شیپو؛ راهی آسان برای ارسال کالاها به دست مشتریان

گرچه او در خانواده‌‌‌ای بزرگ شده بود که روحیه کارآفرینی داشتند، اما خودش هیچ‌‌‌وقت فکر نمی‌‌‌کرد یک روز کارآفرین شود. او می‌‌‌گوید: «خیلی اتفاقی کارآفرین شدم، آن هم وقتی دیدم کسب‌‌‌وکارهای کوچک، موقع ارسال کالاها با چه چالش‌‌‌ها و پیچیدگی‌‌‌هایی مواجهند. زمانی که دانشجوی MBA بودم، با دوستم تصمیم گرفتیم یک فروشگاه اینترنتی راه بیندازیم. موقع ارسال محصولاتمان، مجبور بودیم در اداره پست، ساعت‌‌‌ها در صف‌‌‌های طولانی بایستیم و نرخ شرکت‌‌‌های حمل و نقل را مقایسه کنیم. آن موقع بود که با خودمان گفتیم باید یک راه بهتر برای ارسال کالا وجود داشته باشد. وآنجا بود که شیپو متولد شد.» او معتقد بود که حمل و نقل، یکی از بخش‌‌‌های حیاتی فروش آنلاین است، در حالی که بخش اعظمی از پروسه آن، آفلاین انجام می‌‌‌شود. صنعت حمل و نقل به باور او، نارسایی‌‌‌های بسیاری داشت و راه زیادی را باید طی می‌‌‌کرد تا دیجیتالی شود. آنها، درد را شناسایی کردند و برایش، درمانی یافتند. درمانی به نام شیپو. شیپو یک API است که مشتریان شرکت، یعنی فروشگاه‌‌‌های آنلاین، بازارها و پلتفرم‌‌‌ها را به شبکه بزرگی از شرکت‌‌‌های حمل‌ و نقل متصل می‌‌‌کند. کسب‌‌‌وکارهای کوچک می‌‌‌توانند به نرخ و اطلاعات مربوط به تخصص شرکت‌‌‌های حمل و نقل دسترسی پیدا کنند. این امکانی است که پیش از این برای این کسب‌‌‌وکارها وجود نداشت.

طی سال‌‌‌های اخیر، ارسال رایگان به یک امر عادی تبدیل شده است. بنابراین، دسترسی بهتر به حمل و‌نقل برای کسب‌‌‌وکارها یک مزیت رقابتی به شمار می‌‌‌آید. شیپو، موانع حمل‌‌‌ونقل را برای کسب‌‌‌وکارها در سراسر جهان، کاهش داده است. لورا و شریکش وقتی در سال ۲۰۱۳، شیپو را راه‌‌‌اندازی کردند، شرکت‌‌‌های بزرگ را به عنوان مشتری هدف خود انتخاب کردند، اما پس از مدتی فهمیدند که این شرکت‌‌‌ها خودشان مجهز به ابزارهای پیچیده حمل و نقل هستند. تجربه فرشگاه خودشان هم تایید می‌‌‌کرد که کسب‌‌‌وکارهای کوچک و متوسط بیشتر به چنین ابزاری نیاز دارند. لورا می‌‌‌گوید: «با خودم گفتم این کسب‌‌‌وکارها، بیشتر روی قیمت حساسند و برای انتخاب بهترین گزینه، همیشه مشکل داشته‌‌‌اند. و آنها هستند که هنوز هم ساعت‌‌‌ها در صف‌‌‌های طولانی برای ارسال کالاهایشان معطل می‌‌‌شوند.» پس تمرکزشان را روی کسب‌‌‌وکارهای کوچک و متوسط گذاشتند که خلاف باور رایج بود. اما این رویکرد، نتیجه داد تا جایی که حالا به بیش از ۱۰۰ هزار کسب‌‌‌وکار، در ابعاد مختلف خدمات‌‌‌رسانی می‌‌‌کنند. او می‌‌‌گوید: «این شرکت‌‌‌ها برای موفقیت‌شان، به شیپو متکی هستند». طی ۵ تا ۱۰ سال اخیر، گرایش به خرید آنلاین بین مردم بیشتر شده اما پاندمی کرونا، به این روند سرعت بخشید. در عرض چند ماه، گرایش مردم به تجارت الکترونیک به اندازه ۱۰ سال افزایش یافت. در ابتدای پاندمی، کسب‌‌‌وکارهای آفلاین که عادت به فروش حضوری داشتند، مجبور شدند در فضای مجازی حضور پیدا کنند و محصولات خود را آنلاین بفروشند. در نتیجه، بسیاری از آنها برای ارسال کالاهای خود، دست به دامن شیپو شدند. در شیپو، همه دست به دست هم دادند تا با مشتریانی که برای اولین بار می‌‌‌خواستند محصولات خود را ارسال کنند، همراه شوند. آنها علاوه بر خدمات همیشگی، سعی داشتند منابع و راهنمایی‌‌‌های لازم را نیز به این مشتری‌‌‌های تازه‌‌‌کار ارائه دهند.

لورا می‌‌‌گوید: «اگر کووید یک درس به ما داده باشد، این است که حمل و نقل، جزو حیاتی انطباق‌‌‌پذیری و اجرای تجارت الکترونیک است و ماموریت ما، یعنی دسترسی به حمل و نقل برای همه کسب‌‌‌وکارها، حالا بیش از پیش اهمیت یافته است.» حالا که خرده‌‌‌فروشی حضوری، دوباره روی روال افتاده، رشد تجارت الکترونیک نیز روند پایدارتری به خود گرفته است. اما این رشد کماکان ادامه خواهد داشت.

نظرسنجی اخیر شیپو نشان می‌‌‌دهد یک‌سوم مشتری‌‌‌ها، تنها از برندهای آنلاینی خرید می‌‌‌کنند که ارسالشان رایگان باشد. و حدود ۲۰‌درصد، دوست دارند محصولشان همان روز یا روز بعد به دستشان برسد.

لورا می‌‌‌گوید: «امروز، برای مشتری مهم نیست که یک محصول برای رسیدن به در خانه، چند بار باید دست به دست شود. مشتری‌‌‌ها توقع ارسال سریع و رایگان دارند.» این یعنی خرده فروش باید پلتفرم آنلاین، انبار و حمل‌‌‌ونقل را به درستی، یکپارچه و هماهنگ کند تا اطمینان حاصل شود که سفارش به سرعت پردازش، بسته‌‌‌بندی و ارسال خواهد شد. لورا معتقد است گرچه حمل‌‌‌ونقل، یکی از بخش‌‌‌های اصلی تجارت الکترونیک مدرن است، اما به شدت از آن غفلت شده. حالا به لطف اختلال در زنجیره‌‌‌های تامین، تاخیرهای طولانی ارسال و نارسایی‌‌‌های مربوط به مراحل آخر تحویل در سال اخیر، افراد بیشتری به پیچیدگی‌‌‌های درون سیستم پی برده‌‌‌اند. اما لورا معتقد است طی ماه‌‌‌های آینده، همزمان که مشتریان بیشتری از سراسر جهان، دردسرهای تحویل کالا را تجربه می‌‌‌کنند، شرکت‌‌‌ها نیز پول بیشتری را صرف یافتن راه‌حل‌‌‌های خلاقانه خواهند کرد. او می‌‌‌گوید: «یقین دارم که طی سال آینده، شاهد پیشرفت‌‌‌های تکنولوژی قابل توجهی در این حوزه خواهیم بود.»