انتخاب درست برای ایمنی بیشتر

 کارفرمایان با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند که آیا نیاز دارند کارگران خود را در برابر کووید-۱۹و نیز سایر بیماری‌های عفونی واکسینه کنند یا خیر. مرکز متدیست هوستون طی اطلاعیه‌ای دستور داد در ۳۱ مارس ۲۰۲۱، همه ۲۶هزار کارمند خود را، به استثنای برخی موارد، واکسینه کنند که این تصمیم باعث شد آنها اولین سیستم بیمارستانی ایالات‌متحده باشند که برای انجام این کار ابلاغیه داده است. قبل از این ابلاغیه، ۸۴درصد از کارمندان متدیست در برابر کووید-۱۹واکسینه شده بودند. پس از اجرایی شدن این دستور بدون آنکه دلیلی برای بهانه وجود داشته باشد، آنها به ۱۰۰ درصد برنامه خود رسیدند. در کل ۲۸۵ کارمند، ۱۰۸  کارمند طب خصوصی که گواهی معافیت دریافت کرده بودند و ۳۳۲ نفر که فرض می‌کنیم به تعویق افتاده‌اند (تقریبا ۲ درصد) از این طرح جا ماندند. طبق گزارش متدیست پس از وضع این سیاست، ۱۱۷ کارمند از ما شکایت و ادعا کردند ما به ایمن‌سازی به عنوان پیش‌نیاز اشتغال نیازی نداریم. اما یک قاضی فدرال خلاصه دادخواهی را نپذیرفت. او استدلال‌های آزمایشگاهی بودن واکسن‌ها و آسیب رساندن آنها را رد کرد و گفت: «این یک انتخاب است که باعث می‌شود کارکنان، بیماران و خانواده‌های آنها ایمن‌تر باشند.» با توجه به اینکه سیاست ما در این آزمون قانونی پابرجاست، معتقدیم سایر کارفرمایان می‌توانند از فرآیند ما برای تهیه سیاست واکسیناسیون خود استفاده کنند که شامل هفت مرحله است:

۱- یک چارچوب و سلسله مراتب اخلاقی ایجاد کنید.

 ما ضمن اتخاذ سیاست‌های خود، «هرمی از مسوولیت» را تعریف کردیم که بیماران و خانواده‌های آنها در راس بودند و به‌دنبال آن کارمندان و جامعه هوستون مبنا را تشکیل می‌دادند. این چارچوب از طریق بررسی علمی و اخلاقی از تحقیقات واکسن کووید-۱۹، مسوولیت نهادی ما را تحت دستورالعمل‌های نیکوکاری (یک روش فقط باید با هدف انجام کار خوب برای بیمار انجام شود) و عدم سوءظن (یک روش نباید به بیمار یا دیگران در جامعه آسیب برساند)، توسعه داده شد. در توسعه سیاست واکسیناسیون، این مفاهیم را برای اولویت قرار دادن سلامتی و ایمنی همه افراد تحت مسوولیت خود، با تمرکز بر جلوگیری از آسیب‌های قابل پیشگیری به‌کار بردیم. با این رویکرد گسترده دریافتیم بیمارانی که به متدیست مراجعه می‌کنند انتظار دارند از یک محیط امن برای مراقبت‌های پزشکی برخوردار باشند. به‌طور مشابه، کارمندان هم شایسته محل کاری هستند که به‌طور فعال از آسیب‌ها و مشکلاتی که ممکن است برای کارمندان ایجاد شود، پیشگیری می‌کند. ما همچنین نحوه دستور واکسیناسیون برای کارکنان خود را و اینکه قابلیت دسترسی واکسن برای جامعه هوستون را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد ارزیابی کردیم. متدیست به‌عنوان مرکز تزریق واکسن کووید-۱۹ ایالت تگزاس تعیین شده است. این وضعیت به ما امکان دسترسی به حجم وسیعی از واکسن‌ها را می‌دهد، اما از طرفی مسوولیت اطمینان از توزیع عادلانه واکسن‌ها در سراسر جامعه را به ما واگذار می‌کند. عدالت توزیعی تاکید می‌کند دستور واکسیناسیون برای یک بخش یا سازمان تا زمانی نباید اجرا شود که کمبود واکسن برای جامعه ایجاد نکند. بنابراین، از نظر اخلاقی متدیست نمی‌توانست دستور واکسن را برای کارمندان تا زمانی که عرضه واکسن بتواند این تقاضا را برآورده کند بدهد. سرانجام، بررسی کردیم که دستور واکسیناسیون عمومی برای کارکنانمان می‌تواند چه مزایا یا معایبی برای کل جامعه داشته باشد و چه عواملی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در ساختاری که نیکوکاری و عدم سوءنیت را در اولویت خود قرار می‌دهد حق استقلال فردی در صورتی پایان می‌یابد که اقدامات وی به دیگران آسیب برساند. با توجه به آنکه مرگ ناشی از کووید-۱۹، یک آسیب جبران‌ناپذیر است و به حداقل رساندن عفونت‌های بیمارستانی ۴۸ ساعت پس از بستری شدن در بیمارستان، سه روز پس از مرخص شدن یا ۳۰ روز پس از عمل جراحی وظایفی بسیار مهم و یک مسوولیت مهم انسانی و سازمانی است ما تصمیم قطعی خود را گرفتیم. با ارزیابی سیاست‌های بالقوه واکسیناسیون تحت این چارچوب، متدیست تعیین کرد که دستور واکسیناسیون بهترین راه برای اطمینان از این است که کارمندان ما به بیماران، سایر کارمندان یا جامعه هوستون آسیب نمی‌رسانند. در ایجاد این سیاست، احترام به رازداری کارکنان و اصل تناسب (اقدامی نباید شدیدتر از حد ضروری باشد) بیشتر موردتوجه قرار گرفت.

