آمادگی سرمایه‌گذاران برای بحران بعدی

مدت کمی بعد از این رویداد قرنطینه‌‌‌های کووید- ۱۹ هم کل بخش آموزش را وارد هرج‌‌‌و‌‌‌مرج کرد. این شرکت برای حفظ اثرگذاری و همچنین کسب و کار خود، نیازمند دریافت بودجه‌‌‌ فوری بود که باید خیلی سریع تامین می‌‌‌شد.   رایزینگ آکادمیز در این زمینه تنها نیست. در ۶ ماه اول این پاندمی، تقاضا برای دریافت کمک‌‌‌ هزینه و وام‌‌‌های فوری از سازمان ما یعنی اپن رود الاینس(Open Road Alliance)، بیش از ۱۰۰۰ درصد افزایش یافت با این حال این هم تنها بخشی کوچک از نیاز جهانی را نشان می‌‌‌دهد. بعد از حدود یک دهه کار در زمینه‌‌‌ تامین مالی در شرایط بحرانی، تا به حال ندیده بودم این تعداد سازمان با این تعداد تهدید روبه‌رو شده باشند: جریان‌‌‌های درآمد ویران شده، سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های وعده داده شده به تاخیر افتاده و ظرفیت‌‌‌های تحت فشار، حتی در شرایطی که تقاضا برای بسیاری از خدمات به شدت افزایش یافته است. تعداد باورنکردنی از شرکت‌‌‌ها به پول نیاز داشتند. آن هم خیلی سریع. بسیاری از سرمایه‌‌‌گذاران اثرگذار نیاز به سرمایه‌‌‌گذاری فوری را درک کرده بودند اما چون آماده نبودند در پاسخ به این نیاز کند عمل می‌‌‌کردند. آنها احتمالا چیزی را یاد گرفتند که ما در اپن رود در ۱۰ سال گذشته و با کار کردن با ۳۰۰ شرکت مختلف یاد گرفتیم: اینکه تامین مالی در شرایط ضروری معیارهای مختلف، روش‌‌‌های سرمایه‌‌‌گذاری متفاوت و نیاز به کوشش بیشتری دارد. علاوه ‌‌‌بر این، ایجاد این سیستم‌‌‌ها هم زمان‌‌‌بر است. در صورتی که این ساختارهای تامین مالی در شرایط ضروری از قبل وجود داشتند، پاسخ‌‌‌ها سریع‌‌‌تر ارائه می‌‌‌شدند، تصمیم‌‌‌گیری موثرتر بود و آسیب مالی ناشی از کووید هم کمتر می‌‌‌شد. در ادامه به مواردی اشاره شده که سرمایه‌‌‌گذاران اثرگذار باید در پاسخ به بحران‌‌‌های آینده در مورد آنها متفاوت عمل کنند.

   شناسایی محدودیت‌‌‌های ساختاری

سرمایه‌‌‌گذاری تاثیرگذار شامل گستره‌ وسیعی از ساختارهای قانونی در ارتباط با توانایی‌‌‌ها و محدودیت‌‌‌ها می‌‌‌شود. در صورتی که قبل از وقوع شرایط بحرانی خود را در یکی از این سه دسته قرار دهید در زمان بحران از استراتژی‌‌‌های ضروری که در نهایت اجرا نخواهند شد دور خواهید شد و به این ترتیب در زمان خود صرفه‌‌‌جویی خواهید کرد.

۱- بسیار منعطف: این دست سرمایه‌‌‌گذاران فقط خودشان برای خود محدودیت مشخص می‌‌‌کنند. آنها به چند ابزار یا شخصیت حقوقی دسترسی دارند بنابراین به سادگی می‌‌‌توانند معیارها، شرایط  یا حتی محصول سرمایه‌‌‌گذاری خود را تغییر دهند. برای نمونه یک سرمایه‌‌‌گذار تاثیرگذار را در نظر بگیرید که به‌‌‌روز سرمایه‌‌‌گذاری می‌‌‌کند، او می‌‌‌تواند با حداقل محدودیت به دنبال بدهی، کمک هزینه و یا ضمانت برود.

