به گزارش «ایسنا» محسن هاشمی در جریان جلسه علنی روز گذشته شورای شهر تهران، با اشاره به اینکه عبور از بافت فرسوده یکی از اهداف شورای پنجم است، گفت: شهرداری همواره به دنبال کسب درآمد پرسرعت بوده و به همین دلیل به نوسازی بافت‌های فرسوده بی‌توجهی کرده است. وی خاطرنشان کرد: شهرداری به دلیل دنبال کردن اهداف کسب درآمد سریع و زودرس، به جای سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را کنترل می‌کند، مسیر دیگری را انتخاب کرد. هاشمی با بیان اینکه شهرداری به جای بارگذاری در بافت‌های فرسوده شهری، به سمت بارگذاری در باغات رفت، گفت: در حالی که حدود ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد، شهرداری به سمت تخریب باغات رفت و در آنجا به همین میزان مجوز ساخت‌وساز صادر کرد. رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: تسهیلاتی که در اختیار تخریب باغات بود، بسیار بیشتر از تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده است و عبور از بافت فرسوده، ساختمان‌های ناپایدار و کوچه‌های غیرقابل نفوذ جزو برنامه‌های شورای پنجم و شهرداری است. هاشمی با بیان اینکه امروز یکی از مشکلاتی که رسانه‌ها، افکار عمومی و مردم به‌عنوان معضل اساسی تهران به آن اشاره می‌کنند بارگذاری نامناسب و خارج از ظرفیت در مناطق شمالی و مرکزی تهران است، گفت: برخی از این پدیده به‌عنوان شهر فروشی و برخی به‌عنوان تراکم فروشی نام می‌برند؛ اما واقعیت این است که این پدیده یک «معلول» است، نه علت. در واقع درآمدهای ناپایدار شهری که بخش عمده آن از فروش تراکم منفی یا واگذاری املاک و اراضی شهری حاصل می‌شود نتیجه فقدان مدیریت هزینه در اداره شهر بوده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه‌های اداره شهر، اظهار کرد: هزینه اداره شهر تهران طی کمتر از ۱۵ سال، ۴۰ برابر شده و این افزایش تصاعدی هزینه‌ها و فقدان درآمد پایدار موجب شده است که مدیریت شهری به استفاده از درآمد ناپایدار و فروش و حتی پیش‌فروش شهر روی بیاورد. گرچه بخشی از این هزینه به‌خصوص در دهه ۸۰ صرف پروژه‌های عمرانی شد، اما ساختن بزرگراه‌ها و تونل‌های جدید با فروش تراکم منفی در حاشیه آن، تردد خودروهای شخصی بیشتری تولید کرد و در نهایت معضل ترافیک نه تنها تقلیل نیافت بلکه تشدید شد.

رئیس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: این یک واقعیت است که برای اداره بهینه شهر باید براساس نظام مدیریت درآمد پایدار حرکت کنیم نه مدیریت هزینه. چراکه «هزینه محوری» ابتدا به فروش شهر برای احداث پروژه‌های عمرانی می‌پردازد و سپس هزینه‌های جاری، سهم پروژه‌های عمرانی را به تدریج می‌بلعد. همان‌طور که در شرایط فعلی در بسیاری از دستگاه‌ها و سازمان‌های مدیریت شهری، سهم هزینه‌های جاری به ۷۰ تا ۹۰ درصد رسیده است و تنها اندکی از بودجه صرف فعالیت می‌شود و بخش عمده آن به پرداخت حقوق کارمندان اختصاص دارد. هاشمی خاطرنشان کرد: این رویکرد از ارکان اصلی گفتمان اقتصاد مقاومتی است که از سوی رهبرانقلاب به‌عنوان خط مشی اقتصاد کشور اعلام شده است، کاهش هزینه و اتکا به درآمدهای ناپایدار و افزایش بهره‌وری و اتکا به درآمدهای پایدار موضوعی است که باید به‌عنوان سرفصل اصلاحات و تحول در مدیریت شهری قرار گیرد.