خوش‌بینی نسبت به آینده زنان در دنیای کسب‌وکار

 شما مسیر شغلی جذاب و متنوعی پیش از پیوستن به شرکت فرم‌‌تری (Form۳) داشته‌اید، می‌توانید شرحی از مشاغلتان را امروز ارائه دهید؟ مهم‌ترین دستاوردهایتان در این مسیر چه بوده‌اند؟

من فعالیت‌هایم در حوزه فناوری را با پیوستن به دولت فدرال استرالیا آغاز کردم. مسوولیت من هدایت تیمی از متخصصان فناوری و کامپیوتر بود که هدف مبارزه با پولشویی و کلاهبرداری در محیط سیاست‌زده استرالیا را داشتند. سال ۲۰۰۸ به هلند بازگشتم و در شرکت بین‌المللی ای‌سی‌آی مشغول به‌کار شدم که شرکتی غیرانتفاعی و متمرکز بر تامین نیازهای فناوری و تدوین استاندارد بود. این همکاری باعث شد تا ارتباطاتم با تیم‌های بین‌المللی از طریق کانال‌های مختلف افزایش یابد. در مدت ۱۳ سال فعالیتم در این شرکت، در حوزه‌های مختلف خدمات مشتریان، تجارت الکترونیک چند‌کاناله، موتورهای بانکداری و پرداخت‌های فرامرزی کسب تجربه کرده‌ام. برخی از مهم‌ترین دستاوردهایم همکاری و فراهم‌سازی شرایط فعالیت فرامرزی برای اکوسیستم‌های پرداخت و ممکن‌ساختن تراکنش‌های سریع و مقرون‌به‌صرفه برای مصرف‌کنندگان نهایی بوده است.

 می‌توانید اطلاعاتی درباره شغل جدید خود به عنوان مدیر واحد مشتریان در فرم‌تری به ما بدهید؟ چه مسوولیت‌هایی دارید؟

شغل جذابی دارم. ما به‌دنبال تغییر فضای پرداخت‌های الکترونیک، اتصال جهانی سیستم‌ها و فراهم ساختن امکان دسترسی مشتریانمان به بازارهای جدید هستیم. مسوولیت من اطمینان‌یافتن از توسعه مستمر در بازارهای جهان، پیشرفت استراتژی رشد و افزایش فروش و فعالیت‌های بازاریابی در سه‌حوزه‌ فعالیت شرکت است.

 نقش خود را در شرکتی که بر فناوری‌های آینده متمرکز شده است، چگونه می‌بینید؟ آیا اهداف خاصی در سر دارید؟

من نقش خود را برای تحقق اهداف جاه‌طلبانه شرکت بسیار مهم می‌دانم؛ البته نه فقط به عنوان یک رهبر سازمانی زن بلکه به‌دلیل اهمیت مشارکت در بازار به شیوه‌ای معنادار. هدف من این است که تمام افراد جهان، فارغ از محل زندگی‌شان در نظام مالی به‌حساب آیند و اکوسیستم‌های پرداخت الکترونیک، ستون‌فقرات این هدف است. هیچ‌چیز مانند فراگیری کووید-۱۹ ضرورت فعالیت‌های مالی سریع و غیرپولی را برای جامعه و کسب‌وکارها افزایش نداده است. هدف من آن است که بانک‌ها و موسسات مالی بتوانند به مشتریان خود دسترسی یافته، به آنها خدمات بدهند و حضورشان را مولفه‌ای کلیدی در فعالیت‌هایشان بدانند.

