تبدیل «استعفای بزرگ»  به «مذاکره مجدد بزرگ»

 این کار مستلزم آن است که کسب‌وکارها راه‌های بنیادی عملکرد خود را بازبینی کنند. در تحقیقات اخیر بیشتر افرادی که به‌تازگی شغل خود را ترک کرده‌اند و افرادی در تمام سطوح سازمانی که به فکر ترک شغل خود هستند، می‌گویند «اگر بتوانند تغییراتی در دستمزد، ساعات کار، فرصت‌های پیشرفت، آزادی کار از هر جا یا سایر عوامل مختلف ایجاد کنند، با خوشحالی در کنار کارفرمای خود خواهند ماند.» یکی از چالش‌های بزرگ برای کارفرمایان درک این موضوع است که هر یک از کارکنان برای چیزهای مختلف ارزش قائل هستند. هیچ راه‌حلی برای همه وجود ندارد. برای یافتن راه‌حل، کارفرمایان باید به حرف کارکنان خود گوش دهند؛ اما بسیاری از کارکنان احساس نمی‌‌‌کنند که در این مسائل حرفی برای گفتن داشته باشند. شرکت فناوری UKG›s Workforce Institute  و شرکت تحقیقات و مشاوره Workplace Intelligence  طی نظرسنجی‌ای که در سال ۲۰۲۱ در ۱۱کشور انجام دادند، دریافتند که تقریبا دو نفر از هر سه کارمند مورد بررسی ۶۳‌درصد احساس می‌کنند که صدای آنها به نحوی از سوی رهبران سازمانشان نادیده گرفته شده است و ۳۴‌درصد ترجیح می‌دهند تیم خود را ترک کنند یا آن را تغییر دهند تا اینکه نگرانی‌های خود را بیان کنند.

 به‌منظور تقویت حفظ و نگهداشت کارکنان، رهبران سازمان باید به نگرانی‌ها و ایده‌‌‌های کارکنان گوش داده و راه‌‌‌حل‌‌‌هایی ارائه دهند که برای همه مفید باشد. اما اگر فرهنگ سازمان شما از لحاظ تاریخی این نوع صراحت را منع کرده است، چهار اقدام کلیدی زیر را توصیه می‌کنیم.

 نحوه مذاکره را به کارمندان آموزش دهید

در بسیاری از سازمان‌ها، مذاکره یک کارکرد کاملا خارجی در نظر گرفته می‌شود که در آن کسی تلاش می‌کند معامله‌‌‌ای را برای کسب ‌‌‌وکار صورت دهد؛ اما مذاکره داخلی نیز به همان اندازه مهم است. کارکنان باید بدانند که چگونه آنچه را که به‌دنبالش هستند بیان کنند و گفت‌وگوی سازنده با افراد بالاتر را پیش ببرند. ممکن است آموزش به کارکنان خود برای مذاکره با شما غیر‌منطقی به نظر برسد؛ اما اگر به حفظ آنها علاقه دارید، این مهارت بسیار مهم است. پروفسور Horacio Falcão معتقد است مذاکرات داخل سازمانی از مذاکرات خارجی اغلب بسیار دشوارتر است؛ زیرا افرادی که با هم کار می‌کنند تصور می‌کنند اهداف مشابهی خواهند داشت، بنابراین به احتمال زیاد آمادگی لازم را برای گفت‌وگوی مستقیم ندارند و منافع متضاد یکدیگر را در نظر نمی‌گیرند. پویایی قدرت داخلی نیز اغلب مانع مذاکرات می‌شود. همان‌طور که سرویس آموزش آنلاین کارمندان Simplify Training بیان می‌کند، توانایی در مذاکره موثر به شما کمک می‌کند به توافق و اهداف خود برسید، با افراد بهتر کنار بیایید و در نهایت در کار سازنده‌تر و موفق‌تر باشید. به طور مشابه، مدیران باید در مورد نحوه پاسخگویی به درخواست‌های کارکنان با ذهن باز آموزش ببینند.