۲- تجزیه و تحلیل ریسک- سود مطابق با استانداردهای حرفه‌ای انجام دهید.

اولین قدم انجام تجزیه و تحلیل ریسک- سود، واکسیناسیون در مقابل عدم واکسیناسیون است. از نظر انتقادی، این تجزیه و تحلیل باید توسط متخصصان موضوع موردنظر انجام شود که بتوانند وضعیت را به‌طور دقیق ارزیابی کنند. تجزیه و تحلیل ریسک- سود ما یک سوال را مطرح کرد: آیا واکسن‌های موجود بیش از آنکه خطر واکنش‌های جانبی شدید را افزایش دهند، خطر آسیب به عفونت کووید-۱۹ را کاهش می‌دهند؟ در این زمینه واکسن‌های تایید شده تحت مجوز استفاده اضطراری سازمان غذا و داروی آمریکا بسیار موثر بودند. واکسن‌های فایزر/  بایونتک، مدرنا و جانسون/  جانسون به ترتیب ۹۵درصد، ۹۴درصد و ۷۲درصد در جلوگیری از مبتلا شدن به کووید-۱۹ موثر هستند و بستری‌ها و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ را تقریبا به صفر می‌رسانند. این واکسن‌های شناخته شده کارآیی خودشان را در برابر نوع انگلیسی (آلفا، یا B.۱.۱۷)، آفریقای جنوبی (Beta یا B.۱.۳۵۱)، برزیلی (گاما، یا P.۱)، کالیفرنیایی (B۱.۴۲۷ و B۱.۴۲۹) و انواع دیگر نشان داده‌اند. فراتر از اثربخشی مشخص‌شده، این واکسن‌ها به‌طور باورنکردنی بی‌خطر هستند. بیش‌ از ۱/ ۲میلیارد دز در سراسر جهان تحت نظارت جدی محققان، دولت‌ها و سازمان‌های ناظر تجویز شده است. مطالعه‌ای که در دنیای واقعی روی ۶۲۷هزار و ۳۸۳ فرد کاملا واکسینه‌شده انجام شد، میزان عوارض جانبی آن را حتی کمتر از آزمایش‌های بالینی قبلی گزارش کرده است، از هر چهار نفر کمتر از یک نفر علائمی مانند سردرد، تب و خستگی را تجربه کرده‌اند، عوارض جانبی جدی و مواردی که باعث بستری شدن یا طولانی شدن بستری در بیمارستان یا منجر به ناتوانی مداوم یا مرگ شود نادر بوده است. در مقابل، طبق آمار رسمی سازمان بهداشت جهانی کووید-۱۹ تاکنون بیش از ۹/ ۳ میلیون نفر را کشته است (برآوردها بسیار بیشتر از آن است). به‌علاوه،حدود یک‌سوم بیماران کووید-۱۹ پس از ابتلا، بیماری و مشکلات بهداشتی قابل‌توجهی شامل اثرات قلبی عروقی، ریوی، کلیوی، پوستی، عصبی و خود‌ایمنی را تجربه می‌کنند.  با واکسیناسیون عمومی احتمال کمتری وجود دارد که اعضای یک نیروی کار واکسینه‌شده مشتریان خود را آلوده کنند و به این ترتیب سبب کاهش آسیب اجتماعی در جامعه می‌شود. یادآوری تلخ این بحران، آسایشگاهی در کنتاکی است که در آن کارمندی که واکسینه نشده بود باعث شیوع بیماری به ۲۰ کارمند و ۲۶ تن از ساکنان شد و دو نفر نیز جان خودشان را از دست دادند. هم کارمند و هم سازمان مسوول این خسارات جانی و صدمات جبران‌ناپذیر آن برای این جامعه هستند. هنگام در نظر گرفتن دستورات واکسیناسیون، یادآوری خطر بالقوه‌ای که احتمالا توسط کارمندانی که واکسینه نشده‌اند ایجاد می‌شود بسیار حیاتی است.

