استراتژی بازاریابی دیجیتال چیست؟

در ساده‌ترین حالت، مفهوم بازاریابی دیجیتال یعنی ایجاد، انتشار و تقویت محتوا. این به آن معناست که استراتژی بازاریابی دیجیتال شامل انتخاب کانال‌های دیجیتال برای اشتراک‌‌‌گذاری این محتواست. همچنین اهداف خاصی را که می‌‌‌خواهید با این استراتژی به دست آورید، مشخص می‌کند.

اجرای یک کمپین بدون استراتژی مشخص شبیه به بازدید از یک شهر جدید بدون نقشه جی‌‌‌پی‌‌‌اس است. احتمالا در مسیریابی خود به اشتباه وارد بزرگراه‌‌‌های زیادی خواهید شد که در نتیجه مسیر بسیار طولانی‌‌‌تری برای رسیدن به جایی که می‌‌‌خواهید خواهید داشت. همیشه قبل از هر نوع سفری، احتمالا یک برنامه سفر تهیه می‌‌‌کنید. به این ترتیب، می‌‌‌دانید که از زمان و بودجه خود بهترین استفاده را خواهید کرد. شما باید همین رویکرد را در بازاریابی دیجیتال داشته باشید.

 مزایای استراتژی محتوای دیجیتال

تحقیقات نشان داده سازمان‌هایی که برنامه بازاریابی مشخصی دارند و به طور منظم نتایج خود را اندازه‌‌‌گیری می‌کنند نسبت به سازمان‌هایی که استراتژی ندارند، ۶۰‌درصد رشد سریع‌‌‌تری دارند.

شماره ۱: یک استراتژی دیجیتال به شما جهت و اهداف می‌دهد

سازمان‌هایی که استراتژی دیجیتالی را ترسیم نکرده‌‌‌اند، تصویر واضحی از آنچه می‌‌‌خواهند آنلاین انجام دهند و چگونه به آن اهداف دست خواهندیافت، ندارند.

بدون داشتن اهداف مشخص، دشوار است که دقیقا بدانید هدف شما در فضای آنلاین چیست. ایجاد این استراتژی به شما کمک می‌کند به سوالات مهم در مورد استراتژی خود و نحوه فروش به مخاطبان خود پاسخ دهید.

همچنین به شما کمک می‌کند تعیین کنید که چه معیارهایی را می‌خواهید به دست آورید و در چه زمانی. این روش تضمین می‌کند که تاکتیک‌های بازاریابی شما همیشه روی اهداف کمی و اهداف بلندمدت باقی می‌مانند.

شماره ۲: مشتریان شما آنلاین هستند

به عنوان یک بازاریاب، می‌‌‌خواهید به افراد در جایی که هستند دسترسی پیدا کنید و خدمات آنلاین ارائه کنید. اکثریت قریب به اتفاق مصرف‌کنندگان، محتوا را به صورت آنلاین، روی تلفن، لپ تاپ، دسکتاپ، تلویزیون هوشمند و بسیاری از دستگاه‌های دیگر استفاده می‌کنند. از آنجا که آنها بیشتر وقت خود را در اینجا می‌گذرانند، منطقی است که شما می‌خواهید آنها را هدف قرار دهید. داشتن یک استراتژی مشخص به شما کمک می‌کند تا به طور موثرتری به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید.

این به این دلیل است که شما از پلتفرم‌هایی که آنها ترجیح می‌دهند استفاده خواهید کرد. اگر مخاطبان خود را در جایی که هستند ملاقات نکنید، شرکت دیگری آنها را ملاقات خواهد کرد.

شماره ۳: ردیابی و نظارت دیجیتالی آسان است

ردیابی اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی سنتی اغلب دشوار است. این مشکل در بازاریابی دیجیتال نیست. شما به راحتی می‌توانید اندازه‌گیری دقیق ROI را برای هر کانال دیجیتالی که استفاده می‌‌‌کنید دریافت کنید. همچنین می‌توانید ببینید که مخاطبانتان به هر کمپین چگونه واکنش نشان می‌دهند. به عنوان مثال، می‌توانید تعداد بازدیدکنندگان وب‌سایت خود و اینکه از کجا آمده‌اند را پیگیری کنید.

همچنین می‌توانید مدت زمانی را که کاربر در وب‌سایت شما صرف می‌کند تجزیه و تحلیل کنید تا ببینید چه چیزی در مورد کیفیت سایت شما به شما می‌گوید. اینها تنها چند راه برای ردیابی بازاریابی دیجیتال هستند.

شماره ۴: راه‌هایی برای متمایز کردن کسب و کار خود بیابید

  در فرآیند ایجاد یک استراتژی دیجیتال، راه‌هایی را برای متمایز کردن شرکت خود به صورت آنلاین کشف خواهید کرد. شاید متوجه شده باشیدکه رقبای شما در صدر جدیدترین روندهای دیجیتال نیستند. یا اینکه مخاطب شما محتوای آموزشی را دوست دارد. با استفاده از این یافته‌ها می‌توانید کسب و کار خود را متمایز کنید.

