نگاه عمیق به مسیر شغلی

آیا احساس رکود می‌کنید و نیاز به تغییری دارید که امکان ارائه هدف و مشارکت بیشتری را به شما دهد؟ این کاملا طبیعی است.

هدف شما در طول زمان همچنان تغییر می‌کند و مناسب است که دائما راه‌های جدیدی برای تقویت مجدد آن پیدا کنید. اما گذر از آن دوره‌های گذار چالش‌برانگیز است.

همه ما لحظاتی را تجربه می‌کنیم که باید با تصمیم دشواری روبه‌رو شویم که از انجام کاری که قبلا هدف ما بوده است، رها شویم. اما تصمیمات بزرگ، مانند تغییر شغل، باید به‌طور سنجیده اتخاذ شود. من همیشه به مردم توصیه می‌کنم قبل از اینکه سراغ چیز جدیدی بروند، درباره ابداع مجدد در کار فعلی خود خوب فکر کنند، البته مواقعی وجود دارد که انتخاب درست این است که در مسیر تازه‌ای قدم بگذارند.

اگر در این فکر هستید که به استعفای بزرگ بپیوندید و تغییر شغل دهید، در اینجا چند نشانه برای ارزیابی اینکه آیا زمان آن فرا رسیده است که واقعا کاری را که قبلا دوست داشتید، تغییر دهید، ارائه شده است:

  دیگر رشد شما را تشویق نمی‌کند.

بهترین ورزشکاران اغلب تمرینات بدنی متنوعی را انجام می‌دهند یا به‌طور چشمگیری روال خود را تغییر می‌دهند. این به این دلیل است که در برخی موارد، هر کاری که ما به‌طور مداوم انجام می‌دهیم دیگر به عنوان یک منبع رشد تلقی نمی‌شود. وقتی متوجه شدید منبع هدف دیگر قادر به رشد شما نیست، به دنبال ابداع مجدد یا تغییر دیگری بگردید. ترک شغل تصمیم بزرگی است، بنابراین من همیشه افراد را تشویق می‌کنم قبل از انجام چنین تغییری، ابتدا ببینند که آیا راه‌هایی برای ایجاد کار یا ایجاد تغییرات در محیط حرفه‌‌ای فعلی‌‌شان وجود دارد یا خیر. اغلب، تقویت مجدد کار شما می‌تواند به سادگی دیدن آن به شیوه‌ای متفاوت و اصلاح آن به روش‌های کوچک باشد، چیزی که اغلب به عنوان «مهارت شغلی» (job crafting) شناخته می‌شود .اگر از این مسیر خسته شده‌اید و دیگر نمی‌توانید در شغل خود رشد کنید، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که شغل خود را عوض کنید.

  شما به آن چیزی که در نظر داشتید دست یافته‌اید.

گاهی اوقات، ممکن است در شغل فعلی خود رشدی نداشته باشید زیرا دیگر چیزی برای آرزو کردن وجود ندارد. گاهی اوقات ما به سادگی آن کاری را که برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم انجام می‌دهیم و پس از آن آماده هستیم تا به سمت چالش‌های جدیدی پیش برویم.

  شما فعالانه به‌دنبال راه‌هایی برای اجتناب از شغل خود هستید.

من دوستی داشتم که عاشق نوشتن بود. اما در مقطعی از زمان، او از این کار خسته شده بود و شروع به جست‌وجوی راه‌هایی برای اجتناب از آن کرد، هر فعالیتی از لباسشویی گرفته تا کار در حیاط را به جای کنار هم قرار دادن کلمات در صفحه انجام می‌داد و از رسانه‌های اجتماعی ناپدید شد. او نهایتا متوجه شد اگر قرار است دوباره عاشق آن کار شود، به یک استراحت طولانی، دور از کار نوشتن، نیاز دارد. گاهی اوقات، شما نیاز است برای ایجاد یک عادت مثبت قدرتمند عمل کنید (برای مثال، همه ما باید ورزش کنیم، اما ممکن است شروع این کار سخت باشد)‌. اما در مواقع دیگر لازم است یک استراحت موقت یا دائمی داشته باشید. یک حرفه باید چیزی باشد که با کنجکاوی و پیش‌بینی به آن نزدیک شویم نه اینکه از آن اجتناب کنیم.

  شما مرتبا با خستگی، فرسودگی شغلی یا ترس به کار نزدیک  می‌شوید.

من قبلا شغلی داشتم که از آن لذت می‌بردم، اما در بلندمدت واقعا من را فرسوده کرده بود، به‌طوری که برای من سخت بود که صبح از خانه بیرون رفته و به سر کار بروم. اگر مرتبا از نزدیک شدن به کار خود هراس دارید، وقت آن است که به‌طور جدی آن را تغییر دهید یا آن را کنار بگذارید. زندگی شما کوتاه و ارزشمند است و کار شما باید آن را غنی کند.

  آن باعث ایجاد عادات بد در شما می‌شود.

یکی دیگر از دوستان من در شرکتی کار می‌کرد که فرهنگش سمی بود و خود - حتی زمانی که از کار دور بود - به گونه‌‌ای رفتار می‌کرد که قبلا آن را غیراخلاقی یا نامناسب می‌‌دانست. به عنوان مثال، او متوجه شد دیگر خیلی راحت دروغ می‌گوید و همکاران و مشتریان را گمراه می‌کند. وقتی متوجه این موضوع شد بلافاصله شرکت را ترک کرد. وقتی کارتان شما را از اهداف و ارزش‌هایتان دورتر می‌کند، باید آن را رها کنید. هرگز اجازه ندهید یک محیط شغلی شما را به سمت بدتر شدن سوق دهد- به‌ویژه در مسائل شخصیتی.

  محل کار شما ناسالم شده است.

در فضاهای کاری با همکارانی که به عنوان مثال بر سر شما فریاد می‌زنند یا شخصا به شما توهین می‌کنند، یا جایی که شما مجبورید تا آخرین حد توان خود کار کنید، باید به شما انگیزه دهد که به دنبال کار جدیدی باشید. برخی از محل‌های کار به‌طور مداوم برای سلامت جسمی یا روانی شما مضر هستند. اگر خود را در چنین موقعیت رشک‌ناپذیری یافتید، وقت آن است که کار خود را ترک کنید. البته علائم دیگری نیز وجود دارند. و دوباره، اگر احساس رکود می‌کنید، تلاش جدی برای درک مجدد کار و هدفمندتر شدن آن، همیشه بهترین راه تلقی می‌شود. اما رها کردن چیزهای قدیمی، با انگیزه تازه نگه داشتن زندگی و اجازه دادن به تغییر هدف در طول زمان گاهی ضروری است. زندگی شما در دستان شماست، و این چیزی است که به نظر می‌رسد حالا بیشتر مردم متوجه آن می‌شوند. و استعفای بزرگ می‌تواند به عنوان فرصتی تلقی شود که شما برای یک ابداع مجدد عالی به آن نیاز دارید.