۳- اطمینان حاصل کنید سیاست‌های معافیت عقیدتی و پزشکی با توصیه‌های سلامت عمومی و قوانین ایالتی و محلی سازگار هستند.

در متدیست،کمیته چند‌رشته‌ای که درخواست‌های مربوط به معافیت و تعویق واکسیناسیون کووید-۱۹ را بررسی می‌کند، همان کمیته‌ای است که سالانه درخواست‌های معافیت از حکم واکسیناسیون آنفلوآنزا را بررسی می‌کند. دستور واکسیناسیون ما شامل سیاست‌های اندیشمندانه است که کارکنان و گواهینامه کارمندان را با شرایط پزشکی تطبیق می‌داد یا کسانی را که اعتقاداتی مغایر با واکسیناسیون دارند، حفظ می‌کرد.

علاوه بر این، نظر به اینکه «حاملگی» یک معیار برای قرار نگرفتن افراد در جامعه آماری آزمایش‌های اولیه واکسیناسیون بود، زنان باردار از واکسیناسیون معاف شدند. البته اطلاعات جمع‌آوری شده از مجوز استفاده اضطراری واکسن کووید-۱۹ نشان می‌دهد این واکسن در زنان باردار هم بی‌خطر است وکالج متخصص زنان و زایمان آمریکا این واکسن را برای زنان باردار توصیه می‌کند. براساس این نظرات تخصصی و به این دلیل که زنان باردار به احتمال زیاد مبتلا به بیماری‌های شدید می‌شوند، ما زنان باردار را تشویق می‌کنیم که واکسینه شوند. همچنین مهم است که سیاست‌های واکسیناسیون همسو با قوانین ایالتی و محلی باشد. به‌عنوان مثال، تگزاس، کارفرمایان را ملزم به اعطای معافیت به‌دلایل شرعی و پزشکی می‌کند. اما برای اطمینان از ایمنی همه افراد در بیمارستان ما، افرادی که معافیت‌های دائمی یا موقت دارند، باید هر دو هفته یک‌بار آزمایش کووید-۱۹ را انجام دهند و از محافظ صورت و همچنین انواع ماسک‌های صورت (به عنوان مثال N۹۵‌ها و ماسک‌های جراحی) استفاده کنند که همه پرسنل در بیمارستان ملزم به استفاده از آنها هستند.

