علی پایانی: چگونه در صنعت خود پیشگام شویم؟

گرچه او با کوله‌باری از تجربه در زمینه کسب‌وکار و تکنولوژی وارد آمریکا شد اما در آنجا، نه ارتباطاتی داشت، نه راهنمایی و نه درآمدی که بتواند کسب‌وکارش را ساپورت مالی کند. با این وجود‌ LookinLA در عرض ۶ماه توانست به درآمد ۶رقمی برسد و حالا از نظر سرعت رشد، یکی از بهترین‌ها در لس‌آنجلس است. ژانویه امسال، این شرکت اعلام کرد  با وجود بحران کرونا، بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته و در سال ۲۰۲۰، ۱۰۰ درصد مشتریان خود را حفظ کرده است. از جمله خدمات اصلی این شرکت، ارائه استراتژی‌های بازاریابی و برنامه‌ریزی‌های داده‌محور است که شامل تحلیل‌های رقابتی، آنالیز شکاف، ترندها، تحولات و توسعه محتوا می‌شوند، به‌همراه جدول زمانی اجرا و برنامه عملیاتی. طی دوران کرونا که چالش‌های فراوانی به همراه داشته، بسیاری از کسب‌وکارها در سراسر ایالات‌متحده و جهان‌ به ناچار استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر دادند.  قرنطینه در اوایل شیوع بیماری، باعث تغییر در رفتار مشتری‌ها شد که علاوه‌بر چالش‌ها، فرصت‌های بی‌نظیری نیز برای کسب‌وکارها به‌ارمغان آورد؛ فرصت‌هایی جدید برای دسترسی به مشتری‌ها. گرچه بازار در این دوران، نوسان‌های بسیاری داشته، اما LookinLA توانسته با حفظ انعطاف‌پذیری و طراحی استراتژی جامع بازاریابی متناسب با هر مشتری، به رشد آنها کمک کند. هدف این شرکت، توانمندسازی کسب‌وکارها و رهبران حوزه تکنولوژی است که با اعتماد‌به‌نفس، ایده‌های جسورانه خود را به‌اجرا درآورند. این، لازمه موفقیت در این دوران است؛ دوران تحولات بی‌سابقه.

علی که حالا یک منتور شناخته‌شده و مجری پادکست خودش است، در مصاحبه اخیرش با وب‌سایت Ideamensch، از تجربیاتش گفته:

 ایده LookinLA از کجا به ذهنت رسید؟

شرکت ما سال ۲۰۱۷ فعالیت خود را آغاز کرد. ماموریت ما این بود که با استفاده از استراتژی‌های بازاریابی داده‌محور، به طیف گسترده‌ای از شرکت‌ها کمک کنیم تا در حوزه خود، پیشگام شوند. همزمان با پیشرفت عرصه دیجیتال، این استراتژی‌ها نیز تکامل می‌یابند. ابتدا تمرکز ما‌ شرکت‌های مستقر در لس‌آنجلس بود. عملا از شرکتی به شرکت دیگر می‌رفتیم تا کار جدید بگیریم. 

 چطور به ایده‌ها جامه‌عمل می‌پوشانی؟

من همیشه به دنبال فرصت‌های جدید و یادگیری استراتژی‌های جدید هستم تا کمک کنم تیمم در مسیر نوآوری قرار بگیرد و بر چالش‌ها غلبه کند. به‌عنوان یک شرکت، استراتژی ما، برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو است، یعنی برنامه‌ریزی برای کمپین‌ها با تمرکز بر ۶ تا ۹ ماه آینده.

 کدام ترند تو را هیجان‌زده می‌کند؟

ما انتظار داریم که (در آینده)، خیلی از شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های سربار، به‌جای تیم‌های داخلی، با شرکت‌های دیجیتال خارجی کار کنند‌ و این مبالغ، صرف طرح‌ها و برنامه‌های بازاریابی دیجیتال شود. مشتریان حالا بیش از پیش با محتوای ویدئویی ارتباط برقرار می‌کنند و شرکت‌ها از تکنولوژی‌هایی مثل واقعیت مجازی (VR) در بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند که این، بی‌نهایت فرصت ایجاد می‌کند.

