2021 سال سرمایه‌گذاری‌‌‌ برای مبارزه با تغییرات اقلیمی

بزرگ‌ترین قراردادهایی که در این زمینه بسته شد، عبارتند از:

  ۸/ ۲  میلیارد دلار سرمایه برای شرکت سوئدی Northvolt، که با تمرکز بر پایداری، باتری خودروهای برقی می‌‌‌سازد. این شرکت قصد دارد در سال‌های آینده، ظرفیت تولید خود را به حدی افزایش دهد که کل اروپا را آماده تحول به سوی انرژی پاک کند. با اینکه Northvolt فقط ۶ سال دارد، تاکنون بیش از ۳۰‌میلیارد دلار قرارداد امضا کرده است؛ آن هم با مشتریان بزرگی مثل BMW، فولکس واگن و ولوو.

  ۷/ ۲ و ۵/ ۲‌ میلیارد دلار سرمایه به ترتیب در ماه‌‌‌های ژانویه و ژوئیه ۲۰۲۱ برای شرکت آمریکایی تولید خودروهای برقی Rivian اختصاص یافت.

  ۸/ ۱‌ میلیارد دلار برای شرکت Fusion Systems که هدف آن ساخت نیروگاه هم‌‌‌جوشی گرمایی هسته‌‌‌ای فشرده است.

  ۲۸/ ۱۰‌ میلیارد یوآن (معادل ۶/ ۱‌میلیارد دلار) برای شرکت چینی Svolt که باتری خودروی برقی تولید می‌کند. این شرکت قصد دارد سرمایه‌‌‌های جدید را برای توسعه تکنولوژی‌‌‌های جدید، ساخت تاسیسات تولید و مراکز R&D جدید صرف کند.

  ۸۰۰ میلیون دلار برای شرکت GoodLeap که فضای بازاری برای ساخت خانه‌‌‌های مدرن مطابق با استانداردهای پایداری است.

  ۷۰۰ میلیون دلار برای شرکت Redwood که باتری خودروهای برقی را بازیافت می‌کند.

  ۶۶۴ میلیون دلار برای شرکت سازنده خودروهای برقی Leapmotor

 ۶۰۰ میلیون دلار برای شرکت «اختاپوس انرژی»، واقع در لندن که به مشتریان در استفاده از انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر مشاوره و کمک ارائه می‌دهد.

   ۵۹۰ میلیون دلار برای شرکت Sila که باتری‌‌‌های نسل آینده را طراحی می‌کند.

ژونا گلدمن، مدیر شرکت غیرانتفاعی Breakthrough Energy که در سال ۲۰۱۶ توسط بیل‌گیتس برای مقابله با تغییرات اقلیمی در جهان راه‌‌‌اندازی شده، معتقد است که سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌‌‌های تغییرات اقلیمی تغییرات چشمگیری کرده است.

او می‌‌‌گوید: «حجم پولی که در حال ورود به این حوزه است، ۱۰ برابر زمانی است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ برای این شرکت تامین مالی کردیم.»

سرمایه‌گذاران خطرپذیر بیش از پیش خواهان سرمایه‌گذاری‌‌‌هایی هستند که در گذشته اصلا توجهی به آن نمی‌کردند. گلدمن می‌‌‌گوید: «اینها تلاش‌‌‌های ابرسرمایه‌‌‌بر هستند و انتظار می‌رود بازگشت سرمایه آنها طولانی باشد. البته ریسک آن هم زیاد است. اینها در گذشته قراردادهایی نبودند که سرمایه‌گذاران خطرپذیر به دنبالشان باشند. و مدت‌‌‌ها هم زیرساخت‌‌‌های واقعی برای توسعه شبکه کارآفرینی و نوآوری در این فضا وجود نداشت.» اما این روند حالا تغییر کرده است.

سوفی پردم، هم‌‌‌بنیان‌گذار خبرنامه Climate Tech VC که سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی‌‌‌های تغییرات اقلیمی را پیگیری می‌کند، می‌‌‌گوید: «شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران عمومی و حتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در این حوزه هستیم.» این خبرنامه ابتدای هر سال تحلیل کلی از سالی که گذشت ارائه می‌دهد، اما در نیمه ۲۰۲۱ متوجه شد که تاکنون ۱۰۰۰ صندوق در شرکت‌هایی که تکنولوژی مبارزه با تغییرات اقلیمی توسعه می‌دهند، سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌اند. حدود ۲۰۰شرکت در چند قرارداد مختلف به طور همزمان سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌اند و تقریبا ۷۵ شرکت به طور ویژه بر خود تغییرات اقلیمی متمرکز هستند. پردم می‌‌‌گوید: «فکر می‌‌‌کنم شرکت‌ها حالا دیگر واقعا به مساله اقلیم علاقه‌‌‌مند شده‌‌‌اند و این فقط به خاطر تیترهایی که هر روز می‌‌‌بینیم و نظرمان را جلب می‌کنند نیست، بلکه فرصت گسترده‌‌‌ای در این حوزه وجود دارد. سه رکن انرژی، قابلیت حرکت، و آب و غذا به تنهایی بخش زیادی از دغدغه‌‌‌های دو دهه آینده ما را شکل می‌دهند و زیرساخت‌‌‌های اساسی را که تاکنون زمین ما را شکل داده‌‌‌اند، تغییر خواهند داد تا به مبارزه با نیروهای تغییرات اقلیمی بپردازیم و اثر آن را کم کنیم.»  مشتریان هم این روزها تمایل بیشتری به استفاده از تکنولوژی‌‌‌های جدید پیدا کرده‌‌‌اند، حتی اگر در ابتدا هزینه بیشتری برای آنها به دنبال داشته باشد. به گفته گلدمن، «دومین بخش خوش‌بینانه‌‌‌ای که در انتهای ۲۰۲۱ توجه ما را جلب کرد، این است که بخش خصوصی در ایجاد پایه‌‌‌های تجاری‌‌‌سازی برای این تکنولوژی‌‌‌ها واقعا متعهد بوده و متوجه شده که در وهله اول این تکنولوژی‌‌‌ها گران‌‌‌تر از رقبای سوخت فسیلی هستند.» چند فاکتور دیگر هم محرک رشد محسوب می‌‌‌شوند، از جمله فشار از سمت مشتریان و سرمایه‌گذارانی که خواهان پیدا کردن راه‌حل‌‌‌های کاهش میزان کربن هستند.  به عقیده گلدمن، برای اطمینان از اینکه بهترین ایده‌‌‌ها مورد پشتیبانی قرار می‌‌‌گیرند، کارهای بیشتری می‌توان انجام داد. او می‌‌‌گوید: «اگر قرار باشد برای سال ۲۰۲۲ آرزویی داشته باشم، این است که همه این تلاش‌‌‌ها را در دستور کار قرار دهیم و آن را درون مجموعه‌‌‌ای مولد از معیارها پیش ببریم تا بتوانیم بگوییم خب، این فعالیت موثرترین کاری بوده که توانسته‌‌‌ایم در جهت اهداف کربن‌‌‌زدایی و مبارزه با تغییرات اقلیمی انجام دهیم. فکر می‌‌‌کنم هنوز از داشتن آگاهی کامل نسبت به اینکه این تلاش‌‌‌ها از چه مجرایی باید عبور کنند خیلی دوریم، اما باید این مشکل بزرگ را حل کنیم.»