 یک به یک برنامه‌ریزی کنید

حتی با آموزش، بسیاری از مردم همچنان از نزدیک شدن به مدیران خود و درخواست تغییراتی که به دنبال آن هستند، ترس و مشغله دارند یا خسته و دلسرد خواهند بود. رهبران کسب‌وکار باید در مورد آغاز این گفت‌وگوها از طریق زمان‌بندی یک به یک برای گفت‌وگو با کارکنان، خارج از بررسی‌‌‌های عملکرد و دعوت از آنها برای بحث در مورد آنچه می‌‌‌خواهند و نیاز دارند تا رشد کنند، مشتاق باشند. این امر به‌ویژه برای کارکنانی که تصور می‌شود در حال ترک شرکت هستند، بسیار مهم است. برنامه‌ریزی یک به یک به کارکنان فرصت می‌دهد تا فکر کنند و آماده شوند. گاهی اوقات بهتر است این جلسات را «جلسات توفان فکری» بنامیم.

 تعصب را در پاسخ‌ها حذف کنید

مطالعات نشان می‌دهد که زنان و رنگین‌پوستان به دلیل تعصبات، کمتر در مذاکرات موفق هستند. مطالعه دانشکده هاروارد نشان می‌دهد، زنان شاغلی که سعی می‌کنند با مدیران ارشد خود مذاکره کنند، به لحاظ مالی مجازات می‌شوند، کمتر استخدام و دوست‌داشتنی تلقی می‌شوند و احتمالا ترفیع کمتری نسبت به مردان دریافت می‌کنند. مطالعه‌‌‌ای در دانشگاه ویرجینیا به رهبری مورلا هرناندز، روان‌شناس سازمانی، نشان می‌دهد که تعصب نژادی به روش‌های مشابهی بروز می‌کند و سیاه‌پوستان اغلب نتایج خوبی از مذاکرات دریافت نمی‌‌‌کنند.

کسب‌وکارها باید آنچه را که کارکنان درخواست و دریافت می‌کنند و دلایلی را که در هر مورد وجود دارد، پیگیری کنند، سپس آن داده‌‌‌ها را بررسی کنند تا ببینند چه الگوهایی به‌دست می‌‌‌آید. اگر افراد در گروه‌‌‌های جمعیتی خاص به طور منظم کمتر چیزی را که به دنبال آن هستند، دریافت می‌کنند، جانبداری را در سیستم مدیریتی سازمان برطرف کنید.

 فضاهای باز برای کارکنان ایجاد کنید

گاهی اوقات، ممکن است کل افراد یک واحد خاص بخواهند با هم به دنبال تغییرات باشند. آنها ممکن است ایده‌هایی داشته باشند که به بهبود زندگی کاری برای کل کارکنان کمک کند. رهبران سازمان باید فضاهایی را در داخل برای کارکنان ایجاد کنند تا این گفت‌وگوها را انجام دهند. در این دوره ترکیبی، راه‌‌‌اندازی یک کانال مخصوصا برای این منظور در هر سرویس پیام‌‌‌‌رسان داخلی که استفاده می‌‌‌کنید می‌‌‌تواند بسیار مفید باشد. انواع تغییراتی که افراد به‌طور جمعی به دنبال آن هستند، می‌تواند به تغییر شکل فرهنگ سازمان برای بهتر شدن کمک کند. فرصت دادن به کارکنان برای منعکس‌کردن ایده‌ها، راهی عالی برای ایجاد راه‌حل است.

جایگزینی کارکنان بسیار گران است و تا دو برابر حقوق سالانه هر کارمند هزینه دارد.  اما استعفای بزرگ اجتناب‌ناپذیر نیست. ترک شرکت اغلب آخرین راه‌حل است. رهبران کسب‌وکار باید فرصت‌‌‌های جدیدی را برای کارکنان خود ایجاد کنند تا به شکل‌‌‌دهی زندگی کاری خود و در نتیجه، سازمان به‌‌‌عنوان یک کل کمک کنند و از مزایای آن بهره‌‌‌مند شوند.