Untitled-3

اگر بخواهیم با خبر خوب شروع کنیم، باید بگوییم در سال 2021 تعداد شرکت‌هایی که ادعا می‌کنند نوآوری جزو سه اولویت اول آنها است، 10 درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش سالانه را از زمانی که گروه مشاوره بوستون، رتبه‌بندی نوآوری در سال 2005 را شروع کرده، نشان می‌دهد.

اولویت داشتن خوب است، اما پایبندی به این اولویت‌بندی هم مهم است و فقط کمتر از نیمی از شرکت‌های مورد بررسی در گزارش گروه بوستون، گفته‌اند که منابع واقعی را به اولویت‌های خود اختصاص می‌دهند. همچنین یک شرکت فقط زمانی می‌تواند ارزش واقعی ایجاد کند که سیستم اصلی نوآوری آن، آماده باشد اولویت‌ها و تعهدات به آن را به نتیجه مثبت تبدیل کند.

موسسه BCG امسال یکسری سوالات را از شرکت‌ها پرسیده تا میزان آمادگی سیستم‌های نوآوری آنها را ارزیابی کند. بالاترین امتیاز شاخص «نوآوری تا اثربخشی» (i2i) گروه بوستون 100 بوده و فقط حدود یک‌چهارم نوآوران متعهد توانستند امتیاز 80 یا بیشتر کسب کنند. تحقیقات نشان می‌دهد تمرکز بر کمبودها در پنج حوزه آمادگی نوآوری تا اثربخشی، بیشترین بازدهی را خواهد داشت:

1- تعیین یک هدف بلندپروازانه واضح. برترین نوآوران اهداف بلندپروازانه همراستا با استراتژی شرکت و مطابق اهداف ارزش‌آفرینی خاص تعیین می‌کنند که الهام‌بخش تیم‌ها است تا روش‌های بهتری برای خدمات‌رسانی به مشتریان و جامعه ارائه کنند.

2- استقرار میدان‌های بازی درست. بهترین نوآوران درک عمیقی از تغییر اولویت‌های مشتری دارند و به‌طور خاص بر حوزه‌های محدودی از نوآوری که احتمال بردشان در آن زیاد است، متمرکز می‌شوند.

3- اولویت قرار دادن مدیریت عملکرد. نوآوران آماده، در تعیین اهداف میان مدت و اجرای آنها، شفافیت کامل دارند و شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) واضح آنها با مشوق‌هایی که پیشرفت پیش‌بینی‌پذیر و فزاینده‌ای را موجب می‌شوند، ارتباط کامل دارد که همه اینها در نهایت به نوآوری موفقیت‌آمیز منجر می‌شود.

4- اعمال مدیریت پروژه. تیم‌های دارای اختیار و چندوظیفه‌ای، با ادغام دیدگاه‌های خارج از سازمان، چشم‌انداز واضح از مزیت استراتژیک شرکت، و دانش فنی برای تحقق پیشنهادهای ارزشی جدید و جذاب، نوآوری را تسریع می‌کنند.

5- توسعه استعداد و فرهنگ. رهبران کسب‌وکار، فرهنگی را رواج می‌دهند که نقش‌های نوآوری در آن دارای اعتبار هستند و چالش‌هایی که برای وضعیت موجود ایجاد می‌شود، مورد استقبال قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که بهترین استعدادها، در برابر جاه‌طلبانه‌ترین چالش‌های نوآوری قرار می‌گیرند.

آمادگی بیشتر برای نوآوری، عامل ارزش‌آفرینی و البته انعطاف بیشتر است. اگر نگاهی به گزارش سالانه برترین‌های نوآوری BCG داشته باشیم، متوجه می‌شویم که 50 شرکت نوآور سال 2007- یعنی درست قبل از بحران مالی جهانی- بین سال‌های 2007 تا 2012 سالانه 4 درصد بازدهی بیشتر از متوسط بازار برای سهامداران داشتند. این داستان در دوران کرونا هم تکرار شده است. بررسی 50 شرکت برتر در دوران قبل از پاندمی، نشان می‌دهد عملکرد نوآوری شرکت‌ها در دوران کرونا، 17 واحد درصد رشد داشته است و حتی اگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژیک (اپل، گوگل، آمازون، فیس‌بوک و نتفلیکس) را کنار بگذاریم، باز هم عملکرد برترین شرکت‌های نوآور، از سال‌های قبل بهتر بوده است.