 کدام یک از عادت‌هایت، باعث شده بازدهی بیشتری داشته باشی؟

به نظرم «نظم» کلید موفقیت است، چون هر‌کدام از ما برای رسیدن به اهدافمان مجبوریم یکسری چیزها را فدا کنیم، چه در زندگی شخصی و چه در کسب‌وکار. این انگیزه است که خلاقیت ما را شکوفا می‌کند اما نظم است که ما را روی دستیابی به اهداف، متمرکز نگه می‌دارد.

 چه نکته‌ای هست که به نظرت درست است اما هیچ‌کس با تو موافق نیست؟

اینکه هیچ اشکالی ندارد به مشتری «نه» بگوییم. ما به‌عنوان یک شرکت، به مشتری‌ها نه می‌گوییم. به‌عنوان بازاریاب، می‌دانیم که ارتباط، همه‌چیز است. یک سوء‌تفاهم یا غفلت از یک ایمیل می‌تواند باعث هدر رفتن وقت یا از دست رفتن یک فرصت شود. برای تیم ما، رشد حرفه‌ای خیلی خیلی مهم است، بر‌خلاف تیم‌های بازاریابی داخلی که معمولا دغدغه‌شان، متقاعد کردن مدیر ارشد یا گرفتن تایید اوست. اگر مشتری ما، یک استراتژی یا ایده آسیب‌زا پیشنهاد کند، ما انجامش نمی‌دهیم و به‌جایش، یک راه‌حل جایگزین ارائه می‌دهیم.

 به‌عنوان یک کارآفرین، چه کاری را بارها انجام می‌دهی و به بقیه هم پیشنهادش می‌کنی؟

یکی از فعالیت‌های لذت‌بخش به‌عنوان کارآفرین، این است که با تیمم، سخت کار می‌کنیم تا برای شرکت خودمان و طیف وسیعی از مشتریان، استراتژی‌های موفق طراحی کنیم. همواره به‌دنبال کشف فرصت‌های جدید هستم و استراتژی‌های جدید یاد می‌گیرم که کمک می‌کند تیمم را در مسیر نوآوری، هدایت کنم و بر چالش‌ها غلبه کنم. از منطقه امنم بیرون می‌آیم. ایده‌های جدید پیدا می‌کنم. پذیرای تغییرات هستم. خیلی مهم است که در صورت لزوم، فرز و چابک باشی و مسیرت را عوض کنی و اگر لازم شد، ایده‌هایت را اصلاح کنی یا تغییر دهی.

 چه استراتژی‌ای به تو در رشد کسب‌وکارت کمک کرد؟

واکنش استراتژیک شرکت ما، یکی از دلایل اصلی موفقیتمان در دوران کرونا بوده است. تیم ما از ۱۵ ابزار تحقیقاتی برای درک بهتر رفتارهای مشتری استفاده می‌کند تا خدمات بهتر ارائه کند و گفت‌وگوها را افزایش دهد. این تیم، وضعیت رقابتی مشتریان را زیر نظر دارد و به هر کدام، متناسب با نیازشان خدمات می‌دهد. برای هر مشتری، استراتژی خاص خودش را طراحی می‌کنیم تا کسب‌وکارشان را توسعه دهند.

 به‌عنوان یک کارآفرین، آیا پیش‌آمده که شکست بخوری؟ چطور بر آن غلبه کردی؟

اوایل راه‌اندازی شرکت، فهمیدم که شرکت‌های بازاریابی کوچک، معمولا در همان سال اول ورشکست می‌شوند چون دنبال مشتری‌های اشتباه می‌روند و خدمات محدود و بی‌کیفیت و ارزان ارائه می‌کنند. آنجا بود که فهمیدم به این موارد نیاز دارم: یک استراتژی مناسب، خدمات با‌ کیفیت خیلی بالا (چون رقابت شدید بود) و طراحی استراتژی برای مشتری‌ها، نه فقط ارائه خدمات معمول بازاریابی، بلکه چیزی فراتر از تئوری بازاریابی.