۲- انعطاف‌‌‌پذیری محدود: این دسته سرمایه‌‌‌گذاران نهادی  یا مرتبط با سازمان‌‌‌های دیگر هستند که اسناد عملیاتی‌‌‌شان می‌‌‌تواند نوع سرمایه‌‌‌گذاری، بخش  یا سایر شرایط سرمایه‌‌‌گذاری آنها را محدود کند. این سرمایه‌‌‌گذاران دوست دارند به دنبال یکسری گزینه در ساختار فعلی خود بگردند. برای نمونه، صندوق سرمایه‌‌‌ آنها نمی‌‌‌تواند به شکلی ناگهانی شروع به دادن وام کند. با این حال ساختار این دسته می‌‌‌تواند شامل انعطاف‌‌‌پذیری لازم برای تسریع فرآیند در رویدادهایی با جدول زمانی محدود باشد و با ارائه‌‌‌ اوراق قابل تبدیل قیمت‌‌‌گذاری را به تاخیر بیندازد یا پشتیبانی فنی غیرمالی ارائه کند.

۳- به‌شدت محدود:  سرمایه‌گذاران تاثیرگذار در این گروه نمی‌‌‌توانند استراتژی سرمایه‌‌‌گذاری خود را تغییر دهند و به دلیل ساختار مالی و قانونی خود با محدودیت‌‌‌های بسیار زیادی رو‌به‌رو هستند. این دسته شامل سازمان‌‌‌هایی مانند صندوق‌‌‌های بازنشستگی می‌‌‌شود که مسوولیت‌‌‌های مشخصی برای حفظ امانت دارند. در این مورد آماده‌‌‌شدن برای شرایط ضروری نمی‌‌‌تواند شامل ایجاد یک پاسخ مستقیم در داخل خود شرکت شود و بهتر است یک فعال شخص ثالث مشخص شود که در زمینه‌‌‌‌‌‌ تامین مالی در شرایط ضروری توانایی دارد و می‌‌‌تواند با انعطاف‌‌‌پذیری خود وظیفه‌‌‌ برون‌‌‌سپاری را برعهده بگیرد.

  ایجاد یک سیستم برای تعیین سریع و موثر درجه‌‌‌ فوریت شرایط

برای شرایط ضروری مهم نیست آیا سازمان ضرب‌‌‌الاجلی دارد یا خیر و سازمان‌‌‌هایی که در بحران قرار می‌‌‌گیرند نمی‌‌‌توانند منتظر بمانند تا شما ظرف سه ماه آینده جلسه‌‌‌ هیات مدیره‌‌‌ خود را برگزار کنید. یعنی اگر می‌‌‌خواهید موثر باشید باید بدانید که چطور می‌‌‌توانید تصمیمات سریع بگیرید. این موضوع می‌‌‌تواند به معنی ایجاد یک کمیته‌‌‌ سرمایه‌‌‌گذاری کوچک‌‌‌تر، با اجازه‌‌‌ تأیید سرمایه‌‌‌گذاری‌‌‌های فوری یا دادن اختیار مشابه به کارمندان ارشد باشد. نکته‌‌‌ ضروری این است که این کار را قبل از شروع بحران انجام دهید تا مجبور نشوید زمان ارزشمند خود را صرف کنترل هیات مدیره یا کمیته‌‌‌ سرمایه‌‌‌گذاری کنید تا تاییدیه‌‌‌های لازم را ارائه کنند یا پروتکل‌‌‌ها را در همان لحظه تغییر داده یا ایجاد کنند.

   روی جریان وجوه نقد در آینده متمرکز شوید

وقتی با یک بحران بسیار بزرگ مانند کووید رو به رو می‌‌‌شوید، مهم‌‌‌ترین نکته تجزیه و تحلیل جریان‌‌‌های وجوه نقد پیش‌‌‌بینی شده نسبت به صورت‌‌‌های مالی حسابرسی شده‌‌‌ گذشته است. می‌‌‌خواهید به جای تمرکز کردن روی اینکه بفهمید کجای کار اشتباه شده است، روی این متمرکز شوید که آیا شرکت می‌‌‌تواند دوام بیاورد یا نه. در اپن‌رود، یکی از چارچوب‌‌‌های مورد استفاده‌‌‌ ما برای ارزیابی این ریسک‌‌‌ها با سرعت بالا این است که از مفهوم «پل زدن به یک جای مشخص» استفاده می‌‌‌کنیم. وقتی به موقعیت شرکتی نگاه می‌‌‌کنید، از خودتان بپرسید آیا تامین مالی فوری برای این شرکت می‌‌‌تواند پلی بسازد که به سمت جریان وجوه نقد شناسایی شده در آینده برود یا فقط مسیر فرار شرکت را گسترش می‌‌‌دهد تا زمان لازم را برای پیدا کردن راه‌حل به دست بیاورد؟ شاید بخواهید روی حالت دوم سرمایه‌‌‌گذاری کنید، اما باید به خاطر داشته باشید که ساختن پل برای رسیدن به جایی که شاید ناکجاآباد باشد اقدامی بسیار پر ریسک‌‌‌تر است.  در نهایت، در حالی که ذهن سرمایه‌‌‌گذار در حالت پیش‌‌‌فرض روی مدارک به‌‌‌شدت معتبر تمرکز می‌‌‌کند، در زمان بروز بحران، تماس‌‌‌های تلفنی، فایل‌‌‌های اکسل یا مکالمات زنده می‌‌‌توانند به شما اطلاعات لازم را بدهند تا بتوانید در زمینه‌‌‌ وضعیت نقدی شرکت تصمیم‌‌‌گیری کنید و سازمانی که بیش از همه به پول نیاز دارد را تعیین کنید.