 چه چالش‌هایی در مسیر فعالیت شرکت برای شخص شما وجود دارد؟

بزرگ‌ترین چالش با رشد روزافزون کنونی، همگام ماندن با تقاضا و تامین منابع برای رشد مستمر در بازارها است. زمانی که با چنین سرعتی رشد می‌کنید، باید در تمام جنبه‌های اداره کسب‌وکارتان چابک‌تر باشید. از طریق روش‌های کاری انعطاف‌پذیر توانسته‌ایم بیش از دیگر رقبای خود مقیاس فعالیت‌هایمان را بالا ببریم. به طور شخصی‌ دغدغه افراد و همکارانم را دارم. می‌خواهم آنها را در رسیدن به بالاترین ظرفیت‌هایشان کمک کنم و بیشترین رضایت شغلی را برایشان به ارمغان بیاورم. باید به کاری که انجام می‌دهید عشق بورزید تا بتوانید رشد کنید. البته زمانی که چنین نگاهی به همکاران خود داشته باشید، شکل روابط کاری تغییر می‌کند و به‌جای مدیر، در نقش یک دوست یا مربی ظاهر می‌شوید. شما برای موفقیت افراد و فراهم ساختن زمینه‌های پیشرفتشان فعالیت می‌کنید و این موضوع باعث می‌شود که مقاومت‌ها و واکنش‌های منفی کاهش یابد. در نهایت، همکاران شما به لطف این رابطه دوستانه انگیزه و تلاش بیشتری از خود نشان می‌دهند و تلاش‌هایتان را با تعهد و انعطاف‌پذیری بیشتر جبران می‌کنند.

 کدام ویژگی آینده شما را به وجد می‌آورد؟

تغییر چشم‌انداز فناوری، شیوه پرداخت‌ها، بانکداری آزاد و خدمات ارزش‌افزوده جدید که به‌صورتی یکپارچه و منظم شده‌اند، شیوه کسب‌وکار را متحول می‌کند. به‌طور خلاصه، پرداخت‌ها نامرئی و شبیه یک تجربه شده‌اند. شیوه استفاده از خدمات شرکت تاکسیرانی اینترنتی اوبر را در نظر بگیرید. شما یک تاکسی درخواست می‌کنید، سوار می‌شوید، به راننده خود امتیاز می‌دهید، تصمیم می‌گیرید که قصد پرداخت انعام دارید یا خیر و در مقصد خود پیاده می‌شوید. نکته آن است که با شفافیت این شیوه پرداخت، از همان ابتدا می‌دانید که چه مقدار کرایه باید پرداخت کنید. در آینده همین موضوع را خریداران در سایر حوزه‌ها تجربه خواهند کرد. بسترهای جهانی مشابه این باید بتوانند تمام انواع پرداخت‌ها را با سرعت نور حمایت کنند؛ ما شرکتی هستیم که این تراکنش‌های سریع را امکان‌پذیر می‌سازیم. فناوری‌های جدید، از جمله محاسبات ابری امکان تحقق این اهداف را فراهم ساخته‌اند و به موجب آنها می‌توانیم رضایت و تجربیات خوشایند بهتری برای مشتریان و کسب‌وکارها فراهم سازیم.

 مانند بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، خدمات مالی هم در گذشته در سیطره مردها بوده است. به‌نظر شما، این حوزه درحال‌حاضر چقدر در مسیر تعادل و برابری جنسیتی پیش‌می‌رود؟ آیا خوش‌بین هستید؟

من مشتاق افزایش تنوع جمعیت‌شناختی کارکنان و مشارکت‌دادن همه آنها در فعالیت‌ها هستم. همچنین از اینکه دو زن دیگر به عنوان مدیر مالی و مدیر عملیات به هیات‌مدیره شرکت اضافه شده‌اند، به‌شدت خوشحالم. ما در فرم‌تری برای افزایش تنوع و مشارکت کارکنان و همچنین تعادل جنسیتی اهدافی جدی داریم. قرار است که این تعادل در سطوح مختلف شرکت حاصل شود اما همچنان کار زیادی باقی‌مانده است. با این حال، فکر می‌کنم که وضعیت حوزه خدمات مالی بسیار بهتر از یک دهه پیش است. پیشرفت‌هایی حاصل شده و قدم‌هایی برداشته شده است که می‌توانند دختران را برای تحصیل در مهندسی نرم‌افزار و حوزه‌های فناوری تشویق کنند. بنابراین، بله. من خوش‌بین هستم و نگرش کلی در شرکت ما همان چیزی است که تمام شرکت‌های خدمات مالی باید از آن استقبال کنند.