شماره ۵: همه را در یک صفحه بگیرید و نگه دارید

به ناچار، تعداد زیادی از مردم به بازاریابی دیجیتال شما دسترسی دارند و در آن سهیم هستند. صرف زمان برای ایجاد یک استراتژی دیجیتال تضمین می‌کند که هر بخش و هر کارمند دیدگاه یکسانی داشته باشند. همه می‌توانند پیام یکسانی از برند را منتقل کنند.

 مولفه‌‌‌های کلیدی یک استراتژی دیجیتال باکیفیت

در حال حاضر، باید متقاعد شده باشید که یک استراتژی دیجیتال برای موفقیت کسب و کار شما حیاتی است. وقتی تصمیم گرفتید که می‌‌‌خواهید یک استراتژی دیجیتال ایجاد کنید، باید مطمئن شوید که این چهار جزء را شامل می‌شود:

۱- داشتن اهداف کلی و اهداف SMART

شما احتمالا اهدافی را برای کسب و کار خود در کل تعیین کرده‌‌‌اید. اکنون، باید اهدافی خاص برای استراتژی دیجیتال خود ایجاد کنید. پاسخ به سوالات زیر می‌تواند به شما در تعیین اهداف کمک کند:

  چه مقدار از سهم بازار را می‌‌‌خواهید تصاحب کنید؟

  چقدر می‌خواهید درآمد داشته باشید؟

  میزان مخاطبی که امیدوارید به آن برسید چقدر است؟

پس از رسیدن به این اهداف کلی، باید اهداف کمیSMART را نیز تعیین کنید.  SMART مخفف عبارت specific خاص، measurable قابل اندازه گیری، achievable قابل دستیابی، relevant مرتبط و time-bound محدود به زمان است. هر یک از اهداف شما باید تمام این پنج معیار را داشته باشد تا درست در نظر گرفته شود.

۲- مخاطب هدف

اگر می‌‌‌خواهید محتوای دیجیتال شما به افراد مناسب برسد، باید بدانید که آن افراد چه کسانی هستند. متاسفانه، بسیاری از صاحبان مشاغل این اشتباه را مرتکب می‌‌‌شوند که فکر می‌کنند مخاطبان خود را به اندازه کافی از قبل می‌شناسند. آنها فکر می‌کنند که نیازی به صرف زمان برای انجام تحقیقات بازار ندارند.  این یک فرض نادرست است. شما باید تحقیقات عمیقی را در مورد بازار هدف خود انجام دهید تا بدانید چگونه به آنها دسترسی پیدا کنید، کجا به آنها دسترسی پیدا کنید و چه محتوایی بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

۳- تجزیه و تحلیل رقبا

مهم نیست وارد چه بازاری می‌شوید، رقابت خواهید داشت. حتی اگر رقبای مستقیمی وجود نداشته باشد، حداقل جایگزین‌هایی وجود خواهد داشت. چگونه خود را از این رقبای معتبر متمایز می‌‌‌کنید؟ با دانش به دست آمده از تجزیه و تحلیل رقبا، می‌آموزید که چگونه برجسته شوید. همچنین نقاط قوت و ضعف آنها را خواهید آموخت. اطلاعاتی که از این تجزیه و تحلیل می‌آموزید به راحتی در استراتژی دیجیتال شما اعمال می‌شود.

۴-  روش‌ها و کانال‌‌‌ها

مرحله نهایی در این فرآیند، تعیین روش‌ها و کانال‌‌‌هایی است که برای اجرای استراتژی خود استفاده خواهید کرد. برخی از موثرترین روش‌ها عبارتند از:

  بهینه‌‌‌سازی موتور جست‌‌‌وجو یا سئو

  بازاریابی از طریق رسانه‌‌‌های اجتماعی

  بازاریابی محتوا

  پرداخت به ازای هر کلیک (Pay-per-click)

  بازاریابی ایمیلی

  همکاری با اینفلوئنسرهای بازاریاب یا همان افراد مشهور و تاثیرگذار درفضای مجازی یا جامعه‌ای خاص مانند بازیگران، فوتبالیست‌‌‌ها و...

همین امروز روی استراتژی دیجیتال خود کار کنید. اکنون، باید بتوانید ببینید که چرا بازاریابی، به‌ویژه از نظر دیجیتالی مهم است. اگر می‌‌‌خواهید امروز در کسب و کار موفق شوید، آنلاین بودن و حضور در شبکه‌‌‌های مجازی ضروری است.

خوشبختانه، می‌توانید استراتژی دیجیتال خود را متناسب با نیازهای منحصر به فرد کسب و کار خود شخصی‌‌‌سازی کنید. صرف زمان برای طراحی این استراتژی در آینده سود زیادی را به همراه خواهد داشت.