البته رکودی که کووید- ۱۹ ایجاد کرد، بر این جریان سرمایه‌‌‌گذاری تاثیر گذاشت، اما خیلی از جوامع استارت‌‌‌‌‌‌آپی در حال رشد آمریکای لاتین-  از برزیل تا مکزیک- با وجود چالش‌‌‌های متعدد سال گذشته، انعطاف و سازگارپذیری قابل توجی نشان داده‌‌‌اند. در این مطلب نگاهی داریم به پنج قطب تکنولوژی برتر منطقه.

۱- سائو پائولو

شهر پرتکاپوی سائو پائولو اغلب به عنوان نیروگاه نوآوری برزیل شناخته می‌‌‌شود و جامعه تکنولوژی دینامیک آن، جریان ثابت و مداومی از سرمایه‌‌‌گذاری خطرپذیر را از همه جای دنیا جذب می‌‌‌کند. در واقع، بیش از ۶۰ درصد سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌ در استارت‌‌‌آپ‌‌‌های برزیل، در این شهر متمرکز است و دلیل آن هم کاملا مشخص است. این کلان‌شهر واقع در جنوب شرقی برزیل، یک اکوسیستم غنی تکنولوژی را در خود جای داده که از تعداد قابل توجهی «تک‌‌‌شاخ‌‌‌های» محلی پشتیبانی می‌‌‌کند و نسبت به دیگر شهرهای آمریکای لاتین، استارت‌‌‌آپ‌‌‌های فین‌‌‌تک بیشتری را پرورش می‌‌‌دهد. بنابراین، تعجبی ندارد که غول‌‌‌های تکنولوژی دنیا مثل آمازون، اوبر و استپاتیفای این شهر را به عنوان پایگاه خود در آمریکای لاتین انتخاب کرده‌‌‌اند. ماهیت مطلوب تکنولوژی سائو پائولو، این بخش را از بدترین رکود کووید- ۱۹ عبور داد و خیلی از استارت‌‌‌آپ‌‌‌های فعال در این بخش، علاوه بر اینکه از بحران کرونا نجات یافتند، توانستند در بدترین شرایط اقتصادی این دوران، رشد هم داشته باشند.

۲- مکزیکو سیتی

کلان‌شهر بزرگ و بی‌‌‌نظم مکزیکو سیتی که ۲۱ میلیون نفر جمعیت دارد، به سرعت به عنوان یکی از برجسته‌‌‌ترین قطب‌‌‌های تکنولوژی آمریکای لاتین به شهرت رسیده است. برای خیلی از سرمایه‌‌‌گذاران، مکزیکو سیتی دروازه ورود به دیگر شهرها و کشورهای آمریکای لاتین است.

درست است که برزیل جمعیت بیشتری دارد، اما زبان اصلی این کشور پرتغالی است که می‌‌‌تواند برای خیلی از کسب‌‌‌وکارهای بین‌‌‌المللی که می‌‌‌خواهند حضور گسترده‌‌‌ای در منطقه داشته باشند، چالش‌‌‌ برانگیز باشد. اما مکزیک اسپانیایی زبان، شرایط ورود ایده‌‌‌آلی برای اقتصادهای رو به رشد منطقه فراهم می‌‌‌کند و پایتخت آن هم از یک موقعیت جغرافیایی استراتژیک بهره می‌‌‌برد، چون شهرهای لس آنجلس و آستین آمریکا به عنوان دو قطب تکنولوژیک، فاصله کوتاهی با آن دارند. نتفلیکس به عنوان غول استریم دنیا، یکی از نام‌‌‌های بزرگی است که دفاتر منطقه‌‌‌ای در مکزیکو سیتی تاسیس کرده و نوعی مهر تایید در جامعه تکنولوژیک رو به رشد شهر محسوب می‌‌‌شود.

