بخش بیستم

در بخش‌های قبلی این سلسله مطالب به نمونه شرکت‌هایی اشاره شد که توانسته‌اند از طریق پیاده‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر تناسب حداکثری شغل با توانایی‌ها و مهارت‌های فردی، تمرکز ویژه بر ترویج شادکاری و افزایش بهره‌وری از طریق ارائه مشوق‌های شادی‌آور به کارکنان، توجه ویژه به سلامت و رفاه کارکنان، یکسان دیدن کارکنان و مدیران در زمان پرداخت حقوق و مزایا، آزادی‌عمل در مورد مرخصی‌رفتن کارکنان، توجه به علایق خاص مشتریان، به‌چالش‌کشیدن و برانگیختن توانایی‌های کارکنان، محور قرار دادن رعایت اصول اخلاقی همیشگی، برگزاری جشن‌های کاری متعدد، ایجاد حس مالکیت در میان کارکنان، تقویت حس مربیگری کارکنان، هویت‌بخشی به کارکنان و محصولات، استقبال از مخالفت‌های کارکنان و مشتریان، بالاتر بودن حقوق کارکنان نسبت به مدیران، بازخورد نشان‌دادن سریع و اجباری کردن انتقاد از مدیران، به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کنند. در بخش بیستم این مطلب به فرهنگ سازمانی در شرکت‌ بافر اشاره خواهد شد که فرهنگ سازمانی موفقی را از طریق پیاده‌سازی شفافیت واقعی در همه‌جا و برای همه‌کس شکل داده است.

شرکت بافر(Buffer) یک شرکت موفق در زمینه طراحی و تولید نرم‌افزار برای کامپیوتر و تلفن‌های همراه است که در پانزده کشور دنیا فعالیت می‌کند و بیش از ۷۳ هزار مشتری دائمی از میان شرکت‌های شناخته‌شده‌ای مانند مایکروسافت، هاکبری و شاپیفای برای خود دست و پا کرده است. اما آنچه فرهنگ سازمانی این شرکت را تا حد زیادی خاص و متمایز از سایر شرکت‌های مشابه کرده، وجود پررنگ و دائمی عنصر شفافیت در این شرکت است. در واقع در شرکت بافر، شفافیت و شفاف‌بودن با دیگران، مهم‌ترین اصلی است که باید در همه جا و در هر شرایطی رعایت شود و در اینجا هیچ‌چیز نباید پنهان بماند. این شفافیت هم نسبت به مشتریان شرکت وجود دارد و آنها در جریان تمام آنچه در شرکت روی داده - چه مثبت و چه منفی - قرار می‌گیرند و هم شفافیت بسیار زیادی بین مدیران شرکت و کارکنان به‌چشم می‌خورد. به‌عنوان مثال تمام کارکنان شرکت از میزان دریافتی و حقوق و پاداش مدیران ارشد و میانی آگاهی دارند و هیچ پنهان‌کاری در این میان وجود ندارد. حتی اگر یک یا چند نفر از کارکنان شرکت به هر دلیلی توانسته‌اند پاداش ویژه‌ای نصیب خود کنند، این موضوع به‌طور کامل به اطلاع تمام کارکنان شرکت می‌رسد. تمام این اطلاعات به همراه جزئیات بیشتر در مورد حقوق و مزایای پرداختی به مدیران و کارکنان بافر در وب‌سایت رسمی این شرکت درج می‌شود.  به‌طور کلی شفافیت برای تمام مدیران و کارکنان شرکت بافر به یک سبک زندگی و بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ کار در این شرکت تبدیل شده است و هر‌گونه تخطی از این اصل با شدیدترین واکنش از سوی کلیت شرکت مواجه می‌شود، به‌طوری که در بار اول یک تذکر جدی به پنهان‌ کاران داده می‌شود و در صورت تکرار هر نوع عدم‌رعایت اصل شفافیت توسط افراد متخلف، آنها در هر پست و مقامی که باشند باید شرکت را ترک کنند.

در شرکت بافر، شفافیت به‌عنوان ابزاری برای کمک به دیگران به‌ویژه مشتریان شرکت پذیرفته شده است و تبلور این تفکر را می‌توان در تمام محصولات و خدمات ارائه شده توسط بافر مشاهده کرد، به‌طوری که تمام محصولات این شرکت به‌صورت Open Source و همراه با کدهای دسترسی رایگان برای همه به فروش می‌رسند و به همین دلیل هم هست که شرکت بافر همان‌طور که در وب‌سایت رسمی شرکت نیز به طور خاص به آن اشاره شده، یکی از شفاف‌ترین شرکت‌ها در جهان است که در آنجا هیچ‌چیز از هیچ‌کس پنهان نگه داشته نمی‌شود.