۴- ارائه یک کمپین آموزشی قوی

در سراسر سازمان خود افراد را در مورد خطر و فواید واکسیناسیون در مقابل عدم‌واکسیناسیون آموزش دهید. فرآیندی را که برای ایجاد سیاست خود به‌کار گرفته‌اید شفاف توضیح دهید. برای شنیدن نگرانی‌های کارکنانی که در واکسیناسیون مردد هستند، تلاش بیشتری به خرج دهید و نگرانی‌های آنها را برطرف کنید. چون آموزش مزایای چندبرابری نسبت به اجبار دارد. متدیست یک کمپین پیام‌رسان هدفمند را توسعه داد که متشکل از ایمیل‌ها و سالن‌های باز در سراسر شهر بود و از طریق آنها متخصصان موضوع تجزیه و تحلیل ریسک- سود را برای کارگران توضیح دادند. ما مطمئن شدیم بسترهایی وجود دارد که هر کسی می‌تواند سوال کند. علاوه بر این از طریق شبکه‌های اجتماعی و کانال‌های ارتباطی دیجیتال امکان گفت‌‌وگوی آزاد بین رهبران سازمانی و کارمندان مهیا شد. اطمینان یافتیم که این بسترها برای افرادی که در شیفت‌های مختلف کار می‌کنند و دارای دانش مختلفی در مورد واکسن‌ها یا واکسیناسیون هستند، قابل دسترس است. بنابراین ما اطلاعات را به چند زبان در اختیار آنها قرار دادیم.

۵- مقابله با اطلاعات نادرست

در خلال همه‌گیری متدیست تلاش کرد با اطلاعات غلط مقابله کند. ما در تالارهای شهر و ایمیل‌ها، به‌طور مداوم اطلاعات علمی به روز شده را به اشتراک می‌گذاشتیم و اطلاعات نادرست را شناسایی و اصلاح می‌کردیم. بازخوردها نشان داد که کارمندان از این ارتباط شفاف بسیار استقبال می‌کنند.

۶- سرمشق دیگران شوید.

قبل از اینکه از کارکنان غیر‌مدیریتی بخواهید با این دستور موافقت کنند، برای آنها بسیار مهم است که ببینند مدیران با این سیاست موافق هستند. در متدیست، ضرب‌الاجل برای مدیران اجرایی و سایر مدیران برای واکسینه کردن کامل تقریبا دو ماه قبل از پایان مهلت قانونی برای همه کارگران بود.

۷- میزان واکسیناسیون را رصد کنید.

با اندازه‌گیری میزان واکسن در طول زمان و به اشتراک‌گذاری تاثیر سیاست‌های واکسیناسیون، می‌توانید نشان دهید که این سیاست به‌طور عادلانه‌ای اعمال شده و یک اولویت نهادی محسوب می‌شود. کارکنان مراقبت‌های بهداشتی وقتی مشاهده کنند دیگران از سیاست‌های نهادی پیروی کرده و به‌طور داوطلبانه واکسن را دریافت کرده‌اند، از سیاست‌های واکسن پیروی می‌کنند. تجربه قبلی ما در زمینه واکسیناسیون این مساله را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۰۹، ما دستور سالانه واکسیناسیون آنفلوآنزا را شروع کردیم که این فرآیند را دنبال می‌کرد. تمام کارکنان ما با آن موافق بوده و تاثیر معکوسی بر نگرش‌ها نداشته است، نمرات تعامل کارکنان برای آن سال‌ها بیش از ۹۷ درصد باقی مانده ‌است. برای برخی ممکن است سوال باشد که آیا سیاست اجباری واکسیناسیون ما باعث فشار روانی بیش از حد برای کارکنان بوده است یا خیر. از دیدگاه ما مهم‌ترین اولویت باید ایمن نگه داشتن کارمندان، مشتریان و جامعه ما باشد. سازمان‌ها باید تلاش کنند هر گونه آسیب قابل پیشگیری را که شامل جلوگیری از انتقال بیماری‌های عفونی و کشنده است، از بین ببرند. در متدیست، اگر ما برای این اهداف تلاش نمی‌کردیم، به ارزش‌های سازمانی‌مان همچون، یکپارچگی، دلسوزی، احترام، مسوولیت‌پذیری و برتری پایبند نبودیم. ما امیدواریم بسیاری از سازمان‌های دیگر نیز ارزش‌هایشان را کاملا منطبق با دستور واکسیناسیون عمومی می‌دانند.