فرشید‌ پورحاجت در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه یکشنبه گذشته نامه‌ای درخصوص بالا بودن نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن به عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ارسال شده است، گفت: در این نامه به بالا بودن نرخ سود تسهیلات ساخت با اتکا به خرید اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن اشاره شده است.

وی افزود: از بهمن‌ماه سال گذشته در روند اعطای تسهیلات با سپرده و بدون سپرده برای ساخت مسکن تغییر روش داده شده است و تسهیلات در قالب اوراق به بخش ساخت مسکن اعطا می‌شود.

دبیر کانون انبوه‌سازان خاطرنشان کرد: سازنده‌ها برای تامین منابع برای ساخت مسکن مجبور هستند اقدام به خرید اوراق حق‌تقدم کنند، بنابراین این اقدام اثر نامطلوبی روی نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن گذاشته است.چرا که خرید اوراق خود مستلزم پرداخت هزینه اضافی است. وی افزود: وقتی عملا شورای پول و اعتبار اعلام می‌کند نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن 18 درصد است نباید فرآیندی به کار گرفته شود که نرخ سود از 18 درصد بالاتر برود. هر چند معتقدیم نرخ 18 درصدی نیز با توجه به شرایط اقتصادی و همچنین نرخ سود سایر تسهیلات مسکن باید تعدیل شود. پورحاجت تصریح کرد: عملا تولیدکننده‌های مسکن با خرید اوراق حق تقدم مسکن یک بار نرخ سود ۵/ ۱۷ درصد را پرداخت می‌کنند و یک بار دیگر هم بین ۵ تا ۶ درصد بابت خرید اوراق هزینه می‌پردازند.

دبیر کانون انبوه‌سازان درباره تحریک تقاضا که سیاست اصلی دولت برای بخش مسکن و تقویت قدرت خرید مردم برای خرید مسکن است،گفت: دو اقدام برای تحریک تقاضای مسکن تعریف شده است، یکی از آنها سپرده‌گذاری صندوق پس‌انداز یکم است که تسهیلات مختص خانه‌اولی‌ها را در بر می‌گیرد. وی اضافه کرد: از این صندوق اشخاص خاص می‌توانند استفاده کنند و افرادی که برای اولین بار اقدام به خرید کرده‌اند می‌توانند با سپرده‌گذاری برای دریافت تسهیلات با نرخ ۸ تا ۵/ ۹ درصد وام دریافت کنند.

پورحاجت ادامه داد: اما برای مابقی افراد جامعه خرید اوراق مسکن برای دریافت تسهیلات با نرخ سود ۵/ ۱۷درصد در دسترس است در حالی‌که با محاسبه هزینه خرید اوراق، نرخ سود این تسهیلات بین ۲۲ تا ۲۳ درصد است. دبیر کانون انبوه‌سازان مسکن افزود: در صورتی که دولت بنا دارد بازار مسکن را تقویت کند باید تسهیلاتی با نرخ سود و مبلغ مناسب برای سازندگان و خریداران تدارک ببیند.