به گزارش «دنیای اقتصاد»، محمدعلی نجفی روز گذشته در جمع خبرنگاران این خبر را در حالی اعلام کرد که در تهران حدود ۵/ ۲ میلیون موتورسیکلت کاربراتوری در حال تردد است که هر یک از آنها هشت برابر یک خودرو یورو ۳ آلاینده تولید و در هوا منتشر می‌کند. از این رو یکی از اصلی‌ترین منابع آلودگی هوای تهران در حال حاضر همین موتورسیکلت‌های بنزینی و عمدتا کاربراتوری هستند. این وسائط نقلیه همچنین متهم ردیف اول آلودگی صوتی تهران هستند و به همین خاطر شورای شهر چهارم در اوایل دوره فعالیت خود مجوز اجرای طرحی را برای شهرداری صادر کرد که به موجب آن، بانک شهر به متقاضیان خرید موتورسیکلت‌های برقی وارداتی، وام ۱۰ میلیون تومانی پرداخت می‌کرد.

با این حال طرح مذکور عملا شکست خورد و کسی از آن استقبال نکرد. نجفی که علت شکست طرح مذکور را به درستی، گران بودن آن در مقایسه با موتورهای معمولی موجود و دشواری تامین مالی خرید جایگزین گران آن تشخیص داده است، در این رابطه اظهار کرد: قیمت موتورسیکلت‌های معمولی حداکثر ۵/ ۱ تا ۲ میلیون تومان است اما موتورسیکلت برقی حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. بنابراین باید بتوانیم وام‌های ارزان‌قیمت برای خرید موتورسیکلت و همچنین خودرو برقی پرداخت کنیم. وی یادآور شد: مابه‌التفاوت سود بانکی نیز باید به نحوی تامین شود تا این وام برای متقاضیان موتورسیکلت برقی به‌صرفه باشد. بنابراین لازم است یارانه‌ای به منظور جایگزینی موتورسیکلت برقی به جای بنزینی پیش‌بینی شود. وی با اشاره به جلساتی که به زودی با تولیدکنندگان موتورسیکلت برگزار می‌کند، گفت: شخصا فردی را مامور کرده‌ام تا در این زمینه تمرکز کند و ببینیم آیا امکان این وجود دارد که خط تولید موتور را از بنزینی و گازی به برقی تبدیل کنیم. شهردار تهران خاطرنشان کرد: در این مساله نیز مشکل تامین منابع مالی وجود دارد که امیدواریم دولت، هم در مورد منابع مالی و هم در مورد منابع ارزی، کمک‌رسان ما باشد تا بتوانیم از فاینانس‌های خارجی استفاده کنیم.

شهردار تهران با تشریح آخرین برنامه‌های شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: بخشی از آلودگی‌ها در فصل زمستان مربوط به این نیروگاه‌ها است. از این رو وزیر نفت قول داده‌ به منظور تامین گاز برای نیروگاه‌های اطراف تهران اقدام کند تا در فصل زمستان از سوخت مازوت استفاده نکنند.