همکاری فین‌تک‌ها و بانک‌ها برای  موفقیت در دنیای دیجیتال

 به نقل از یکی از  گزارش‌های  Deloitte در پساکرونا، اکنون کاملا واضح است که COVID-۱۹ به عنوان یک کاتالیزور برای دیجیتالی کردن عمل کرده است و از سرگرمی‌ تا خرید، مصرف‌کنندگان در سراسر جهان برای اولین بار بسیاری از خدمات و محصولات دیجیتالی را امتحان کرده‌اند. بسیاری از مصرف کنندگان همچنین از طریق تلفن هوشمند خود به صورت آنلاین به حساب‌های مالی خود دسترسی پیدا کرده‌اند، یک محصول مالی جدید را به صورت آنلاین افتتاح کرده‌اند یا برای اولین بار پرداخت دیجیتالی انجام داده‌اند. طبق پژوهش‌های به عمل آمده برای معرفی بانک برتر ۲۰۲۱، تقریبا همه ۱۰۰۰ مصرف‌کننده تصادفی ایالات متحده که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، می‌گویند که آنها کمتر از شعب بانک خود بازدید می‌کنند (۸۷درصد) و در دوران همه‌گیری بیشتر از بانکداری تلفن همراه استفاده می‌کنند (۸۹درصد).

علاوه بر این، ۸۷درصد می‌گویند که آنها برای خدمات بانکی فقط یک حساب دیجیتالی دارند و ۸۱درصد می‌گویند، به احتمال زیاد در آینده از چنین خدماتی بیشتر استفاده می‌کنند.

علاوه بر این، در یک نظرسنجی اخیر دیگر، ما دریافتیم که ۶۸درصد از مصرف کنندگان دوست دارند تجربه بانکی مانند تجربه ای که با Netflix ، Amazon و سایر شرکت‌های فناوری دارند که بر اساس آن نیازهای آنها درک شده و براساس اطلاعاتشان توصیه‌هایی دریافت می‌کنند، داشته باشند. به عبارت دیگر، مصرف‌کنندگان آنچه را که شرکت‌های بزرگ فناوری سال‌هاست ارائه می‌دهند یعنی توصیه‌های سفارشی و شخصی‌سازی شده و ارائه خدمت از طریق دستگاه‌های دیجیتال، از ارائه دهندگان بانکی خود می‌خواهند.

خوشبختانه، فناوری‌های نوین و ابتکاری در دسترس موسسات مالی و فین‌تک‌ها ، پرداختن به رفتارهای متغیر مصرف‌کننده را آسان‌تر می‌کند. با این حال، حتی اگر راه حل‌ها به راحتی در دسترس باشد، ممکن است یک سناریو سریع و جایگزین قابل اجرا در دسترس نباشد.

 آینده بانکداری دیجیتال

بنابراین، بهترین روش برای حرکت به جلو موسسات مالی و شرکت‌های فین‌تک چیست؟

در گذشته، رویکرد اولیه برای یک کسب و کار اغلب بر اساس ساختن در مقابل خرید بود. مشکل این است که هیچ شرکتی نمی‌تواند هر قسمت از سفر را از ابتدا بسازد  و انجام این کار معمولا منطقی نیست. شرکت‌های زیادی وجود دارند که در زمینه‌های خاصی تخصص دارند و سعی می‌کنند با ساخت آن با آنها رقابت کنند که بسیار وقت‌گیر و  پرهزینه است و سرعت بازار را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر، هیچ شرکتی نمی‌خواهد فقط راه‌حل‌های خارجی را خریداری کند که دقیقا مانند آنچه دیگران ارائه می‌دهند، باشد. در بسیاری از موارد اگر در یک زمینه خاص تخصص دارید، می‌توانید آن را خودتان بسازید و مابقی را برون‌سپاری کنید.

بهترین راه پیشرفت این است که فراتر از ساختن در مقابل خرید حرکت کنید و در عوض بانکداری را به عنوان شبکه ای از مشارکت در نظر بگیرید. این یک استراتژی است که توسط مدیر عامل بانک Citi برای بانک مشخص شده است که می‌گوید:«بر ایجاد یک رد پای روشن از شعبه، قابلیت‌های دیجیتالی یکپارچه و شبکه‌ای از شرکا که دسترسی را به صدها میلیون مشتری گسترش می‌دهد،تمرکز داشته باشید.»

بنابراین تصمیم‌گیرندگان فناوری باید ذهنیت سنتی «خرید در مقابل ساخت» را کنار بگذارند و در عوض رویکرد «خرید، ساخت، گسترش و مونتاژ» را برای ایجاد یک بستر توسعه بانکی اتخاذ کنند برای این است تا از مزایای کامل اجزای تجاری در صورت امکان استفاده کنند.  موسسات مالی می‌توانند از اشخاص ثالث برای چابک بودن و نوآوری سریع خود استفاده کنند که به آنها امکان تخصیص منابع استراتژیک، توسعه خطوط کسب ‌وکار و کاهش خطا در تولید را می‌دهد. این نوآوری‌های جدید به موسسه مالی شما کمک می‌کند تا به طور موثرتری رقابت کند و به مشتریان ابزارهای بهتر، هوشمندانه‌تر و پیشرفته تری برای مدیریت زندگی مالی آنها می‌دهد.  

اگرچه واضح است که آینده بانکداری دیجیتال است، اما موسسات مالی و فناوری‌های فین‌تک نمی‌توانند به تنهایی از پس آن برآیند. آنچه احتمالا مشاهده خواهیم کرد ادغام این دو است. فین‌تک‌ها قادر به اندازه‌گیری و باقی ماندن در این سیستم نیستند. به همین ترتیب، بانکی که می‌خواهد در دنیای دیجیتال امروز زنده و با اهمیت باقی بماند، شبیه چیزی نیستند که به طور سنتی به عنوان بانک شناخته شده‌اند. وقتی صحبت از این موضوع می‌شود، ما قبلا شاهد بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری در زمینه امور بانکی بوده‌ایم از اپل تا آمازون و بسیاری دیگر. بنابراین برای موفقیت فین‌تک‌ها و بانک‌ها در دنیای دیجیتال، آنها باید با هم کار کنند. مشارکت مناسب می‌تواند انعطاف‌پذیری، اتصال بالاتر و سرعت را به بازار ارائه دهد. با استفاده از این چارچوب، بانک‌ها و فین‌تک‌ها می‌توانند در عرض چند هفته و نه سال، نوآوری کنند و این کار را با توجه به شرایط خود انجام دهند.