از این رو بازار سرمایه در هر کشوری نقش اساسی و مهمی در راستای رسیدن به توسعه پایدار و افزایش رفاه و بهبود زندگی ایفا می‌‌‌کند، هر چقدر بازار سرمایه قوی‌‌‌تر باشد به‌‌‌همان میزان سرمایه بیشتری در جامعه به‌‌‌سوی فعالیت‌‌‌های اقتصادی اساسی سرازیر می‌‌‌شود.

این امر به نوبه خود سبب کاهش نرخ تورم، مشکلات تامین مالی شرکت‌‌‌ها، امکان اشتغال بیشتر، میزان رشد تولید ناخالص داخلی بیشتر و در نهایت منجر به رشد اقتصادی آن کشور می‌‌‌شود.

شبکه‌‌‌های مالی با جمع‌‌‌آوری و قرار دادن منابع پراکنده در اختیار سرمایه‌گذاران، زمینه‌‌‌های لازم را برای رشد سرمایه‌گذار‌‌‌ی‌‌‌ها، رشد درآمد ملی و بهبود رفاه جامعه فراهم می‌‌‌آورند. رشد اقتصادی می‌‌‌تواند توسعه و رونق بازار سرمایه را سبب شود.

از سوی دیگر، رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی مطلوب، بدون وجود نهادهای مالی کارآ و تجهیز مناسب منابع مالی، غیرممکن است. از آنجا که بازار سرمایه در هر کشوری نقش اساسی و مهمی در راستای رسیدن به توسعه پایدار ایفا می‌‌‌کند، می‌‌‌توان با ترکیب دو دانش بازاریابی و مالی و شناسایی عوامل تاثیرگذار، شاهد جذب منابع مالی جدید و بیشتر در نهادها و موسسات مالی بود.

در زمینه بازاریابی مالی یا کـاربرد بازاریـابی در بـورس اوراق بهادار بررسی‌‌‌ها و فعالیت‌‌‌های زیادی در ایران و حتی در دنیا صـورت نگرفته است و همچنین کمتر دیده می‌‌‌شود که دو دانش بازاریابی و مالی بـا یکدیگر به‌‌‌صورت تعاملی ارائه شـده باشـند. در حـالی ‌‌‌کـه داده‌‌‌های بازارهای مالی می‌‌‌تواند در ارزیابی کاربرد سازوکارهای بازاریابی (آمیخته بازاریابی خدمات) و مطالعه تاثیر آنها بـر متغیرهای بازار مالی مورد توجه قرار گیرد.

بورس اوراق بهادار یکی از بخش‌‌‌های مهم اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود و یک معیار معتبر برای سنجش وضعیت اقتصادی هر کشور است. کارآیی این بازار می‌‌‌تواند منجر به توسعه فرآیند سرمایه‌گذاری، تخصیص بهینه منابع به اولویت‌‌‌های سرمایه‌گذاری و به تبع آن رونق فعالیت‌‌‌های اقتصادی و توسعه‌‌ بخش واقعی اقتصاد شود. لذا تقویت این بازار و ایجاد پویایی در آن مسیر این توسعه را هموار کرده و به برقراری تعادل در جامعه و بازار کمک می‌کند.

در همین رابطه، کارگزاری‌‌‌های بورس اوراق بهادار به عنوان تسهیل‌‌‌کننده‌ها و واسطه‌‌‌های اصلی بازار سرمایه می‌‌‌توانند در انجام فرآیند جذب و هدایت سرمایه به بازار سرمایه نقش برجسته‌‌‌ای  داشته باشند. از طرف دیگر کارگزاری‌‌‌ها به عنوان موسسات خدمات مالی محسوب می‌‌‌شوند که قاعدتا برای جذب مشتری نیاز به انجام فعالیت‌‌‌های بازاریابی موثر دارند.

کـارگزاران بورس اوراق بهادار به ‌‌‌عنوان یکی از موسسات مالی بـا هـدف جـذب سـرمایه افـراد و ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در بورس موجب رونق و توسعه بیشتر ایـن بـازار شـده‌اند. مروری بر وضعیت صنعت کارگزاری در سال‌های اخیـر حـاکی از آن اسـت کـه از سـال ۱۳۹۰ وضعیت سودآوری و درآمدزایی در شرکت‌‌‌های کارگزاری با نوسانات شدیدی همـراه بـوده و عـدم توانایی در سودآوری مناسب موجبات توقف تاسیس شعب جدید کارگزاری بورس را فراهم آورده است.

