از سویی دیگر، امروزه و در دوران اینترنت‌جهانی، مدیریت منابع انسانی به‌منظور کاهش احتمال استخدام افراد ضعیف با مشکلات گوناگونی همانند اتصال به شبکه، غربالگری و تایید رزومه متقاضیان و بررسی سوابق روبه‌رو است. استفاده از بلاک‌چین در سده بیست و یکم نمونه‌ای از تخصص و فناوری بین‌المللی است که توانایی نوآوری و توسعه بهره‌‌وری نیروی کار را افزایش خواهد داد. کسب اطمینان درباره اعتبار مدارک متقاضیان همکاری، با استفاده از بلاک‌چین می‌تواند هزینه‌ها و تاخیر‌ها را کاهش و اعتماد به جذب نیروی انسانی از طریق اتوماسیون را افزایش دهد. هزینه استخدام بد، سبب کاهش بهره‌وری، تداخل در تعادل فرهنگی، خدشه‌دار شدن شهرت و تاثیر مالی بر سازمان می‌شود. بررسی سوابق شیوه‌ای عمومی است که بررسی تحصیلات و آموزش شغلی، سابقه شغلی، اعتبار، عدم سوءپیشینه، سلامت و ... را در‌بر می‌گیرد. استفاده از فناوری بلاک‌چین در مدیریت منابع انسانی نیز ممکن است ابزاری لازم برای سرعت بخشیدن به زمان تایید اعتبار و استفاده مطلوب از منابع و اطلاعات شغلی باشد. به‌طور کلی، با توجه به اینکه به همراه جهانی‌شدن، نقش مدیریت منابع انسانی نیز پیوسته افزایش یافته و همواره سبب تغییر شرایط شرکت‌ها، ساختار سازمانی و نوآوری در فرهنگ و فناوری می‌شود، کارهای زیادی در حوزه منابع انسانی برای بلاک‌چین وجود دارد.  براساس یکی از پژوهش‌های انجام شده، فناوری بلاک‌چین می‌تواند در چهار حوزه راستی‌آزمایی اعتبار، پرداخت دستمزد به کارکنان، پلت‌فرم‌های تطابق با کار و مدیریت هویت به مدیریت منابع انسانی کمک کند. بلاک‌چین یکی از فناوری‌های امن است که ضمن ایجاد پلت‌فرمی برای ساده‌سازی رویه‌های کاری، فرصت بیشتری برای رسیدگی به مسائل ارتباط با ذی‌نفعان را برای منابع انسانی فراهم می‌سازد و می‌تواند خطرات احتمالی و روش‌های ناکارآمد مربوط به فعالیت‌هایی که نیاز به‌منابعی مانند نیروی انسانی، وقت و پول دارند را تشخیص دهد.

کاربرد فناوری بلاک‌چین در جذب و جامعه‌پذیری: چرخه جذب و تامین نیروی انسانی مراحلی مانند ایجاد ارتباط، غربال‌گری، مصاحبه، آماده‌سازی مدارک و بررسی پیشینه و جامعه‌پذیری را شامل می‌شود که زمان، هزینه و نیروی انسانی زیادی را برای بررسی و کارهای اداری صرف می‌کند. یکی از چالش‌های اصلی این چرخه، تضمین صحت و قابل‌اطمینان‌بودن اطلاعاتی است که توسط کارجویان ارائه می‌شود.  استخدام‌کنندگان معمولا به مستنداتی مانند رزومه و مدارک پشتیبان آن مانند گواهی‌نامه، معرفی‌نامه‌های شغلی، سوابق دستمزد و بیمه که توسط کارجویان ارائه می‌شود اتکا می‌کنند. راستی‌آزمایی مدارک معمولا توسط بخش امور اداری حوزه منابع انسانی یا با تحقیق از اشخاص ثالث انجام می‌شود. فناوری بلاک‌چین به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا صحت این موارد را بررسی کنند.

حریم خصوصی و امنیت داده‌ها: یکی دیگر از موضوعات مهم مربوط به فناوری بلاک‌چین، دشواری بررسی سوابق دیجیتال است. علاوه بر این ممکن است که به‌دلیل قوانین برخی از کشورها، استفاده از بلاک‌چین، همه‌جا به راحتی میسر نباشد. در مطالعاتی که روی حدود ۵‌هزار رزومه موجود در کانال‌های فضای مجازی انجام شد، در ۸۰ درصد از رزومه‌ها مغایرت مشاهده شد، ۵۷ درصد از سوابق آموزشی قابل‌اعتماد برخوردار نبودند و ۱۲ درصدشان جعلی بود.