    حاضرید چه چیزهایی را  از دست بدهید

در بحران‌‌‌هایی که در مقیاس‌‌‌های بزرگ اتفاق می‌‌‌افتند، مانند کووید، معمولا تقاضا بر عرضه پیشی می‌‌‌گیرد. یعنی افرادی که در موقعیت مناسب هستند و می‌‌‌توانند در شرایط ضروری تامین مالی کنند، مسوولیت سنگینی دارند و باید مشخصا تعیین کنند چه کسی یا چه چیزی را نجات نخواهند داد و باید این موضوع را خیلی شفاف هم بیان کنند.

آماده ‌‌‌سازی این معیار تامین مالی در شرایط ضروری قبل از بروز بحران نه‌‌‌ تنها بهترین راه است که تضمین می‌کند واقعا کاری که می‌خواهید را انجام خواهد داد، بلکه برای تضمین اینکه تصمیمی که تحت فشار می‌گیرید با استانداردهای DE&I (استاندارد DE&I توضیح می‌‌‌‌دهد که جنبه «برابری»  به چه معناست و چگونه این امر برای بهبود محیط‌‌‌ های کاری در همه جا حیاتی است. ) شما هم‌‌‌خوانی دارد هم ضروری است.  به عنوان سرمایه‌گذاران تاثیرگذار، سنجش هزینه فرصت از دست دادن تاثیر بسیار مهم است.

 به‌عنوان مثال، در طول  کووید-۱۹ ، حمایت از یک کلینیک بهداشتی با سودآوری جزئی، مسلما مهم‌تر از اطمینان از اینکه یک کسب و کار باز یافت قطعات الکترونیک کارکنان خود را اخراج نمی‌کند، بود. به همین ترتیب، حمایت از یک کسب و کار با سود کمتر در سبد شما ممکن است تا‌ثیرگذار‌تر باشد زیرا شرکت های قوی‌تر در سبد شما احتمالا به تنهایی از پس آن بر می‌آیند. در حالت ایده‌آل، یک سرمایه‌گذار می‌تواند از هر دو پشتیبانی کند، اما این نتیجه همیشه واقع بینانه نیست. در نهایت، انعطاف پذیری  تنها در مورد غلبه بر بحران امروز نیست، بلکه در مورد حفظ تاثیرآن برای آینده است.

   حرکت رو به جلو

در دنیای بعد از کووید، انعطاف‌‌‌پذیری به معنی بازگشت سرمایه است. افرادی که اقدامات خود را قبل از روی دادن بحران بعدی سازگار نکنند عقب می‌‌‌افتند. افرادی که گام‌‌‌های بالا را برمی‌‌‌دارند کسانی هستند که آماده‌‌‌ پاسخ خواهند بود و پاداش ‌‌‌تمام تلاش‌ها را جمع خواهند کرد.  

در مورد پروژه رایزینگ آکادمیز که دچار بحران جدی شده بود ، دریافت یک وام از اپن رود آنها را قادر کرد بتوانند با مدارس بین المللی امگا قرارداد ببندند و سپس به سرعت و با ارائه برنامه‌های کم هزینه برای آموزش از راه دور راه‌حل ارائه کنند که در ۲۵ کشور با حضور ۱۲ میلیون دانش‌‌‌آموز و با کمک ۳۵ شریک انجام شد و همه‌‌‌ این کارها ظرف مدت ۱۵۰ روز انجام شدند. حالا کسب‌و‌کار آنها قوی‌‌‌تر از همیشه است.