این موضوع خود دلایل بسیاری داشته است. وجود نااطمینانی‌‌‌های متعدد و پویـایی بسـیار زیـاد در محـیط فعالیـت شـرکت‌‌‌هـای کارگزاری به دلیل تغییرات و تصمیمات مقطعی، موجب شده تا این شرکت‌‌‌ها با مشکلات زیادی در پیش‌‌‌بینی و برنامـه‌‌‌ریـزی برای سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های خود مواجه شوند. از این‌‌‌رو شناسایی و مدل‌‌‌سازی عـواملی کـه بتواند به این صنعت در جذب و حفظ مشتریان کمک کـرده و عملکـرد مجموعـه را در حالت‌‌‌های مختلف محیط بازاریابی شبیه‌‌‌سازی کند، اطلاعات مناسـبی را مـی‌‌‌توانـد در اختیـار تصمیم‌‌‌گیرندگان این صنعت قرار دهـد.

به این منظور با بررسی مولفه‌های مدل بازاریابی خدمات مالی در کارگزاری‌‌‌های بورس اوراق بهادار می‌توان گفت که آمیخته بازاریابی خدمات و استقرار سیستم جامع بازاریابی بر عملکرد دلالان، سهم بازار و تنوع شرکت‌ها تاثیر معناداری دارد. از این رو به‌‌‌نظر می‌رسد بهبود این رابطه موثر می‌‌‌تواند نقش مهمی بر سرمایه‌گذاری مشتریان و در نتیجه جذب و حفظ مشتری از طریق تسریع در ارائه خدمات با به کارگیری تعداد کارکنان کافی و متخصص، مدیریت ارتباط با مشتری به ‌‌‌صورت مطلوب، کاهش کارمزدها، ایجاد سیستم‌‌‌های معاملاتی مناسب، وجود امکانات رفاهی و درک نیازهای مشتریان و برآورده کردن آنها داشته باشد.

ازآنجا که این حوزه، حوزه‌ای تخصصی محسوب می‌شود، بازاریابی‌‌‌هایی از این دست خود نیازمند آموزش‌‌‌هایی خاص هستند و تنها با دانستن اصول و مهارت‌‌‌های اولیه مذاکره و بازاریابی شاید به سختی بتوان در این زمینه موفقیت قابل توجهی به دست آورد. مهارت‌‌‌هایی از قبیل شناسایی صحیح مخاطبان این حوزه و رفتارهای آنها، سنجش صحیح نیازهای آنان و ارائه راهکارهای صحیح و کارآمد که از ارکان اصلی در بازاریابی خدمات مالی محسوب می‌‌‌شوند، خود نیازمند آموزش هستند.

از سوی دیگر با توجه به سرعت انتقال داده‌‌‌ها در دنیای امروز و ظهور رقبای جدید با روش‌هایی نوین، چه در این حوزه و چه در دیگر موضوعات مربوط به کسب و کار، تنها آموزش‌‌‌های مقطعی و گذرا کافی نیست و در میان مدت کارآیی خود را از دست می‌دهند. آموزش مستمر و به روزرسانی دانش مربوطه یکی از موارد ضروری برای موفقیت و پیشی گرفتن از رقبا محسوب می‌شود.

آموزش شیوه‌‌‌های رصد دائمی مشتریان، بررسی و تحلیل بازخوردهای آنها و فراهم کردن مجموعه خدماتی که مد نظرشان است، رشد در این مسیر را فراهم می‌کند. واحد توسعه دانش گروه رسانه‌‌‌ای «دنیای اقتصاد» با برگزاری دوره‌‌‌های سازمانی با محتوای اختصاصی و دوره‌‌‌های تخصصی آموزشی در این حوزه برای ایفای نقش در رشد و توسعه‌‌ کسب و کارها در شرایط بحران فعالیت می‌کند. برگزاری دوره‌‌‌های کاربردی با محتوایی عملیاتی یکی از مزیت‌‌‌های رقابتی این دوره‌‌‌ها محسوب می‌شود. برای آشنایی با دوره‌‌‌های مربوط به این موضوع  یا موضوعات مشابه و کسب اطلاعات بیشتر می‌‌‌توانید با شماره‌‌‌های ۴۲۷۱۰۱۸۶ و ۴۲۷۱۰۱۷۵ در ارتباط باشید یا به وب‌سایت http:/ / lms.den.ir/  مراجعه کنید.