۳ -سانتیاگو

بی‌‌‌دلیل نیست که پایتخت شیلی این روزها با نام مستعار «شیلیکون ولی» شناخته می‌‌‌شود. با اینکه سانتیاگو شهر نسبتا دوری است و با رشته کوه‌‌‌های آند احاطه شده و بعید بود به یک قطب تکنولوژی تبدیل شود، اما مدت‌‌‌ها است که مرکز پرحرارت فعالیت‌‌‌های کارآفرینانه محسوب می‌‌‌شود. دولت شیلی در سال ۲۰۱۰ شتاب‌دهنده «استارت آپ شیلی» را برای کسب‌‌‌وکارهای کوچک راه‌‌‌اندازی کرد. این شتاب‌دهنده سرمایه‌‌‌گذاری بدون اختصاص سهام را برای استارت‌‌‌آپ‌‌‌هایی از سراسر دنیا ارائه می‌‌‌کند. استارت‌‌‌آپ شیلی در برنامه‌‌‌ای جهانی، از زمان شروع کارش، با بیش از ۱۵۰۰ استارت‌‌‌آپ از ۸۰ کشور مختلف همکاری کرده است. به علاوه، طبق اعلام نسخه ۲۰۲۰ «شاخص جهانی کارآفرینی» شیلی رتبه نخست کارآفرینی در آمریکای لاتین را دارد و بخش تکنولوژی آن بسیار پیشرو و سازگارپذیر است که به احیای اقتصاد این کشور بعد از بحران کرونا، کمک زیادی خواهد کرد.

۴- بوئنوس آیرس

محل تولد برخی از موفق‌‌‌ترین استارت‌‌‌آپ‌‌‌های آمریکای لاتین، پایتخت آرژانتین است که این امر اتفاقی نیست. این شهر محل یک اکوسیستم تکنولوژیک فعال و همواره در حال توسعه است و به عنوان پرورش بهترین انکوباتورهای تکنولوژی منطقه شهرت یافته است. آرژانتین از گذشته با بی‌‌‌ثباتی مالی دست‌‌‌ و پنجه نرم کرده، اما کارآفرینان این کشور با نبوغ و نوآوری، جلوی چنین تاریخچه‌‌‌ای ایستاده‌‌‌اند. تلاش‌‌‌های آنها با وضع قوانین و اقدامات دولتی دوستدار استارت‌‌‌آپ‌‌‌ها، همراه شده است. غول تجارت الکترونیک معروف «مرکادو لیبره» (Mercado Libre) که اغلب با عنوان آمازون آمریکای لاتین شناخته می‌‌‌شود، بی‌‌‌شک بزرگ‌‌‌ترین داستان موفقیت شهر بوئنوس آیرس است. البته پایتخت آرژانتین این روزها به عنوان قطب بلاک‌‌‌چین منطقه هم شناخته می‌‌‌شود، به‌‌‌طوری که تعداد شرکت‌‌‌هایی که در این شهر در حوزه بلاک‌‌‌چین و رمزارز فعالیت می‌‌‌کنند، تنها در سال ۲۰۱۹ با افزایش ۱۰ درصدی مواجه شد.

۵- مدلین

دومین شهر بزرگ کلمبیا (فعالیت تکنولوژیک پایتخت کلمبیا در تاریخ ۲۲ مهر ۱۴۰۰ در همین صفحه توصیف شده است) در سال‌‌‌های اخیر شاهد رشد خیره‌‌‌کننده در عرصه تکنولوژی بوده است. در سال ۱۹۸۸ مجله تایم مدلین را «خطرناک‌‌‌ترین شهر دنیا» معرفی کرد و این شهر سال‌‌‌ها تلاش کرد تا از این بدنامی دور شود. این روزها صفت‌‌‌های مثبت‌‌‌تری در کنار نام این شهر قرار گرفته است، از جمله: نوآور، باز و دینامیک. در سال ۲۰۱۹ دو شرکت بزرگ تکنولوژی چینی هوآوی و تویا اسمارت اعلام کردند می‌‌‌خواهند دفاتر خود را در مدلین، و به طور خاص در «بخش نوآوری» این شهر که در سال‌‌‌های اخیر به شکل ویژه‌‌‌ای توسعه یافته، افتتاح کنند.

این بخش که «مجموعه روتا ان» (Ruta N) نام دارد، یک فضای کاری اشتراکی است که برای پرورش نوآوری و همکاری بین استارت‌‌‌آپ‌‌‌ها ایجاد شده، به امید اینکه اکوسیستم کارآفرینی در این شهر، رشد بیشتری داشته باشد.