بهره‌گیری از فناوری بلاک‌چین در موسسات آموزش عالی می‌تواند در بررسی مهارت‌های حاصل از تحصیلات به مسوولان استخدام کمک کند. همچنین از این فناوری می‌توان برای غربالگری کارجویان و رتبه‌بندی آنها استفاده کرد. فناوری بلاک‌چین می‌تواند در کنار ارتقای شغل و شاغل، فوایدی چون صرفه‌جویی در زمان تلاش و هزینه و افزایش سرعت فرآیند جذب را برای مسوولان استخدام به همراه داشته باشد و پیشگیری از تقلب امنیت سایبری و حفظ اطلاعات را بهبود دهد. به‌دلیل مشکلات عمومی یا محدودیت‌های قانونی، مسوولان استخدام در بررسی رزومه کارجویان با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند. به این دلیل استفاده از کمک اشخاص ثالث روشی رایج برای بررسی سوابق کار‌جویان است که باید با مجوز کارجویان انجام شود. در این حوزه، بلاک‌چین فرصتی برای اشخاص ثالث مانند کارفرمایان فراهم می‌سازد که به‌طور مستقل و خصوصی سوابق مشترک را تایید می‌کنند. مسوولان جذب و استخدام می‌توانند برای تایید سابقه کارجویان در تاریخ تحصیل و کار به داده‌های مربوط به آنها دسترسی داشته باشند.

مدیریت سوابق کارکنان:کارشناسان منابع انسانی برای ایجاد و به‌روزآوری سوابق کارکنان و ثبت اطلاعات، مواردی چون ایجاد پرونده و خاتمه آن، سوابق آموزش و بررسی عملکرد، زمانی را در سیستم اطلاعات مدیریت منابع انسانی صرف می‌کنند. آنها می‌توانند داده‌های مربوط به کارجویان را با استفاده از فناوری بلاک‌چین بررسی کنند و اطلاعات مربوط به همکاران جدید را به مستندات آن اضافه کنند. استفاده از این فناوری می‌تواند با جلوگیری از تکرار ورود اطلاعات و انجام برخی از فرآیندهای اداری و کمک به مدیریت سبب صرفه‌جویی در وقت شود.

روندها و پیامدهای آتی بلاک‌چین: براساس روال رایج، حوزه منابع انسانی مسوولیت مدیریت خاتمه خدمت کارکنان مانند انجام مصاحبه خروج و به‌روزرسانی سوابق شغلی را برعهده دارد. با کمک فناوری بلاک‌چین می‌توان مستندات استخدامی را به‌گونه‌ای ثبت کرد که برای متخصصان جذب منابع انسانی و خود افراد در دسترس باشند و این ذی‌نفعان برای بررسی منابع موردنیاز به صرف وقت‌اضافه نیاز نداشته باشند. بررسی مطالعاتی که درباره این موضوعات انجام شده، موید این است که به‌کارگیری فناوری بلاک‌چین برای بررسی سوابق کاری و پیشگیری از جعل مدارک در حوزه جذب و خاتمه خدمت کارکنان به سود مدیریت منابع انسانی است. بلاک‌چین شرکت را به سازمانی ساختار‌یافته و با مدیریت بهتر تبدیل می‌کند و به‌کار‌گیری آن برای جست‌وجو، در مقایسه با جست وجوی اینترنت برای دستیابی به اطلاعاتی مانند داده‌های مربوط به حقوق و دستمزد و جذب و گزینش کارآمد‌تر و سریع‌تر خواهد بود. توسعه بلاک‌چین، اپلیکیشنی با کاربرد آنی است که با تایید به‌روزرسانی پویا و یادگیری سیستم دنبال می‌شود، بنابراین تحقیقات آینده باید از طریق مطالعاتی درباره چالش‌های فنی و رمزنگاری و تمرکز بیشتر بر طراحی بازار، اعتماد و حریم خصوصی و پذیرش موارد پذیرش‌ناپذیر فناوری انجام شوند.