 مهم‌ترین چالش‌هایی که امروزه زنان شاغل در خدمات مالی با آنها مواجهند چیست؟ چه توصیه‌هایی برای آنها دارید؟

در دوران همکاری‌ام با دولت استرالیا در زمینه کلاهبرداری و امنیت سایبری، هدایت یک کارگروه تنوع‌بخشی و افزایش شمول کارکنان را بر عهده داشتم. در آن زمان متوجه شده بودیم که نه‌تنها زنان بلکه کارکنان جوان نیز نقشی کمرنگ در شرکت دارند. مباحثات و گفت‌وگوهایی را پیش بردیم تا در حوزه‌های مختلف منابع انسانی از جانشینی مدیران و اطمینان از دوام مهارت‌ها گرفته تا مدیریت دانش و استمرار خدمات به نتایج بهتری برسیم. به‌نظر من، چالش زنان در حوزه‌های اقتصادی تحت‌سیطره مردان، جانبداری‌ها و پیش‌داوری‌های ناخودآگاه است و باید به این مساله بپردازند. من متوجه شدم که بسیاری از زنان توانمند و باصلاحیت هم برای آگهی‌های شغلی ما درخواست نمی‌دادند. اقدام نکردن آنها باعث می‌شد که همچنان نابرابری جنسیتی ادامه یابد. پیشگام نشدن زنان را می‌توان تا حد زیادی ناشی از نگاه صفر و یک برخی از آنها دانست و تا حدی نیز ناشی از فقدان اعتماد‌به‌نفس یا ترس آنها است. به تازگی مقاله‌ای در وب‌سایت مدیریتی دانشگاه هاروارد مطالعه کردم که آمارهایی باورنکردنی ارائه می‌کرد: زنان فقط در صورتی برای یک شغل درخواست می‌دهند که انطباق ۱۰۰ درصدی با معیارهای لازم داشته باشند اما مردان حتی در صورتی‌که ۶۰ درصد صلاحیت داشته باشند، پیش‌قدم می‌شوند. در نهایت، بحث اعتماد‌به‌نفس و فروریختن موانع نامرئی است که برای خود ایجاد کرده‌ایم. باید برای خروج از منطقه امن، شجاعت داشت و مصمم به موفقیت بود.

 برای یک رهبر سازمانی چه ویژگی‌هایی بیشترین اهمیت را دارد؟

زمانی‌که جوان‌تر بودم، قاب عکسی از یک مرغ دریایی سنگین‌وزن و درحال پرواز در اتاق کارم نصب بود. زیر آن نوشته شده بود: «نگرش شما است که بر اوج‌گیری‌تان اثر می‌گذارد؛ نه استعداد و شرایط ذاتی.» این جمله امروز هم درست به‌نظر می‌رسد. رهبران سازمانی بزرگ نگرش درستی دارند، مصمم هستند، با پیشگام شدن راه را به دیگران نشان می‌دهند و جسارت و قدرت انتقال پیام خود را دارند. اگر قدرت داستان‌گویی هم داشته باشند، مزیتی دیگر است که می‌تواند به شما برای همراه شدن با آنها الهام ببخشد.

 به‌نظر شما لازم است که در یک حوزه اقتصادی، یک زن الگو داشته باشید؟ آیا خودتان الگویی برای دیگران هستید؟

به‌نظر من، زنان می‌توانند مشوق و الهام‌بخش یکدیگر باشند و خوشحالم که گروه‌های حمایت و تشویق فراوانی وجود دارند. هیچ‌گاه تعداد سازمان‌ها و گروه‌های مشوق زنان به اندازه امروز نبوده است. حضور آنها به مانع‌زدایی و قادرسازی زنان به توانمندسازی خود کمک می‌کند. قطعا من هم خودم را به عنوان یک رهبر سازمانی توانمندساز و الهام‌بخش برای افراد مشتاق رشد می‌شناسم.

 در پایان، پیامی برای افزایش انگیزه رهبران سازمانی آینده دارید؟

خودتان باشید، به یادگیری و توسعه مهارت‌هایتان ادامه دهید، جسارت حرکت و شروع دگردیسی خود را داشته باشید. قدرت از درون شما نشأت می‌گیرد و می‌توانید هر کاری که مصمم به آن هستید، انجام دهید. گاهی فقط باید با ناراحتی‌ها راحت بود. فقط به‌یاد داشته باشید که تصویری از موفقیت به همراه برنامه‌ای برای رسیدن به آن داشته باشید و در این مسیر هیچ‌گاه تسلیم نشوید.