بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، ۹۳ درصد از کارآفرینان جوان، نیاز به تعامل با منتور آگاه به نوع کسب‌وکار خود را احساس می‌کنند. همچنین ۸۰ درصد از کسب‌وکار‌هایی که صاحبان آنها از راهنمایی‌های منتورها استفاده کرده‌اند، موفقیت‌های بلندمدت‌تر و رشد پایدارتری را تجربه کرده‌اند. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد احتمال موفقیت کارآفرینان بزرگی که از راهنمایی منتورها بهره‌ برد‌ه‌اند، در کسب‌وکارشان سه برابر بیشتر است.

مارک زاکربرگ، موسس فیس‌بوک و لری پیج، موسس گوگل هر دو در مراحل اولیه تجارت خود به ترتیب از استیو جابز و اریک اشمیت راهنمایی دریافت کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد در این عصر- که افراد تازه‌کار با بلندپروازی‌های خود در پی آن هستند که در این دنیا تاثیرگذار باشند - نقش منتور و راهنما بسیار موثر است. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل نیاز به منتورها آن است که آنها می‌توانند دهه‌ها دانش نهادینه شده خود را به این تازه‌واردهای با‌استعداد منتقل کنند. منظور از این دانش تنها یک تخصص در سازمان خاص نیست، بلکه هدف اصلی در فرآیند منتورینگ، انتقال راه و روش صحیح زندگی، نوع نگرش و خرد است.

ما نقش منتورها را برای یک کارآفرین مانند یک قطب‌نما می‌دانیم. ممکن است کارآفرین بتواند قوانین موجود را نادیده بگیرد و تمامی روندهای موجود را مختل کند، اما حتی اخلالگران هم برای عبور از قله‌ها و دره‌های غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی به قطب‌نما نیاز دارند.

اندرو پارادایس، موسس و مدیرعامل Skillz در مقاله خود می‌نویسد: پس از فارغ‌التحصیلی، مصمم بودم وارد صحنه سرمایه‌گذار‌ی‌های پر‌ریسک بشوم، اما نمی‌دانستم چگونه می‌خواهم به هدف خود برسم.

در همان زمان، جی لورن نوریس، سخنران انگیزشی، به صورت مختصر به من یاد داد چگونه این نیاز را برطرف کنم. او می‌گفت«اگر نمی‌توانید ببینید کجا می‌روید، از شخصی که قبلا آنجا بوده است بپرسید».

بخش اعظم دانش و تجربه‌ای که در ما نهادینه شده است، به جای نوشتن، در ذهن ما ذخیره شده و در ما نهادینه می‌شود. هر کارآفرین یا متفکر بزرگی فرصت آن را ندارد درباره همه مطالبی که در طول سال‌ها آموخته است کتاب بنویسد، چه برسد به اینکه تلاش کند شخصی را پیدا کند که تجربه و خرد خود را با او به اشتراک بگذارد. این تجربه یک حلقه مهم در زنجیره انتقال دانش است که در صورت عدم انتقال، می‌تواند تهدید شود.

به عنوان یک کارآفرین، با هزاران سناریو روبه‌رو خواهید شد که مردم قبلا با آنها دست و پنجه نرم کرده‌‌اند و از پس آنها برآمده‌اند. وقتی این افراد را پیدا کردید، با آنها درگیر شوید و از دهه‌ها دانش و تجربه آنها بیاموزید. شما نمی‌توانید آن را در جای دیگری پیدا کنید.

تحقیقات انجام شده توسط موسسه kabbage تاثیرات آشکار منتورینگ بر کسب‌وکارها را نشان می‌دهد. بر اساس یافته‌های این پژوهش، منتورها با روش‌های زیر، مسیر کارآفرینی را برای کارآفرینان هموارتر می‌کنند:

۱. منتورها برای کارآفرینان در جایگاه یک ناخدا عمل می‌کنند. برای کارآفرینان تازه‌کار مهم است که هنگام شروع کار خود، مسیر درست رسیدن به مقصد را درک کنند. موفقیت در هر کسب‌وکاری، ترکیبی از عوامل مختلف است و یکی از آنها ادامه یادگیری درحوزه فعالیت و تجارت خود است. منتورها به کارآفرینان در گسترش دیدگاه‌های خود و یافتن ایده‌های جدید و راه‌حل مشکلات کمک می‌کنند. همچنین به آنها توانایی و اعتماد به نفس همکاری با منابع معتبر را می‌دهند.

۲. منتورها و مشاوران هر دو به کارآفرینان راهکار ارائه می‌دهند، اما مشاوران تجاری تفاوت عمده‌ای با منتورها دارند. یک منتور با یک نگرش توسعه‌محور، سعی بر این دارد که به جای حل مشکلات برای کارآفرین، دیدگاهی تازه و بی‌طرفانه به او ارائه دهد تا بتواند تجارت خود را از زاویه دیگری ببیند.

۳. منتورها می‌توانند به کارآفرین کمک کنند نقاط عطف کسب‌وکارش را مشخص کند. این امر به مشتاق ماندن کارآفرینان در مسیر کارآفرینی بسیار کمک می‌کند.

۴. منتورها می‌توانند به سرمایه‌گذاری کمک کنند. در شبکه‌سازی‌های انجام شده، منتورها، سرمایه‌گذاران و گروه‌هایی هستند که استارت‌آپ‌های آینده‌دار را تامین مالی می‌کنند. آنها به محض اینکه توانایی یا ایده اثبات نشده و در عین حال امیدوار‌کننده کسب‌وکار را از چشم یک متخصص صنعت با تجربه درک کنند، احتمالا اقدامات مثبتی برای سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ انجام خواهند داد.

۵. منتورها به کارآفرین کمک می‌کنند مجبور به اختراع مجدد چرخ نباشد. در حالی که هدف کارآفرینان جوان اساسا کار کردن با روش‌های هوشمندانه و کنار گذاشتن رویکردهای قدیمی است، اما داشتن ترکیبی از تجارب قدیمی و فرآیندهای فکری جدید همیشه توصیه می‌شود. منتورها می‌توانند با تکنیک‌های هوشمندانه کار سازگار شوند و در عین حال مشاوره صحیح و راهنمایی‌های مداوم برای دستیابی به نقاط عطف مناسب در زمان مناسب ارائه می‌دهند.

از یاد نبریم که منتورینگ یک فرآیند است. ممکن است شما دائما به چنین فرآیندی احتیاج نداشته باشید، اما این واقعیت که یک فرد باتجربه دارید که می‌توانید هر زمان با او تماس بگیرید، اطمینان خاطر بسیار خوبی را برای شما

فراهم می‌کند.   امروزه فضای رقابتی موجود در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار، واحد توسعه دانش گروه رسانه‌ای «دنیای اقتصاد» را بر آن داشته تا با برگزاری دوره‌های آموزشی مدیریت کسب‌وکار با محتوای اختصاصی در جهت به‌روزرسانی مستمر دانش و مهارت‌های اعضای سازمان‌ها، نقش خود را در رشد و توسعه کسب‌وکارها ایفا ‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۷۵ در ارتباط باشید یا به وب‌سایت http: / / Lms. den. ir مراجعه فرمایید.