محمدعلی نجفی، شهردار تهران با تاکید بر آنکه ایجاد تحول و سالم‌سازی نظام درآمدی شهرداری تهران به جای «اقدامات ضربتی» به‌صورت تدریجی و با برنامه‌ریزی امکان‌پذیر است، عنوان کرد: مطابق با پیش‌بینی‌ها سهم درآمدهای پایدار در بودجه ۹۷ پایتخت از ۲۱ درصد کنونی با افزایش ۴ واحد درصدی به ۲۵ درصد خواهد رسید.  به گزارش «دنیای اقتصاد» اگرچه افزایش ۴ واحد درصدی درآمدهای پایدار در نگاه اول از سوی کارشناسان اندک است و انتظار تغییر سهم درآمدها در بودجه سال آینده بیش از این وجود دارد، اما شهردار تهران معتقد است افزایش چهار واحد درصدی درآمدهای پایدار در یک سال سخت و سنگین است؛ اما باید پذیرفت کسب درآمد از فروش تراکم و تغییر کاربری به انتهای خط رسیده است. مطابق با گفته‌های شهردار تهران تاکنون مذاکرات شهرداری با دولت برای اختصاص سهم پایتخت از درآمدهای دولت در برخی محورها به نتیجه رسیده و در برخی موارد زور شهرداری به دولت نرسیده است.

او درخصوص موارد تحقق یافته در لایحه بودجه ۹۷ دولت گفت: در بخشی از لایحه بودجه پیش‌بینی شده است که کلان‌شهرها بتوانند ۸ هزار میلیارد اوراق مشارکت بفروشند که نیمی از این رقم مربوط به حمل و نقل ریلی است، در این زمینه پیش‌بینی می‌کنم حداقل ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از اوراق مشارکت حمل و نقل ریلی برای تهران و هزار و ۵۰۰ میلیارد برای بقیه کلان‌شهرها خواهد بود. همچنین حدود دو میلیارد دلار برداشت از صندوق توسعه ملی برای موضوع ساماندهی پسماند، آلودگی هوا و محیط زیست پیش‌بینی شده است که کلان‌شهرها می‌توانند از بخش عمده‌ای از این رقم استفاده کنند. در کنار آن خوشبختانه در موضوع نوسازی بافت فرسوده و مسائل دیگر شهرهای بزرگ نیز در لایحه دولت پیش‌بینی شده است. نجفی با بیان اینکه اما در برخی موارد زور ما به دولت نرسید، اظهار کرد: به‌عنوان مثال در موضوع مالیات ارزش افزوده قانونی در برنامه ششم توسعه تصویب شده است که ۷۰ درصد این مالیات سهم شهرها و ۳۰ درصد سهم روستاها است؛ این قانون در خیلی از استان‌ها ممکن است عادلانه باشد اما در تهران قطعا عادلانه نیست؛ چرا که جمعیت روستایی در تهران ۶ درصد است و ما می‌خواهیم ۳۰ درصد درآمد را برای ۶ درصد هزینه کنیم. ما می‌گوییم در تهران نسبت مالیات ارزش افزوده به نسبت جمعیت باشد، به این ترتیب اگر ۶ درصد جمعیت روستایی است، به همان میزان ۶ درصد از مالیات ارزش افزوده به آن بخش تخصیص پیدا کند.

او ادامه داد: علاوه بر این معتقد هستیم دولت باید هزینه پایتخت بودن شهر تهران را پرداخت کند. بخشی از این موضوع در دولت محقق شده و بخش دیگر امیدواریم در مجلس به تصویب برسد. به این ترتیب اگرچه این انتظار وجود داشت برخلاف دوره‌های گذشته که نگاه دولت و شهرداری همسو نبود، در این دوره دولت همسو با شهرداری نگاه به پایتخت را تغییر دهد؛ اما به نظر می‌رسد همچنان دولت در پرداخت سهم پایتخت مقاومت می‌کند.