گوگل و آکلیما در تهیه این نقشه‌ها از ماشین‌های «نمایش معابر گوگل» استفاده کرده‌اند و تاکنون موفق شده‌اند با ۴ هزار ساعت تصویربرداری، بیش از ۱۰۰ هزار مایل از مساحت ایالت کالیفرنیا را پوشش دهند.

مدیر برنامه توسعه گوگل ارث بر این باور است که دانشمندان و متخصصان سنجش کیفیت هوا می‌توانند از این اطلاعات برای ارائه راهکارهایی به‌منظور پیشگیری از آلودگی به دولت و سازمان‌های حفاظت از محیط زیست استفاده کنند. گوگل و آکلیما تا امروز بیش از یک میلیارد داده کاربردی از وضعیت هوای نقاط مختلف کالیفرنیا جمع‌آوری کرده‌اند که متخصصان هواشناسی با پر کردن یک فرم آنلاین می‌توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

البته این اولین اقدام گوگل در راستای تهیه نقشه از آلودگی‌های هوا نیست. گوگل سال گذشته در همکاری با دانشگاه تگزاس و سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا نیز اقدام به تهیه نقشه‌های تعاملی کرد که آلودگی‌های هوایی شهر اوکلند را به نمایش می‌گذاشتند. از این رو به نظر می‌رسد راه برای دیگر کشورهایی که تمایل به چنین اقدامی برای ارائه نقشه برخط آلودگی هوا در سامانه «گوگل ارث» داشته باشند، با تعریف چنین پروژه‌های مشترکی باز است.

آلودگی پایتخت دوباره بازگشت

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آلودگی هوا در روزهای اخیر همچنان دغدغه اول پایتخت‌نشینان بوده است و تهرانی‌ها پس از پنج روز تنفس، از چهارشنبه هفته گذشته دوباره با افزایش غلظت آلاینده‌های هوای شهر فراتر از حد سلامت روبه‌رو شدند. شاخص کیفیت هوای شهر تهران که روز چهارشنبه ۱۱۱ واحد اعلام شده بود، پنج‌شنبه به ۱۱۳ افزایش یافت و روز جمعه نیز با قرار گرفتن شاخص در ایستگاه ۱۰۵، هوا همچنان ناسالم برای گروه‌های حساس باقی ماند. استمرار آلودگی هوا در آبان ماه در شرایطی رخ داده که با احتساب ۱۶ روز آلوده پیاپی در پایتخت از سوم تا هجدهم ماه جاری، طی ۲۶ روز نخست ماه میانی پاییز عملا تنها هفت روز سالم در تهران ثبت شده است. نزدیکی تعطیلی روز یکشنبه با تعطیلات آخر هفته نیز که به خروج بسیاری از شهروندان از تهران به قصد مسافرت منجر شده، نتوانست از غلظت آلاینده‌ها در پنج‌شنبه و جمعه بکاهد.