شهردار تهران در حکم مدیر عامل جدید سازمان آتش‌نشانی، ماموریت‌های تحول‌آفرین برای این مجموعه تعریف کرده تا نقطه ضعف اساسی پایتخت در حوزه پیشگیری از حوادث غیرطبیعی از جمله آتش‌سوزی و همچنین تاب‌آوری شهر در برابر حوادث طبیعی همچون زلزله تا حد امکان ترمیم و برطرف شود.

طی سال‌های گذشته و به دنبال حوادثی همچون حریق و ریزش پلاسکو مشخص شد دو اشکال به خدمات آتش‌نشانی در تهران وارد است. اشکال اول به کم و کیف مسوولیت در حوزه پیشگیری برمی‌گردد که طبق ضوابط، باید با شناسایی ساختمان‌های ناایمن و مستعد حریق یا سایر حوادث، اقدامات پیشگیرانه لازم انجام شود. اما طی سال‌های اخیر، غالب اقدامات صرفاً در حد هشدار مکتوب به ساکنان و مدیران ساختمان‌های ناایمن بوده و اقدامات بازدارنده موثر انجام نشده است. اشکال دوم نیز به سطح تجهیزات و توان عملیاتی مربوط است که باید با توجه به شرایط حاد تهران و خطر وقوع زلزله بزرگ، در کمترین زمان ممکن ارتقا پیدا کند.

شهردار تهران از مدیرعامل جدید سازمان آتش نشانی خواسته است اقدامات لازم را برای ارتقا و بهبود سیستم ایمنی و خدمات آتش‌نشانی و همچنین کاهش زمان حضور عوامل آتش‌نشانی در محل حادثه انجام دهد. اجرای برنامه جامع ایمنی و پیشگیری از وقوع آتش سوزی، نظارت بر استانداردهای ایمنی در ساختمان‌ها، توسعه و ترویج روش‌های اتکایی و جبرانی در حوادث آتش سوزی، هوشمندسازی سازمان،‌ افزایش توان عملیاتی سازمان و همچنین ساماندهی آتش‌نشانان داوطلب در محلات شهر تهران نیز از جمله ماموریت‌های جدید سازمان آتش نشانی است.