۲۰۰۶ عضو «تیم S» بزوس شد که محفلی داخلی از مشاوران او بود و چند کسب‌وکار مثل Prime Video، Amazon Studios، Amazon Music و Amazon Advertising را مدیریت کرد. ثروت او درحال‌حاضر ۳۴۵ میلیون دلار است که بر اساس ۶۷ هزار سهمش در آمازون و ۱۱۸ میلیون دلار سرمایه نقدی به‌دست آمده است.

تنها فردی که غیر از خود بزوس، به یمن بالا رفتن ارزش سهام آمازون وارد باشگاه میلیاردرها شده، مک‌کینزی، همسر سابق او است. آنها در سال ۱۹۹۳ و یک سال قبل از اینکه بزوس فروش کتاب در گاراژ خانه را شروع کند، با هم ازدواج کردند.

در فرآیند طلاق آنها در سال ۲۰۱۹، مک‌کینزی ۷/ ۱۹میلیون سهم دریافت کرد و به سومین زن ثروتمند دنیا بعد از فرانسوا بتنکورت میرز، وارث شرکت لورئال و آلیس والتون، وارث شرکت والمارت، تبدیل شد.

البته همه بنیان‌گذاران شرکت‌های تکنولوژی، عمده سهام شرکتی که تاسیس کرده‌اند را برای خود نگه نمی‌دارند. فیس‌بوک به‌جز سه بنیان‌گذار اصلی خود، افراد زیادی را میلیاردر کرده، از جمله شریل سندبرگ، مدیر ارشد عملیاتی و جف راث‌چایلد، معاون سابق شرکت. اریک اشمیت که اولین مدیرعامل گوگل در سال ۲۰۰۱ بود، میلیاردر دیگری است که خودش در بنیان‌گذاری این شرکت نقشی نداشته است. اما جسی در میان انبوه مدیران‌عامل شرکت‌های تکنولوژی است که ثروتشان برای ورود به باشگاه میلیاردرها کافی نیست؛ مثل ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت.